• 0

Student, ondernemer en belasting

Hallo iedereen, ik heb een paar kleine vraagjes met betrekking tot het inschrijfformulier van de belastingdienst.

 

Ik ben met nog 1 persoon (we zijn allebei studenten en ontvangen stufi) een klein webdesign bedrijfje opgericht. We krijgen ongeveer 1 klant per maand en dus tegen de 300 euro bruto per maand. Voorlopig krijgen we startersaftrek, dus over de eerste 6000 euro geen omzetbelasting.

 

Mijn vraagjes zijn deze:

 

- Bij vraag 7 moeten wij allebei invullen wat de winst is van ons bedrijfje, dit telt dat formulier automatisch op bij je persoonlijk inkomen, dit klopt dus niet, moeten we dan allebei de helft van de verwachte winst invullen?

 

- Wij ontvangen allebei studiefinanciering, valt dit onder 'uitkering' ?

 

- Mag ik aannemen dat onze onderneming niet volledig vrijgesteld is van omzetbelasting, en dat onze produkten dit ook niet zijn?

 

- Bij de geschatte jaarafdracht omzetbelasting, wordt die dan 0 + wat de omzetbelasting die we verdienen boven de 6000 euro waar we vrijstelling van krijgen?

 

- 'Gaat de onderneming aangifte doen binnen een fiscale eenheid omzetbelasting?' ??? Wat wordt hiermee bedoeld?

 

- 'Is de onderneming belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting?' Wat wordt hiermee bedoelt? Is dit belasting die nog boven de omzetbelasting EN boven de BTW komt? @_@

 

- 'Wilt u het loonbelastingpakket ontvangen?' Zit hier een addertje onder het gras? Kost dit geld?

 

***Overige vragen ***

 

- Mocht ik alle antwoorden hierop ergens kunnen vinden, zou ik dan de link mogen hebben? Ik kon een paar puntjes wil vinden op deze forum.

 

-Zijn er nog interessante websites die wat uitleg geven kwa belasting en hoe je je administratie in orde brengt voor de belastingdienst? Wij maken namelijk niet genoeg geld om een accountant te betalen.

 

Alvast heel erg bedankt,

Kenneth.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je helaas niet alles antwoorden. Weet wel dat ik het formulier met behulp van de website van de Belastingdienst heb ingevuld.

 

- 'Is de onderneming belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting?' Wat wordt hiermee bedoelt? Is dit belasting die nog boven de omzetbelasting EN boven de BTW komt? @_@

 

BTW = omzetbelasting.

Vennootschapsbelasting is belasting die je betaald over de winst van de onderneming die jij als vennoot krijgt.

 

-Zijn er nog interessante websites die wat uitleg geven kwa belasting en hoe je je administratie in orde brengt voor de belastingdienst? Wij maken namelijk niet genoeg geld om een accountant te betalen.

 

Op Higherlevel is al veel geschreven over het opzetten van een goede administratie. Zoals in het topic beginnen met de boekhouding, maar ook het topic boekhouden via excel is leerzaam. Lees de topic gelinkt in de Ondernemers FAQ eens, daar leer je veel van!

 

Succes, Jelmer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met nog 1 persoon (we zijn allebei studenten en ontvangen stufi) een klein webdesign bedrijfje opgericht. We krijgen ongeveer 1 klant per maand en dus tegen de 300 euro bruto per maand. Voorlopig krijgen we startersaftrek, dus over de eerste 6000 euro geen omzetbelasting.

 

Startersafrek geldt voor de inkomstenbelasting... en ik hoop dat je rekening hebt gehouden met het feit dat je het urencriterium voor een ondernemer moet halen (is niet voor alle studenten haalbaar)

Je hebt wel een kleine ondernemingsregeling...als je minder dan 1883 (2004) BTW over een jaar moet afdragen hoef je niets af te dragen....

 

- Bij vraag 7 moeten wij allebei invullen wat de winst is van ons bedrijfje, dit telt dat formulier automatisch op bij je persoonlijk inkomen, dit klopt dus niet, moeten we dan allebei de helft van de verwachte winst invullen?.

Welk forumulier ben je aan het invullen.... is wel belangrijk om te weten voordat ik je ga antwoorden...

De winst verdeel je zoals jullie dat beiden van te voren hebben afgesproken..dus ieder alleen zijn deel

 

Nog even belangrijk om te weten...

 

Wat voor hebben jullie een bedrijf hebben jullie...(vof/bv oid)

Zijn jullie al ondernemer voor de omzetbelasting (met BTW-nummer

Zijn jullie al ondernemer in de zin van de inkomstenbelasting

Of ga je je nu inschrijven...?

en wat voor rechtsvorm kiezen jullie...

Stufi (met of zonder lening..)

Allemaal vraagjes die ik eerst moet weten voordat ik je vragen goed kan beantwoorden...

 

Ik wacht daar eventjes op...

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

hallo en alvast bedankt voor die antwoorden

 

wij zijn een VOF (website design)

we hebben nog geen BTW nummer, die willen we dus aanvragen door ons (nu) in te schrijven bij de belastingdienst, dus zullen we nog geen ondernemer zijn in de zin van inkomstenbelasting?

