• 0

VOF in zware crisis en aansprakelijkheid

Goedemiddag,

 

Voor de VOF is het 2 over twaalf.

Er is een belastingschuld en overige crediteuren.

Er zijn 2 bedrijfspanden waarveen 1 pand volledig afbetaald is en op naam staat van persoon X.

Daarnaast hebben persoon X en Y gezamenlijk nog een pand waar nog een kleine hypotheek op berust.

De situatie is nu dusdanig dat beiden firmanten niet meer door een deur kunnen.

Mijn vraag is: kan het zo zijn dat bij een faillissement, na verkoop boedel en panden, de restschuld door persoon X betaald moet worden als persoon Y zijn huis op laatste moment nog doorverkocht heeft ?

 

Ik heb gezocht op google maar kon hier geen goed antwoord op vinden.

 

Alvast bedankt voor de medewerking.

 

Groet !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een VOF betekent: hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

M.a.w. dat de schuldeisers kunnen kiezen bij wie van de vennoten zij hun vorderingen gaan innen.

Maar alleen van 'zakelijke' schulden, dus "schulden van de VOF" zeg maar (niet bij wijze van spreken de gokschulden van vennoot A - dat kan niet bij vennoot B geïncasseerd worden).

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor het antwoord.

 

Wat is verstandig? De belastingdienst heeft 2 weken geleden al een executieverkoop laten uitvoeren.

Dat is een druppel op een gloeiende plaat geweest.

Inmiddels is er ook een naheffing over 2009 gekomen ad € 53.000,-

We praten nu in totaal (belastingdienst, bank en derden) over een schuld van € 350.000,-

Er is een makelaar ingeschakeld om de panden te taxeren. Dat gaat ca. 2 weken in beslag nemen en dan proberen deze zo snel mogelijk te verkopen.

Staat de belastingdienst ervoor open om te wachten met verdere maatregelen tot het moment dat de panden verkocht zijn en wij hen kunnen aflossen?

De werkzaamheden zullen ook gestaakt worden.

Aangezien er ook gewerkt is met leveranciers die al meer dan 20 jaar trouw in beeld zijn, is het de bedoeling iedereen zoveel mogelijk netjes te betalen. Of i.i.g een zo'n groot mogelijk deel van de resterende schuld per crediteur.

Concreet: is het een juist besluit als wij geen faillissement aanvragen maar de belastingdienst en overige partijen een brief sturen met dit verzoek ?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is verstandig?

 

Om hulp te zoeken..! Het gaat hier toch om flinke bedragen, zo te lezen.

 

Hoe kan iemand (althans ik zou het niet kunnen, misschien hebben anderen hogere gaven) iets zinnigs zeggen op basis van deze summiere informatie over zo een ingrijpende gebeurtenis?

 

Wat is er gebeurd?

Hoe is het gekomen?

Wie heeft wat gedaan?

Wie heeft wat juist niet gedaan (dat misschien wél gedaan had moeten worden...)?

Enz, enz...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

Het is idd een lang verhaal, waarbij ook erg veel aan henzelf te wijten valt.

Hulp zoeken wordt al zolang geroepen door de omgeving, waaronder mijn persoon, maar beide heren zijn wat dat betreft struisvogels.

 

Vooralsnog heb ik antwoord gekregen op mijn eerste vraag wat zeer van belang is.

Dank !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.