• 0

Spel uitbrengen dat lijkt op pesten/uno. Mag dat?

Beste forumgebruikers,

 

Een familielid werkt voor een nationaal museum en zij waren opzoek naar een simpel familie kaartspel wat aansluit bij het museum concept. Dit kaartspel willen ze verkopen in de museumshop. Na wat brainstormen hebben we een leuk kaartspel ontwikkeld. Echter nu heeft dit kaartspel wel raakvlakken met spellen als pesten en uno. Mag dat?

 

Voor de duidelijkheid, het zijn allemaal kaarten met een eigen ontwerp. Ook sluiten de actiekaarten aan bij het thema. Maar ook bij mijn spel gaat het wel in essentie om kleur op kleur en actiekaarten op actiekaarten. Maar goed, dat is volgens mij de basis van elk kaartspel. Uno is volgens mij ook gewoon gepikt van het pesten.

 

Heb ik een licentie nodig om dit kaartspel voor het museum uit te brengen of schend ik geen auteursrechten als ik eigen spelregels heb en eigen kaarten.

 

Voor de info ben ik hobbymatig bezig en gaat het om een oplage van 2 tot 3000.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Richard, bedankt voor de snelle reactie! Je zegt dat kaartenfabrikanten hier uitgebreide mogelijkheden voor bieden. Dit houdt in dat ik wel een licentie moet hebben? Zelfs als mijn kaartspel een eigen verhaal heeft? Want het principe gooi harten op harten of gooi bijvoorbeeld banaan op banaan is toch niet iets waar uno bijvoorbeeld het alleenrecht op heeft?

Een privebericht met info wordt zeer op prijs gesteld!

Link naar reactie
  • 0

Richard, bedankt voor het privébericht. Ik ga er zeker even over nadenken en zal contact met je opnemen. Toch is mijn vraag nog niet beantwoord. Ik probeer even wat concreter te zijn met een voorbeeld dat ik nu uit m'n mouw schud; een kaartspel met 4 verschillende soorten fruit, o.a. Bananen en aardbeien. Banaan gooi je op banaan en aardbei op aardbei enzovoort. Bij een bananenschil glij je uit en moet je 2 kaarten pakken, enzovoort. Bijvoorbeeld. Rust hier een licentie van Uno op dit principe? Want kleur op kleur gooien en kaarten pakken is toch niks nieuws? Pesten speelde ik al als klein kind.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een vraag naar aanleiding van jullie topic en antwoorden.

 

Als TS zijn spel uitbrengt en het word een succes, lijkend op uno, skip-bo of wat dan ook. Mag en kan TS zijn spel dan beschermen? En op wat voor manier?

 

En wat als iemand nu een ontwerp zou maken van het spel pesten en geeft dat de naam pesten. Is Mattel daar tegen beschermt? Met zijn Uno, wat natuurlijk gewoon met een gewoon pakje kaarten te spelen is.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je een spel als zodanig uberhaupt kunt beschermen.

 

Uiteraard wel de grafische vormgeving van de kaarten, een naam, een speelbord, letterlijke tekst van de spelregels of iets dergelijks, maar het feitelijke spelverloop?

 

Iets als UNO is duidelijk gebaseerd op pesten dat al heel lang bestaat, dus dat concept kunnen ze onmogelijk beschermen. Maar bijvoorbeeld een kaarstpel als SET (http://www.setgame.com/set - best leuk) is origineler. Er zijn wel (vnl amerikaanse) patenten aangevraagd op diverse spellen, maar of die in de praktijk steek houden is natuurlijk maar weer de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Dat iets lijkt op wat anders wil nog niet zeggen dat het niet te beschermen is. Het gaat er in het auteursrecht om in hoeverre iets uniek is en de stempel van de maker draagt. Een kaartspel als pesten behoort tot het publieke domein (in vele varianten) maar als je daar specifieke elementen aan toevoegt die uniek zijn kunnen die elementen op zich beschermd zijn.

 

Als je jezelf laat inspireren door het kaartspel pesten en je maakt daar een dusdanige versie van dat het spannender of leuker van wordt dan kunnen er specifieke elementen beschermd zijn. Die elementen moeten dan wel uniek zijn.

 

De specifieke opmaal van de kaarten is vaak wel beschermd want de ene schoppen koning is de andere niet. Je mag dus niet zomaar de afbeeldingen van kaarten halen en die 1:1 gebruiken voor een kaartspel dat afwijkt, al is dit niet zo'n goed voorbeeld omdat ze wel allemaal op elkaar lijken vanwege de nodige herkenbaarheid. Aan de andere kant mag iemand anders niet zomaar jouw plaatjes overnemen maar mag (in dit geval moet) zich wel laten inspireren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.