Ga naar inhoud

Advies over facturerings kwestie

Geplaatst:

makkelijkgedoe

Als beginnend ondernemer/grafisch ontwerper ben ik eind november 2014 bij een brainstorm sessie aanwezig geweest. Mij is gevraagd om te ontwikkelen ideeën en schetsen visueel te verduidelijken. Bij de uitnodiging voor deze brainstorm sessie is mij naar m'n uurloon gevraagd. Na mijn antwoord ben ik zonder verder weerwoord op mijn vastgestelde uurloon naar deze brainstorm sessie gegaan.

Terplekke kregen de mensen hun idee amper helder, terwijl ik zo exact mogelijk alle informatie tot mij nam. Uiteindelijk werd tegen mij zelfs geroepen "Als jij dit snapt…". Afijn, ik had de gemaakte schetsen 1 op 1 gedigitaliseerd en het was het idee om mij later te mailen zodat ik op basis daarvan een kloppend verhaal kon visualiseren.

Halverwege december had ik nog niks vernomen dus besloot ik te bellen. De feestdagen kwamen er tussen en daarna zou verder gekeken worden was het antwoord. Inmiddels zijn we in maart beland en zou ik m'n gemaakte onkosten (reiskosten + uurloon) vergoed willen zien. Het liefst zou ik de opdracht met succes afronden. Is het aan te raden om in contact te treden en om heel specifiek te vragen of de onkosten zsm betaald kunnen worden?

Of dit forum voor dergelijk vragen bedoeld is weet ik niet maar dit is het eerste waar ik echt tegen aan ben gelopen als beginnende ondernemer. Hopelijk kan iemand mij uit ervaring wat advies geven.

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Je kunt het hier goed uitleggen, dus ik zou de opdrachtgever nog eens bellen: (a) zeg dat je — zoals overeengekomen — wilt overgaan tot het factureren van alle kosten tot nu toe en (b) vraag of de klant daaraan voorafgaand nog aanvullende werkzaamheden verwacht.

Wil de klant verder niets, dan factureer je nog dezelfde dag en dat kondig je ook aan in hetzelfde gesprek. Wil de klant wel nog iets, maak dan geen vrijblijvende afspraken met open eindjes meer, om te voorkomen dat je weer maanden aan het lijntje wordt gehouden. Bevestig de gemaakte afspraken inclusief datums vervolgens per e-mail met ontvangstbevestiging/bezorgbevestiging of via de slakkenpost.

Geplaatst:

makkelijkgedoe

• Auteur

Bedankt! Daar kan ik wat mee!

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

Er is gevraagd naar je uurtarief, maar zijn de inmiddels besteden uren + reiskosten ook vastgelegd/afgesproken? En waarom heeft facturering daarvan zo lang op zich laten wachten? Ongeacht of de klant wel/niet verder wil binnen het project, hadden de reeds gemaakte (reis-/uurkosten al gefactureerd kunnen worden.

In vervolg opdrachten/nieuwe klanten geef ik als advies mee, dat je bij de eerste kennismaking (voordat de brainstormsessies aanvangen) de uurtarieven vastlegt en daar van opdrachtgever schriftelijk goedkeuring op krijgt. Bespreek met hen ook de kosten van je eerste schetsen(grafische vormgeving) incl. tijdsvak wanneer je factureert. Misschien is dit laatste i.p.v. baseren op uurtarief een idee om de concept vormgeving projectmatig te berekenen i.p.v. op uurtarief?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.