• 0

Intervisie sessies: hoe te administreren?

Na het afronden van mijn opleiding als therapeut heb ik mijn praktijk opgezet en ben ik een intervisie traject ingegaan met mijn vaste collega therapeut. Ik heb een groot aantal sessies met haar uitgewisseld.

 

Aangezien we elkaar (contant) hebben betaald voor exact hetzelfde aantal sessies over en weer, zijn de kosten hetzelfde als de inkomsten.

 

Mijn vragen:

 

- Heeft het zin (aangezien de winst nul is) deze sessies te administreren en op te voeren voor de belastingaangifte?

- Wat zijn daar de voor- en nadelen van?

- En als opvoeren wenselijk is, kan ik dan volstaan met 1 enkele factuur waarop ik alle sessies die ik gegeven heb aan haar in dat jaar vermeldt, of dien ik facturen per sessie te overhandigen?

 

Dank voor de inzichten,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeggen dat het zin heeft, omdat je administratie (en je aangiftes) een beter beeld geven van je onderneming.

Dat is prettig voor jezelf als je in de toekomst eens wil nadenken over 'waar het heen moet met de wereld en mijn toko' en de cijfers daarin wil betrekken. Tuurlijk kun je dan ook naar de cijfers kijken en ondertussen mompelen 'maar eigenlijk had ik meer omzet maar daar stonden kosten tegenover', maar dat is toch niet hetzelfde.

 

Als je ooit iets wil bij een bank (iedereen raadt het af, maar niet iedereen ontkomt eraan), zal de bank jaarcijfers willen zien van de afgelopen jaren. Ik kan me voorstellen dat een hogere omzet (ook al staan daar kosten tegenover) dan leuker staat.

 

En last, maar in mijn ogen zeker not least, de btw. Och, de btw. Jij hebt diensten verricht, en wel "onder bezwarende titel" (lees: er was een tegenprestatie, in geld of in wederdiensten), en die diensten heb je verricht in de hoedanigheid van ondernemer, DUS de diensten zijn belast met btw. Zo uit mijn hoofd is "intervisie" gewoon met 21% btw belast. Je schreef dat je therapeut was, dan zou het kunnen dat niet al jouw diensten met btw belast zijn, maar dat een deel btw-vrijgesteld is. Je mag dan ook maar een deel van de aan jou in rekening gebrachte btw terugvragen, en hoe meer btw-belaste omzet je hebt, hoe groter dat deel is.

 

Volgens de btw-regels moet je een eenmaal afgeronde dienst factureren voor de 16e van de maand erop. Wanneer je moet factureren hangt dus ook af van wanneer de dienst (een reeks intervisies, of één intervisie?) afgerond is.

 

 

Dan even inhoudelijk: waarom betalen jullie elkaar? Ik heb altijd begrepen dat een intervisie uitgaat van gelijkwaardigheid, waarbij je dus allebei iets brengt en allebei iets haalt. Een vergoeding vind ik daar niet echt bij passen. Maar hé, ik was niet bij je intervisies, dus waar heb ik het over ;-)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Marcel,

 

Nog voor de duidelijkheid: mijn vaste collega therapeute is ook mijn levenspartner en zij hoeft geen btw af te dragen. Ik ben echter zelf wél btw plichtig. Dat betekent als ik het goed begrijp dat het mij omzetbelasting gaat kosten als ik al deze intervisie sessies zou opvoeren nu en in de toekomst.

 

Dit is een antwoord wat ik ook ontving:

 

---

Als je diensten verleend aan iemand in een eu-land en diegene is niet btw-plichtig, dan moet je als ondernemer btw in rekening brengen. Die btw moet je in Nederland afdragen. Het kost dus jou of je partner geld en de Nederlandse staat vaart er wel bij.

 

Als je elkaars levenspartner bent en elkaar dan over en weer facturen gaat sturen, ben je niet slim bezig volgens mij.

---

 

Ik ben een beginnend ondernemer en heb nog niet veel kaas gegeten van deze belasting-materie, maar ik begrijp uit dit antwoord dat het af te raden is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, als je elkaar over en weer 100 euro hebt gefactureerd ga jij voor 21 euro per sessie 't schip in, bij wijze van spreken.

Je kunt ook denken: dat zijn de regels, ik incasseer mijn les en betaal mijn leergeld.

Of je scheurt gewoon als een malle samen al die facturen door ;) hoewel er wel een paper trail zal zijn of gingen jullie niks aan elkaar overmaken.

 

Echt aparte hobby hebben jullie ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik kon mijn eerste post niet meer aanpassen na 2 uur blijkbaar :-\ ... maar we overwogen elkaar contant te gaan betalen i.p.v. dat we dat al gedaan hadden. Excuus voor de verwarring.

 

Gelukkig heb ik het leergeld voorkomen Annedien ;). En zoals ik al schreef, er was nog niets geadministreerd, dus de papierversnipperaar draait ook geen overuren.

 

Ik heb wel vaker intervisie sessies uitgewisseld met collega's, dus dat was voor mij niet apart. In dit geval echter draagt mijn eigen partner geen btw af en dat veranderd de zaak. Ik ging er (als complete leek) vanuit dat het opvoeren van deze intervisie sessies wellicht 'goed zou zijn voor de omzet' (zoals Marcel aangaf ook), maar de nadelen wegen er niet tegenop begrijp ik nu.

 

Dank voor de feedback.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.