• 0

Uitkopen compagnon

Hallo,

 

Allereerst zal ik de kwestie voorleggen.

 

Ik en 2 vrienden zijn samen met het idee gekomen om een bedrijfje te starten met een nieuw soort dienstverlening. Het echte bedrijf is echter nog niet van de grond gekomen en we zijn tot op heden ook nog niet naar de Kamer van Koophandel geweest om ons “bedrijfje” officieel te registreren. Om te kijken of het aansloeg hebben we het eerste jaar maar een klein beetje geïnvesteerd. Vriend 1 €4000, vriend 2, €2000 en ik zelf ook €2000.

 

De tijd die we er in gestoken hebben is absoluut niet gelijk verdeeld. Mijn aandeel is ongeveer 70% geweest, vriend 2 25% en vriend 1 5%.

 

Het probleem luid nu dat er een externe partij is die er interesse in heeft ons als bedrijf te sponsoren in ruil voor promotie. Dit zou gaan om ongeveer €20.000. Deze externe partij is een bedrijf dat zich bezig houd met “geest verruimende producten” en zij begeven zich op het randje van legaal en illegaal, maar al met al is het volgens de wet legaal.

 

Nu leek het op het eerste gezicht een heel erg goede deal maar na er langer over nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik hier persoonlijk mijn naam niet aan verbonden wil hebben. Dus heb ik aangegeven dat ik hiermee niet in zee wil gaan en dat ik liever zelf geld extra investeer of eventueel verder zoek naar een andere investeerder.

 

Hierop hebben vriend 1 en vriend 2 gezegd dat ze dit absoluut niet wouden omdat het dan volgens hun niet winstgevend genoeg zou zijn op korte termijn of het teveel tijd zou kosten. Wanneer ik hier niet mee in zou stemmen wilden ze mij eventueel uitkopen. Ik heb hier niet mee ingestemd waarop hun zeiden dat ze er dan zelf mee wilden stoppen en ik hun inleg terug zou moeten geven + iets extra’s voor de gemiste kans en de moeite.

 

Mijn vraag luidt:

 

Voor hoeveel geld zou ik mijzelf uit kunnen laten kopen? Wat is hier een goede berekening voor?

 

Wat is redelijk betreft het uitkopen van mijn vrienden en wat is hier een goede berekening voor? Dien ik hun een bepaald percentage te geven van de toekomstige winst of ben ik verplicht hun direct uit te kopen?

 

Nu heb ik al verschillende forums zitten lezen maar helaas heb ik daar de oplossing nog niet uit kunnen halen. Mede omdat we nog geen officieel geregistreerd bedrijf zijn is er nog niks op papier gezet wat de zaak niet echt tegemoet komt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waaruit wil je je laten uitkopen? Over wat voor tijdsinvestering praten we? Deze is of lijkt scheef verdeeld, maar deze wordt niet gekwantificeerd zoals de (voorlopige) inbreng. Wat staat op papier?

 

2000 EURO plus 2x of 2 1/2x 'iets voor de moeite en gemiste kans' en dan heel snel en definitief zakelijke wegen scheiden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me laten uitkopen voor mijn inleg plus compensatie voor je tijd.

Maar daarnaast zou ik het intellectueel eigendom claimen op wat je hebt verzonnen (omdat je niets hebt vastgelegd is het de facto van degene die het inbrengt.

Als je "partners" er weinig tijd in willen steken, denk ik dat je heel goed het bedrijf opnieuw kunt opstarten (met minder geld en tijd erin) als je je geld (en een beetje erbij) terugkrijgt

Groet

Peter

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.