• 0

gebrek aan eigen geld bij start franchise

Graag wil ik jullie mijn situatie voorleggen;

Ik ben van plan om samen met een compagnon franchisenemer te worden van een in het buitenland grote en succesvolle winkelformule (kleding). De investering bedraagd ongeveer 1.5 euroton. Totaal beschikken we max 20.000 euro aan eigen geld (net afgestudeerd). Dit is inclusief persoonlijke leningen. Een ons reeds bekende financierder hebben we gepolst en heeft interesse. Wat kunnen we redelijkerwijs van zijn voorstel verwachten (qua aandelen en winstdeling)?. Hierop vooruitlopend denk ik niet dat er genoeg inkomsten voor drie zijn. De enige andere optie is volgens mijn weten de bank. Ons plan is goed, de formule heeft zich in het buitenland bewezen (zegt natuurlijk niet alles), maar we hebben in verhouding weinig eigen geld. Wat kunnen wij van een bank verwachten? Het lijkt mij dat onze leeftijd (24) in deze ook geen voordeel is, heeft iemand hier ervaring mee? Graag jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De columns geven niet echt een antwoord op jullie vraag.

 

Je hebt 1,5 ton nodig en je hebt 20k. Hoe blijf je in controle?

 

In principe is het zo, dat de aandelen en de zeggenschap verdeelworden naar rao van de "inbreng". Inbreng kan geld zijn, maar ook immateriele zaken zoals hard werken voor weinig geld en "omzet" hebben waarde.

 

Als je he hard bekijkt, en jullie brengen 20k is en een investeerders 130k, krijgen jullie 15% en de investeerder de rest. Dat wil je natuurlijk niet.

 

Wat je kan doen is een deel van het geld van de investeerder persoonlijk lenen en zelf inbrengen, of hard werken voor weigig geld, of zorgen dat je minder geld nodig hebt.

 

Het feit dat je 24 bent is geen belemmering.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk in deze is natuurlijk waar je de EUR 150.000 aan wil besteden. Sommige investeringen zijn gemakkelijker door banken en/of derden te financieren dan andere. Ik kan de volgende investeringen voorstellen (en mogelijke alternatieve financiering) .

 

-   Voorraad (gedeeltelijk voorgefinancierd door leveranciers, anders gebruiken voor onderpand bij banklening (30-40% van waarde));

-   Inventaris (onderpand voor banklening (30-40% van waarde);

-   Sleutelgeld indien het pand erg gewild is of indien er een aantrekkelijk huurcontract wordt overgenomen (kan als onderpand dienen voor VV verschaffer);

-   Makelaarcourtage (helaas pure goodwill die eigenlijk meteen kan worden afgeschreven);

-   Huurgarantie, 3 maanden huur (kan als onderpand dienen voor VV verschaffer);

-   Marketingkosten (in principe wordt deze gemaakt door de franchisegever).

 

Kijk nog een kritisch naar het investeringsbudget.30-40% kan waarschijnlijk met Vreemd Vermogen worden gefinancierd. Hierdoor neemt het % EV van jullie ten opzichte van de financier toe. Bijvoorbeeld EUR 20.000 EV + inzet is dan 51% van het aandelenkapitaal terwijl EUR 80.000 dan 49% vertegenwoordigt (altijd de baas blijven als het kan). Indien jullie dan een winst na belasting van EUR 30.000-40.000 behalen dan krijgt de financier een aardig rendement va 15-20%.

 

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor jullie reacties!

de cijfers komen inderdaad ongeveer overeen. de vraag blijft alleen of je als succesvol maar langzaam groeiend particulier tegen grote aanwezige ketens op kan boksen. ik zal dan de franchisegever zover moeten krijgen financieel zijn nek uit te steken, wat natuurlijk een enorm risico met zich meedraagd. wat weten jullie over de mogelijkheid dat de franchisegever als financier optreed?? indien zij dit niet doen zijn er naar mijn mening twee mogelijkheden: de concurrentie is dom en sloom en ik groei langzaam door of je legt het af qua investeringspower en marketingbudget.

 

Ik heb nog een volgende vraag:

ik zie een a locatie in een grote stad als enige mogelijkheid qua locatie. het sleutelgeld betreft dan rond de ton. hoe zouden jullie dit afschrijven?

 

groeten,

mike

Link naar reactie
  • 0

In principe moet je een afschrijfperiode kiezen die past bij de periode waarover de kosten verdeelt kunnen worden. In principe zou ik zeggen de duur van het huurcontract indien je na het einde van het contract op straat kan worden gegooid. Is echter een fiscaal verhaal en in mijn ogen niet zo intressant indien je stuurt op free cashflow

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

ha promotheus,

allereerst dank voor je snelle reactie. hier op doorgaand zou je het toch ook in het eerste jaar meteen als verlies kunnen nemen. of juist helemaal niet afschrijven maar als post laten staan omdat je het eindelijk bij vertrek een soortgelijk bedrag zal ontvangen?

 

free cashflow? ???

Link naar reactie
  • 0

Meteen afschrijven of laten staan is beide geen optie. Je zult het moeten activeren en afschrijven. Waarschijnlijk het makkelijst om het in 20 jaar te doen of de duur van het huurcontract. Je belastingadviseur kan je daar wel mee helpen. Free cashlow wordt gebruikt om dit soort cosmetische problemen op te lossen. Simpeweg gezegd is Free cash flow winst na belastingen plus afschrijvingen minus nettoinvesteringen. De meest zuivere vorm van winst ( dat veel te makkelijk te manipuleren is zoals je bericht al aantoont).

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.