• 0

Wsnp en toch willen ondernemen naast je fulltime job

Ik had van de week een leuke discussie met vriend van me, waar ik even geen duidelijk antwoord op zou weten.

 

Stel je bent door een dure echtscheiding, waar je ook nog een flinke schuld hebt opgelopen, omdat je je huis hebt moeten verkopen, flink in de shit terecht gekomen. Zeg dat je met 50K schuld bij de bank blijft zitten. Je besluit hierdoor in de wsnp te gaan. Maar toch heb je een prima betaalde fulltime job en je bent absoluut niet van plan om daar weg te gaan. Maar je zou naast je job een webwinkeltje willen starten gebruik makend van dropshipping. Dus moet je daarvoor bij de kvk inschrijven e.d. Maar op zich loop je weinig risico. De kosten zijn vrijwel nihil en de extra inkomsten helpen wel mee aan het aflossen van je schuld. Mag dat desondanks gewoon niet of kunnen hiervoor uitzonderingen worden gemaakt? Vriend van me zegt dat het gewoon niet mag. Ik heb het opgezocht via Google en inderdaad is het heel zwartwit, het mag gewoon niet. Maar ik heb zoiets van als het risicoloos is, waarom niet?

 

Hoe zit dat nou precies?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar ik heb zoiets van als het risicoloos is, waarom niet?

 

Hoe zit dat nou precies?

 

Risicoloos is het natuurlijk niet, hetzelfde geld voor verplichte terugname als de klant niet tevreden is om wat voor reden.Dan ligt het product wel bij je zelf in de schappen en draai je op voor de verzendkosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ok, bijna risicoloos dan. Het is nogal een verschil met een eigen winkelpand hebben en eigen voorraad hebben e.d.

 

Maar goed, dat was heen antwoord op mijn vraag. Ik wil weten of het echt niet mogelijk is of dat er in dit soort gevallen uitzonderingen zijn.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste starter van dit topic,

 

Ik kan je vertellen dat het wel mogelijk is, er zijn dus uitzonderingen!

Als de bewindvoerder er vertrouwen in heeft en de rechter-commissaris geeft toestemming dan kun je ondernemen in de WSNP, zelfs de KvK voorziet hierin. In je uittreksel komt dan expliciet de naam van de bewindvoerder en de rechter-commissaris te staan.

 

Risico's loop je altijd, bij de ene onderneming weliswaar meer dan bij de andere. Aan de andere kant, je bent volledig handelingsbekwaam, met alleen dit verschil dat de bewindvoerder beheers- en beschikkingshandeling mag uitvoeren in het belang van de boedel.

 

Natuurlijk heb je een informatieplicht en zul je zaken moeten overleggen, uitgangspunt is dat je geld voor de boedel verdient.

 

Mocht je verder nog vragen hebben dan beantwoord ik ze graag (als ervaringsdeskundige)

 

Ted

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat het niet migelijk is om te ondernemen in de wsnp. Ik zeg dat in bivenstaande situatie het 0,000001 % mogelijk zal zijn.

 

 

 

Ik denk zelf dat de doorslaggevende factor de bewindvoerder en niet zo zeer de situatie is. Mijn bewindvoerder was er van overtuigd dat ik meer geld voor de boedel kon genereren in ondernemingsverband. Als ex-ondernemer is het altijd maar de vraag of je een baan vindt, anders gezegd: of ze een ondernemer in loondienst willen hebben. Daarnaast rijst de vraag of je kunt gedijen in het werknemerschap.

De vooruitziende blik van mijn bewindvoerder is goed uitgepakt, ik ben redelijk snel weer gaan ondernemen, het was keihard werken want ik begon met niets, feitelijk zelfs met een achterstand. Periodiek de cijfers inleveren en in de zwarte cijfers blijven.

Voor mij was het een tweede kans waar ik volop voor ben gegaan.

 

Ted

Link naar reactie
  • 0

Als ex-ondernemer is het altijd maar de vraag of je een baan vindt, anders gezegd: of ze een ondernemer in loondienst willen hebben.

 

In de openingspost staat vermeld dat er reeds een dienstverband is.

 

Dat heb ik gelezen, dankjewel.

'Heb 't benaderd vanuit een iets breder perspectief

Link naar reactie
  • 0
Als ex-ondernemer is het altijd maar de vraag of je een baan vindt, anders gezegd: of ze een ondernemer in loondienst willen hebben.

 

Daar heb ik zelf totaal geen probleem mee gehad toen ik in september na 9 jaar ondernemerschap weer besloot om voor een werkgever te gaan werken. Veel werkgevers stonden te springen om mij in dienst te nemen. Dus ik zat min of meer in een luxe positie. Het zal wel de branche zijn oftewel de ict, waar de vraag naar ervaren deskundig personeel groot is.

 

Gelukkig gaat het verhaal niet over mij, noch over die vriend van me. Het was gewoon een vraag die bij ons op kwam.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb geen idee. Ik heb er geen ervaring mee. Het gaat niet over ons, maar wel over iemand, die we kennen. Deze persoon heeft dus door o.a. scheiding en flink verlies op verkoop van het huis nog een schuld van rond de 120K bij de bank. Hij denkt met 3 jaar wsnp daar van af te zijn. In die 3 jaar is lang niet de gehele schuld afbetaald, maar na 3 jaar zou je er voor de rest van af zijn (volgens hem). Uiteraard vind ik dit ook een beetje vaag, maar ik zou ook niet anders weten hoe het werkt. En hoe zou je het anders moeten oplossen als je verder totaal niet weet waar je die 120K vandaan moet halen? Overigens is dit niet geheel de vraag van dit topic, maar het maakt me wel nieuwsgierig verder. Dus ik ben benieuwd naar je antwoorden o.a. over hoe jij het dan hebt opgelost.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.