• 0

financiering voor bedrijfsovername

Hallo,

 

Voor een overname van een BV die 1 jaar bestaat ben ik op zoek naar starterskapitaal op korte termijn.

Het betreft een totaal overname bedrag van 80.000euro.

Hiervan kan ik 30000 zelf inleggen. Dus ik heb een financiering nodig van 50.000 euro.

Echter het probleem is dat ik ook een rekening courant dien te openen van ongeveer 75.000 euro om mijn inkopen te doen en dergelijk.

 

Wat is de oplossing voor dit probleem?

 

Wie weet waar ik op korte termijn zo'n inversteerder kan vinden. Bank of anders.

 

bedankt Mark

 

(fianciering veranderd in financiering ;))

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak een goed onderbouwd ondernemersplan waarin je kunt aantonen dat je eigenlijk geen geld nodig hebt, ga hiermee naar een bank en toon aan dat ze gek zijn als ze jou geen krediet geven.

 

Lukt het niet, bekijk dan je plan schaaf die bij en ga naar de volgende bank. ASLs je een bank heb gevonden, ga je weer terug naar de eerste. bnet zolang tot je een goede deal hebt. Voor 50.000 euro zou ik eerst naar een bank gaan voordat je bij een informal investor aan klopt.

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

@Perry: goeie tips, je neemt me werk uit handen. ;D

 

@Mark: wellicht kan je wat meer aangeven waarvoor je het geld nodig hebt; zoals overname, productontwikkeling, marketing, productie, etc. Daarnaast zijn omzetgegevens (historie en prognose) ook van groot belang.

 

Ik refereer ook even aan de columns van Ties, waarin veel informatie omtrent financiering is te vinden.

 

succes, en blijf vragen!.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus 125.000 euro nodig. Betaal je niet te veel voor de overname?

 

Zonder goed businessplan kom je geen stap verder. Als je een goed plan hebt, ga je eerst naar de bank, om te kijken hoever ze gaan met de financiering van de overname (dat wordt waarschijnlijk een persoonlijke lening met de aandelen als onderpand). Vervolgens vraag je de bank hoeveel van het werkkapitaal ze willen voorfinancieren.

 

De rest van het bedrag moet je bij investeerders zien los te peuteren. Te beginnen met je eigen relaties en je netwerk via via proberen bij de juiste investeerder te komen.

 

Een andere optie is, is dat de verkopende partij een deel van de koopsom in het bedrijf laat zitten als achtergestelde lening, eventueel gekoppeld aan bepaalde prestities van het overgenomen bedrijf.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dag,

Nou het zou natuurlijk heel mooi zijn dat ik een ondernemingsplan kan schrijven waar ik kan aantonen dat ik geen geld nodig heb. Misschien kun je mij wat tips geven hoe ik dit zou kunnen doen. Ik heb echter toch wel wat geld nodig.

 

De overname prijs is gebaseerd op een stuk aanwezige voorraad en inventaris. Dit bedrag komt neer op een 60.000 euro. Ook vragen ze 20000euro goodwill, deze ben ik niet van plan te betalen daar de onderneming pas een jaar bestaat.

 

De overige 75.000euro is werkkapitaal. Dus om de winkel vol te krijgen met goederen. En het betreft een huurpand van 100000 euro p/j, waar ik een bankgarantie voor nodig heb van een kwartaal huur(25.000)

Deze wil ik in eerste instantie mee financieren uit de rekening-courant.

 

Wat te doen?

Link naar reactie
  • 0

wat is de omzet? of moet dat nog starten? op basis van 100K huur per jaar mag het wel een miljoenenbusiness zijn.

 

mocht je goede raad zoeken hier, geef a.u.b. wat meer details, over de vestigingsplaats, branche, artikelsoorten, omzetsnelheid etc.

 

dan kunnen we beter meedenken.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het betreft hier een winkel in meubelen, lifestyle winkel gevestigd in een showroom in woerden. De omzet van het eerste jaar is ongeveer 400000euro geweest. De laatste maanden is de omzet gegroeid en ze verwachten een omzet van ongeveer 650000 te kunnen halen dit jaar. Dit door gerichtere marketing en de naamsbekendheid die het krijgt.

De marge die er op zit is tussen de 2.2 en 3.

Er kunnen goede afspraken gemaakt worden met de leveranciers.

 

Misschien is het nu wat duidelijker.

 

greetz Mark

Link naar reactie
  • 0

Een hoge omzet of omzet met hoge marge is zeker nodig. De bedragen voor inventaris, voorraad en werkkapitaal zijn aan de hoge kant. Zijn dit de netto bedragen of gaan hier de korte termijn schulden nog van af? Bij inventaris en bestaande voorraad is dit aanschafwaarde of boekwaarde? Indien het netto bedragen en boekwaarden zijn dan moet het wel een bijzonder winstgevende sector zijn wil je een beetje winst/ rendement behalen. Indien het geen netto bedragen en aanschafwaarde zijn dan neemt je vermogensbehoefte sterk af.

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.