 

rechtsvorm = VOF

 

we hebben allebei stufi met een gedeeltelijke lening

 

ik ben het formulier "Opgaaf, gegevens startende onderneming" aan het invullen

Link naar reactie
  • 0

en ik hoop dat je rekening hebt gehouden met het feit dat je het urencriterium voor een ondernemer moet halen (is niet voor alle studenten haalbaar)

 

En vergeet ook niet dat je de belastingdienst daarvan moet overtuigen. Eerlijkgezegd lijkt me dat een moeilijke zaak als je ondertussen een voltijdstudie volgt.

 

Zolang je inkomsten zich beperken tot een paar honderd euro per maand zou ik me niet heel druk maken over de belastingen, maar controleer wel hoeveel je mag bijverdienen om niet gekort te worden op je studiefinanciering!

Link naar reactie
  • 0

Ok is mij duidelijk...

 

Hier een poging...

 

- Bij vraag 7 moeten wij allebei invullen wat de winst is van ons bedrijfje, dit telt dat formulier automatisch op bij je persoonlijk inkomen, dit klopt dus niet, moeten we dan allebei de helft van de verwachte winst invullen?

Per persoon de winst invullen die je uit de Vof denkt te gaan halen...

dus allebei waarschijnlijk de helft

 

- Wij ontvangen allebei studiefinanciering, valt dit onder 'uitkering' ?

Ik dacht het wel, maar dit moet in de handleiding staan volgens mij...

 

- Mag ik aannemen dat onze onderneming niet volledig vrijgesteld is van omzetbelasting, en dat onze produkten dit ook niet zijn?

Als je geen verzekeringsbedrijf start dan vallen je producten zeer waarschijnlijk onder de omzetbelasting...(weet niet wat je verkoopt..maar behalve verzekeringen en overheid is bijna alles OB wat de klok slaat)

 

- Bij de geschatte jaarafdracht omzetbelasting, wordt die dan 0 + wat de omzetbelasting die we verdienen boven de 6000 euro waar we vrijstelling van krijgen?

gewoon opgeven wat het bedrag gaat worden....(omzet * 19% etc..)

als je in de KOR (kleine ondernemings regeling) valt met je BTW dan toch gewoon het btw bedrag gewoon opgeven....

 

- 'Gaat de onderneming aangifte doen binnen een fiscale eenheid omzetbelasting?' Wat wordt hiermee bedoeld?

Dat is als twee of meer bedrijven hetzelfde OB nummer gaan gebruiken (B-01 en B-02 etc) en de belasting tezamen gaan betalen...

Is voor jullie nvt...

 

- 'Is de onderneming belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting?' Wat wordt hiermee bedoelt? Is dit belasting die nog boven de omzetbelasting EN boven de BTW komt? @_@

Vennootschapsbelasting is belasting bij BV's, Vof's hebben niet de Vpb, daar betalen de vennoten Inkomstenbelasting over de winst.

Oh ja, BTW en Omzetbelasting is dezelfde !!!

 

- 'Wilt u het loonbelastingpakket ontvangen?' Zit hier een addertje onder het gras? Kost dit geld?

Nee dit kost geen geld, maar de belastingdienst gaat er dan wel van uit dat jullie van plan zijn om mensen in loondienst te gaan nemen en krijg je een Loonbelasting nummer (LB).... Jullie hebben dit nog niet nodig dus niet opvragen...Een lb nummer geeft je ook de verplichting aangiftes te doen ook al is deze nihil...

Later als je personeel wilt gaan inhuren kan je dit altijd nog aanvragen.

 

***Overige vragen ***

- Mocht ik alle antwoorden hierop ergens kunnen vinden, zou ik dan de link mogen hebben? Ik kon een paar puntjes wil vinden op deze forum.

gewoon even zoeken.... er staat hier te veel om even op te noemen...

 

-Zijn er nog interessante websites die wat uitleg geven kwa belasting en hoe je je administratie in orde brengt voor de belastingdienst? Wij maken namelijk niet genoeg geld om een accountant te betalen.

Technopartner, kvk en de belastingdienst......

En maak eens vrijblijvend een gesprekje met een adminstratiekantoor daar in delft e.o. want ik ben bang dat jullie het met de kennis die ik hierboven ontdek niet gaan redden....administratief gezien dan.....

Zij kunnen je op weg helpen en het een en ander opzetten waarna jullie het zelf verder kunnen doen evt. onder begeleiding van....

 

Voor mij zitten jullie net iets te ver weg... ;)

 

suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt iedereen, jullie hebben me goed geholpen en jullie antwoorden heb ik goed kunnen gebruiken. Ons inschrijfformulier is volgens mij helemaal in orde, en we hebben ook al een openingsbalans kunnen maken met behulp van iemand die vrij veel administratieve kennis in huis heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij handig dat je je zoektocht naar antwoorden als eerste begint bij de instantie die de vragen bij je oproept. De belastingdienst dus. Op die website kan je al veel info vinden. Tevens kan je belllen met de belasting telefoon (0800-0543). Deze lijn is wel slecht bereikbaar, maar de aanhouder wint.

 

succes en onthoud, in de praktijk leer je meer dan op school (uit eigen ervaring ;) )

Het verschil tussen gek en geniaal is een kwestie van succes...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.