• 0

wel of geen ondernemer / wel of geen recht op KIA

Goedemiddag,

Ik heb sinds aanvang 2012 een bedrijf in autobanden. Gestart vanuit hobby groeide het zo snel dat ik in 2013 een bedrijfspand en een bus gekocht heb, en in 2014 diverse andere investeringen gedaan heb in grote en kleine machines en automatisering. Tot 2014 ben ik nog niet winstgevend geweest, daar alle winst meteen weer terug geïnvesteerd werd, maar ik verwacht dat vanaf nu er toch wel een positief resultaat te behalen moet zijn (waar doe je het anders allemaal voor).

Daarnaast ben ik al 13 jaar in loondienst voor 39 uur per week bij een bedrijf in een totaal andere bedrijfstak.

Ik (schijn) geen recht te hebben op ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, meewerkaftrek, startersaftrek) i.v.m. urencriterium, maar lees verschillende verhalen over de KIA. Dit wordt nu een interessante kwestie voor mij aangezien ik in 2013 maar vooral in 2014 behoorlijke investeringen gedaan heb.

Ik combineer dus een full-time loondienstverband met een eigen bedrijf er naast (zonder personeel).

Nu is mijn vraag of ik wel of niet in aanmerking kom voor de KIA, en wellicht toch voor de ondernemersaftrek.

Ik hoor heel graag jullie mening/vragen voor verdere info eventueel.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Dank voor je reactie.

Mijn bedrijf is uiteraard kvk geregistreerd (al sinds 2008 trouwens) en ik doe elk kwartaal btw aangifte.

Mijn bestelbus op grijs kenteken staat op mijn naam en ik betaal voor de wegenbelasting ook het ondernemerstarief.

Dus we hebben het hier niet over een of ander particulier hobby dingetje..Alles loopt netjes volgens het boekje.

Of is dit niet wat je bedoelt?

• 0

Of is dit niet wat je bedoelt?

Huh?

Als je een winstaangifte doet (of laat doen) en je meent dat je recht hebt op ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek e.d.), dan geef je dat gewoon in je aangifte aan.

• 0

Per jaar moet je minimaal 1225 uur werken voor het bedrijf. Let op dat dit geldt per kalenderjaar, dus als je een bedrijf start midden in het jaar wordt dit niet herberekend, en moet je nog steeds de 1225 uur halen.

Je moet meer dan 50% van je totale arbeidstijd besteden in het bedrijf. Dit is belangrijk als je naast het bedrijf ook in loondienst bent, om te voldoen aan het criterium moet je meer tijd aan het bedrijf besteden dan aan de baan in loondienst. Dus als je ook nog 39 uur per week besteedt aan je onderneming/bedrijf kun je de ondernemersfaciliteiten toepassen (zelfstandige aftrek/startersaftrek e.d.) Let wel op omdat dit naast het dienstverband is van 39 uur zal de fiscus er allert op zijn en dit mogelijk controleren als je aangeeft het urencriterium te halen. Zorg er dan voor dat je goed de uren geregisseerd hebt die je aan je onderneming besteedt

Deze regel (50% criterium) geldt niet wanneer je in een van de 5 voorgaande jaren geen ondernemer was.

Voor de KIA geldt dat je meer dan €2.300 hebt moeten investeren aan materiële vaste activa. Zie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen_2014/investeringsaftrek_2014/kleinschaligheidsinvesteringsaftrek_2014?projectid=521dd6ba-75a6-4401-8ae3-06c59bd73619

Ik begrijp uit je verhaal dat je ook een bedrijfspand hebt gekocht. Wellicht is het hier handig om, voor het bedrijfspand, een andere ondernemingsvorm/bedrijfsstructuur te kiezen. Dan heeft de toekomstige winst of verlies geen invloed op de belastingtarieven die gelden voor de IB.... Hierover moet je je goed laten informeren. Dit kan je veel (belasting)geld besparen!

• 0

Hoi, goed bezig met je bandenhandel!

Eerste vraag is altijd 'ben je ondernemer'. Ik kan een langdradig exposé ophangen, met liefde zelfs, maar je maakt volgens mij zelf ook al het onderscheid tussen 'een hobby-dingetje' en 'de zaak', dus ik denk wel dat je aan de goede kant van het grijze gebied zit en dat je inderdaad kwalificeert als ondernemer.

Een ondernemer heeft recht op de zelfstandigenaftrek en evt. startersaftrek ALS hij aan het urencriterium voldoet. Het is niet onmogelijk om naast een werkweek van 39 uur ook nog 1225 uur aan je onderneming te besteden, maar laten we zeggen dat je goed je best moet doen om het te onderbouwen, als je aanspraak zou willen maken op die aftrekpost.

Ook voor de meewerkaftrek moet je aan het urencriterium voldoen. Maar dat niet alleen, je partner moet ook nog een ongans aantal uren meewerken in de zaak.

Voor de investeringsaftrek hoef je NIET te voldoen aan het urencriterium, dus daar zou je, vooropgesteld dat je binnen de ondernemersdefinitie valt, gewoon recht op hebben. De regeling kent ook weer uitzonderingen.

Ik hoop dat je aangifte voor 2013 (het jaar waarin al die investeringen gedaan zijn) nog niet gedaan is, want het loont de moeite om dit goed uit te laten zoeken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar