• 0

Hoe verloopt het invorderingstraject bij de Belastingdienst?

Het begint allemaal met een herinnering, aanmaning en vervolgens een dwangbevel. Tijdens dit traject kan je om uitstel van betaling vragen. Maar wat als dit verzoek wordt afgewezen? Wat gebeurt er dan?

 

Indien invorderingsproces wordt voortgezet en er vervolgens beslag volgt, zijn er geen waardevolle bezittingen (reeds verkocht) en geen loon (uitsluitend omzet).

 

Indien er dan bankbeslag volgt, hoe voorkom ik dat Belastingdienst meer incasseert dan beslagvrije voet? (ZZP) En wat als er met dit bankbeslag niet voldoende geïnd kan worden, blijft de Belastingdienst dan continu, dus herhaaldelijk, bankbeslag leggen, totdat elke cent gevorderd is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jouw financiele situatie zodanig is zoals je in je andere post beschrijft, hoezo zou je dan belasting moeten betalen?

 

Sorry, maar volgens mij is het een dusdanig rommeltje (excusez le mot) dat je je tijd beter kan gebruiken met het zoeken naar hulp om hier uit te komen dan dit soort stukken tekst op het internet te plaatsen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Als jouw financiele situatie zodanig is zoals je in je andere post beschrijft, hoezo zou je dan belasting moeten betalen?

 

BTW-afdracht. Ontvangen BTW op facturen betalen, omzetbelasting.

 

Sorry, maar volgens mij is het een dusdanig rommeltje (excusez le mot) dat je je tijd beter kan gebruiken met het zoeken naar hulp om hier uit te komen dan dit soort stukken tekst op het internet te plaatsen.

 

Dat is precies het probleem; bij zowel de Gemeente als bij de schuldhulpverlener (bureau), wordt er om jaarstukken gevraagd. Er is echter geen jaarrekening. Ik kan maar beter inleveren wat ik heb, en dan zie ik wel of de aanvraag in behandeling wordt genomen.

Link naar reactie
  • 0

Als er nog geen jaarrekening is, dan is het m.i. zaak te zorgen dat deze [in een eenvoudige vorm] er wel komen. dan is volledig duidelijk wat de financiële situatie precies is.

De belastingdienst zal zeker inzage moeten hebben in de financiële situatie om een betalingsregeling toe te staan, zeker omdat die er vanuit gaan dat je eerder op andere wijze hebt geprobeerd financiering te verkrijgen.

Het klinkt daarnaast logisch dat de gemeente c.q. bureau hulpverlening cijfers nodig hebben om een kredietaanvraag te kunnen beoordelen.

 

Natuurlijk is het vaak zo dat het samenstellen van jaarstukken kosten met zich meebrengt als je dit door derden laat verzorgen. Maar door, met wat begeleiding, een hoop zelf te doen spaar je veel kosten uit en zal et samenstellen van jaarstukken je zeker helpen.

daarnaast heb je deze gegevens nodig voor je aangifte inkomstenbelasting.

Uitstel is niet gemakkelijk, maar zeker mogelijk. daarna is het wel zaak je aan de gestelde voorwaarden te houden.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Het gaat overigens om een eenmanszaak, zzp.

 

Als er nog geen jaarrekening is, dan is het m.i. zaak te zorgen dat deze [in een eenvoudige vorm] er wel komen. dan is volledig duidelijk wat de financiële situatie precies is.

 

Corrigeer me als ik het verkeerd begrijp. Is de jaarrekening niet een uitgebreid overzicht van de balans en de winst- en verliesrekening + toelichting? Als dat zo is dan moet het zonder jaarrekening ook mogelijk zijn om te zien hoe de financiën ervoor staan (uitsluitend met balans + winst- en verlies).

 

Het punt is juist, misschien heb ik dit nog niet vermeld, dat er geen geld is om een boekhouder te betalen op dit moment. Zelf heb ik die kennis ook niet; het is niet reëel om te denken dat ik dit zelf eventjes in elkaar kan fietsen, zonder daar ook maar 1% verstand van te hebben. Het volgen van een cursus is een mogelijkheid, maar tegen de tijd dat ik deze heb afgerond, ben ik op straat de prullenbakken aan het leegeten. De nood is hoog en dat vraagt om een creatieve oplossing. Dankzij Marcel is het me nu duidelijk geworden wat ik het beste kan doen:

 

- gewoon inleveren wat je al hebt

- via welke weg dan ook, uitzoeken of er mensen zijn die dit kosteloos, dan wel middels een regeling

willen uitvoeren (jaarrekening opmaken). De afdeling BBZ van de gemeente is vast niet onbekend met dit soort zaken

 

Relevante link:

http://www.z24.nl/ondernemen/belastingtip-jaarrekening-niet-verplicht-voor-zzper-459065

 

De belastingdienst zal zeker inzage moeten hebben in de financiële situatie om een betalingsregeling toe te staan, zeker omdat die er vanuit gaan dat je eerder op andere wijze hebt geprobeerd financiering te verkrijgen.

 

Is wel één van de vereisten ja, echter is er in het verleden al 5-8 keer een betalingsregeling afgesproken, zonder daarbij jaarcijfers aangeleverd te hebben. Heb gewoon ingeleverd wat ik had!

 

Wellicht is het a.d.h.v. bepaalde stukken al vrij goed inzichtelijk te krijgen hoe iemand er financieel voor staat. Denk aan saldo bankrekeningen, tussentijds overzicht van omzet, althans, dit bleek in het verleden voldoende te zijn voor de Belastingdienst. Heb een eenmanszaak, zzp'er. Kan niet aangeven of dit voor een ander ook voldoende is, bv's bijv.

 

Het klinkt daarnaast logisch dat de gemeente c.q. bureau hulpverlening cijfers nodig hebben om een kredietaanvraag te kunnen beoordelen.

 

Dat is het punt niet. Natuurlijk is dit logisch. Punt is: hoe kom je aan een jaarrapportage zonder budget voor een boekhouder. Dat is inmiddels duidelijk.

 

Natuurlijk is het vaak zo dat het samenstellen van jaarstukken kosten met zich meebrengt als je dit door derden laat verzorgen. Maar door, met wat begeleiding, een hoop zelf te doen spaar je veel kosten uit en zal et samenstellen van jaarstukken je zeker helpen.

 

Begeleiding vragen is inderdaad goedkoper dan geheel uitbesteden. Kwestie van verschil qua uren.

 

daarnaast heb je deze gegevens nodig voor je aangifte inkomstenbelasting.

 

Volgens de Belastingtelefoon niet. Balans + winst- en verliesrekening zou voldoende moeten zijn om aangifte in te vullen.

 

Uitstel is niet gemakkelijk, maar zeker mogelijk. daarna is het wel zaak je aan de gestelde voorwaarden te houden.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.