• 0

Aangifte ob

Goedemorgen,

 

Vorig jaar augustus heeft mijn man een eenmanszaak opgezet. Ik doe zijn administratie. Nu wil ik de aangifte ob invullen voor het laatste kwartaal 2014. Mijn eerste vraag gaat over vraag 1d. Ik heb berekend wat ik aan btw moet aangeven voor het privé gebruik van zijn bestelbus: 2,7% van de cataloguswaarde (17.344) / 12 maanden * 4 maanden = 156 euro. (aanschaf auto was op 1 september). Bij btw vul ik dus 156 euro in, maar wat vul ik dan bij de omzet in?

 

Mijn tweede vraag gaat over het afschrijven van de auto. Klopt het dat de restwaarde van een bestelauto na 5 jaar op 0,- staat?

Op belastingdienst.nl gelezen: Voor een bestelauto geldt een afwijkende regeling. Het afschrijvingspercentage is na 5 jaar 100%.

 

Mijn laatste vraag gaat over de kleineondernemersregeling. Over het 3e kwartaal hebben wij geld terug ontvangen en over het 4e kwartaal moeten we 159 euro betalen. Dan hebben wij recht op de kleineondernemersregeling. Ik doe gewoon aangifte en geef dat in de aangifte aan. Voor volgend jaar gaan we ervan uit dat we niet meer in aanmerking komen hiervoor. Dan hoef ik verder niks te regelen toch? Mocht volgend jaar blijken dat we wel in aanmerking komen, dan kan ik dat in de laatste aangifte van 2015 gewoon weer verrekenen?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Sandra

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ik denk cataloguswaarde / 12 * 4, maar misschien zijn daar andere meningen over

2. Als dat er staat, dan inderdaad geen restwaarde

3. Nee, kan gewoon in laatste kwartaal

 

Nb. KOR gaat over het jaartotaal. Reken dat even na om te zien of je in totaal meer moest afragen dan het totaal van de voorbelasting. Is het verschil groter dan nul, dan val je welllicht binnen de KOR.

Link naar reactie
  • 1

wat betreft je 2e vraag over afschrijving.. nee dat klopt niet een auto heeft vrijwel altijd een restwaarde in je boekhouding.. ga maar uit van minimaal 10%

 

jij hebt vrijwel zeker de pagina met de tabel forfaitaire afschrijving voor de BPM op auto's gelezen daar staat inderdaad te tekst dat voor een bestelauto een andere regeling geldt maar dat slaat uitsluitend op het bepalen van de BPM en heeft niets met reguliere boekhoudkundige afschrijving te maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.