• 0

Afroommethode loon DGA: niet bij meerdere medewerkers

Ik ben voor 2015 aan het kijken of ik een BV (holding+werk) zal starten of als ZZPer door moet gaan. Ik heb contact met een fiscalist dus binnenkort volgt er een kennismaking.

Ik loop er tegenaan dat ik mogelijk de afroommethode moet gebruiken als DGA. Nu is er jurisprudentie dat je deze methode alleen is te gebruiken als de opbrengsten geheel terug te voeren zijn op de DGA (lees winst > 90%).

Ik vroeg mij af of het vanuit dit oogpunt dus niet aantrekkelijk is iemand "in dienst te nemen". Daarnaast vroeg ik me af hoe gekeken kan worden hoeveel opbrengst een werknemer genereerd. Moet je iemand in dienst nemen van de BV of mag dit ook een ZZPer zijn? Wordt er gekeken naar uren of naar uitbetaling loon?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben voor 2015 aan het kijken of ik een BV (holding+werk) zal starten of als ZZPer door moet gaan.

Vermoedelijk bedoel je hier "of als eenmanszaak door moet gaan"?

Ik loop er tegenaan dat ik mogelijk de afroom-methode moet gebruiken als DGA. Nu is er jurisprudentie dat je deze methode alleen is te gebruiken als de opbrengsten geheel terug te voeren zijn op de DGA (lees winst > 90%)

Ik vroeg mij af of het vanuit dit oogpunt dus niet aantrekkelijk is iemand "in dienst te nemen".

Dat lijkt mij eerlijk gezegd hypothetisch en vergezocht.

Dan zou het verschil tussen belastingdruk toptarief IB/LB en uitdividenden over (70% van) het winstdeel bóven het gebruikelijke loon en/of fiscaal geoptimaliseerde DGA salaris méér moeten zijn dan de totale kosten van een personeelslid dat voor minimaal 10% bijdraagt aan de winst... of de kosten van het inhuren van een onderaannemer die voor minimaal 10% bijdraagt aan de winst.

Voor winsten onder de € 300.000,- per jaar lijkt me dat sowieso een theoretische onmogelijkheid.

Mijn advies: staar je niet op voorhand blind op hypothetische situaties die vermoedelijk totaal niet relevant zijn. Ga eerst het gesprek met de fiscalist aan.

In een eerder topic maak je melding van hypotheekrente, dat betekent dat het zeer waarschijnlijk voor jou interessanter (gunstiger) is om een véél hoger DGA salaris te hebben dan € 44.000,-. Met een fiscaal geoptimaliseerd salaris bent je dan uiteindelijk goedkoper uit dan een laag salaris.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Dank voor je bericht en koppeling aan vorige vraag, mijn fiscalist stelt al een offerte op voor een BV.

Maar mijn (fiscaal) partner in loondienst verdient ongeveer 70k en onze rente = 15k/j dus klopt jouw opmerking dan nog?

Mijn idee was om zoveel mogelijk liquide middelen in mijn BV te laten (dus geen dividend uitkering en zo laag mogelijke DGA salaris) om de BV mijn hypotheek jaarlijks met 10% over te nemen, pensioen te reserveren en evt tzt dividend uit te keren.

• 0

Maar mijn (fiscaal) partner in loondienst verdient ongeveer 70k en onze rente = 15k/j dus klopt jouw opmerking dan nog?

Kan ik niet beoordelen, maar de fiscalist rekent het je zo voor

Mijn idee was om zoveel mogelijk liquide middelen in mijn BV te laten (dus geen dividend uitkering en zo laag mogelijke DGA salaris)

Uiteindelijk is dit belasting uitstel. Vraag is : ga jij nu 10% of meer (personeels)kosten maken om iets meer belasting uit te kunnen stellen waar je dan tzt max 7% voordeel op kunt behalen bij uitdividenden?

om de BV mijn hypotheek jaarlijks met 10% over te nemen
Op 15k hypotheekrente zou salaris+ uitdividenden en vervolgens privé aflossen wel eens gunstiger kunnen zijn. Die optie ook doorgerekend?

pensioen te reserveren

Over een zo laag mogelijk DGA salaris? Dat lijkt mij verre van fiscaal optimaal eerlijk gezegd.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Dank ik zal dit allemaal voorleggen.

Nog iets anders, ik ben mogelijk van plan om na 3 jaar (vanaf start BV of ZZP) een jaar met sabbatical te gaan. Ik weet niet of dit een kalenderjaar beslaat of bij van sept-sept.

Maakt dit toekomstige plan nog wat uit voor de keuze nu BV of ZZP?

Kan dit ook zomaar, dus bijv. een jaar geen omzet in een BV of als ondernemer?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar