• 0

Partner opnemen in holding slim of niet.

Beste HL-genoten,

 

Ik heb een holding en een werk-BV (organisatieadvies). Van de holding ben ik 100% aandeelhouder.

 

Nu ben ik van plan om samen met mijn vrouw een horecabedrijf op te richten. We stoeien nog even met de rechtsvorm, maar een nieuwe BV onder de holding lijkt een logische keuze.

 

Mijn partner wil natuurlijk ook op papier 50% van het horecabedrijf.

De nieuw op te richten BV daartoe lijkt me dan onder de holding te vallen (= holding is 100% eigenaar).

Nu overweeg ik haar gewoon 50% aandelen van de holding te geven. Dat ze daarmee ook invloed heeft op mijn organisatieadviesbureau maakt me niet uit. Zo lijkt het opgelost toch ?

 

Vragen:

1) Mijn partner wordt hierdoor DGA, dus aangeslagen voor LB op basis van DGA-loon (44K) ?

2) Kan ik haar eigenlijk, terwijl ze dan DGA is, ook gewoon op de loonlijst zetten van de nieuwe werk-BV of is dat niet mogelijk. Zo ja, dan neem ik aan dat het DGA-loon verrekend kan worden met het loon uit de werk-BV (klopt deze aanname ?).

3) Zijn er slimmere manieren om mijn partner in het bedrijf te brengen ?

4) Een VOF voor die horecaformule terwijl er ook BV's zijn leek mee een vreemde constructie. Fiscaal zou een startup horecaformule meer voordeel hebben bij een eenmanszaak/VOF. Ik vind de risico's echter behoorlijk en kies dan liever voor een BV (ook niet zaligmakend natuurlijk). Zienswijzen ?

 

Hoop dat ik zo heldere vragen heb gesteld. Ik kwam de antwoorden niet voldoende specifiek tegen in de eerste pakweg 30 onderwerpen van dit forum........ Wél heel veel andere interessante weetjes !

 

 

Gijs

 

Jinthe organisatieadvies BV

Advies en projectmanagement

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Getrouwd? Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?

 

Is het ook geen probleem dat ze naast invloed ook de helft van de waarde van de bestaande bv krijgt (en je mogelijk met afrekening in de inkomstenbelasting te maken krijgt)?

 

1) ja

2) ja, maar of dat handig is, is een andere vraag.

3) vaak wel

4) de rechtsvormkeuze is van vele factoren afhankelijk. Risico is daarbij een belangrijk aspect, zeker in geval van horeca. Het is echter zo niet te zeggen wat (voor jullie) de beste keuze is.

 

Er zit een groot verschil tussen de 'algemene regels' en de uitwerking in individuele situaties. Laat je goed adviseren over de voor jullie beste structuur en vooral ook de route daar naartoe.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

4) Een VOF voor die horecaformule terwijl er ook BV's zijn leek mee een vreemde constructie. Fiscaal zou een startup horecaformule meer voordeel hebben bij een eenmanszaak/VOF. Ik vind de risico's echter behoorlijk en kies dan liever voor een BV (ook niet zaligmakend natuurlijk). Zienswijzen ?

 

Op een forum advies geven is altijd lastig, maar de risico's (ook in een horecazaak) zijn meestal wel van te voren te calculeren. Als deze risico bijvoorbeeld te dragen is in een van je werk bv's (en de statuten dat toestaan), dan zou je kunnen kijken of een VOF tussen de BV en je vrouw niet het verstandigst is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.