• 0

kennis in ruil voor belang in ondernemeing

Beste HL'ers,

 

Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een medisch apparaat. In eerste instantie zou ik volledig deelnemer zijn in dit bedrijf, er is echter besloten dat ik een eigen bedrijf opricht dat voor dit berijf een belangrijk deel van de R & D gaat doen, daarnaast zal ik ook assisteren in het opzetten van de organisatie voor deze opdrachtgever.

 

De finaciele middelen van dit bedrijf zijn echter niet toerijkend om mij te betalen als ontwikkelaar en dus is voorgesteld mijn aandeel te waarderen in aandelen in dit bedrijf, op deze manier pluk ik zelf ook nog een deel van de vruchten van mijn ontwikkelwerk zodra het bedrijf verkopen gaat realiseren.

 

Mijn vraag is hoe kan ik een belang in dit bedrijf hebben zonder ook aansprakelijk te zijn voor het handelen van deze onderneming.

Kan ik een soort stille vennoot zijn, of snij ik mij met de neven activiteiten, zoals het opzetten van een servicedienst en een productieunit, in de vingers ?

 

Nog andere suggesties ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De prive aansprakelijkheid wordt in ieder geval beperkt door de rechtsvorm. Daarnaast reikt het risico (in principe) niet verder dan het geplaatst kapitaal. Wel moet je rekening houden met de aanmerkelijk belangregeling. Wanneer je 5% of meer van de aandelen bezit van een vennootschap dan krijg je hiermee te maken. Gevolg hiervan kan ook zijn dat je te maken krijgt met de gebruikelijk loonregeling. Nu zal dat in de startfase niet zo'n vaart lopen maar op termijn kan dit gevolgen hebben.

 

Wil je daarnaast nevenactiviteiten gaan ontplooien dan hoeft dit geen belemmering te zijn. Dit kan uiteraard onderling altijd worden overeengekomen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het kan nog eenvoudiger. Je kan opties krijgen op aandelen, In feite niks anders dan een verkoop contract. Opties hebben geen stemrecht (als je dat zo wil afspreken) maar je kan wél bepalen dat ze mee delen in de winst.

 

even uit een ander draadje geplukt.

Is dit ook een mogelijkheid om het te regelen ?

Ik zit er op dit moment niet op te wachten om aandelen te hebben in een BV zonder een meerderheidsbelang in deze BV te hebben.

 

Probleem is dat ik voor mijn andere activiteiten mezelf verplicht voel dit in een andere BV te stoppen om de zaken goed gescheiden te houden.

 

En om als starter nu al met holdingconstructies aan de gang te gaan terwijl er nog geen euro verdient is, vind ik ook wat overdreven, en zonde van het geld.

 

A.s. donderdag gaat dit circus zijn volgende fase in, dus dan moet ik voor meself uitgedokterd hebben hoe het moet :o ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.