• 0

verzendkosten margegoed

Goedemiddag,

 

Ik zit met de bepaling van de winstmarge betreffende aangifte omzetbelasting.

Inkoop ( incl verzendkosten etc) minus verkoopprijs. De verzendkosten neem ik zelf voor mijn rekening. Mag ik deze kosten ivm aangifte ob van mijn winstmarge afhalen of alleen als kosten voor de inkomstenbelasting berekenen??

 

Bedankt voor het antwoord

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De verzendkosten neem ik zelf voor mijn rekening. Mag ik deze kosten ivm aangifte ob van mijn winstmarge afhalen (...)

 

Nee, verzendkosten en andere onkosten behoren voor de margeregeling niet tot de inkoopprijs (de inkoopprijs is alleen datgene je voor het goed betaalt - als je het gratis krijgt van iemand, dan is de marge dus 100%).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik moet btw berekenen over de inkoop minus verkoopprijs, de winstmarge.. Volgens de belastingdienst mag ik alle kosten bij de inkoop berekenen, ook de verzendkosten om de spullen thuis te krijgen ( nu heb ik eerlijk gezegd niet al teveel vertrouwen in de belastingtelefoon want je krijgt elke keer helaas een ander antwoord).

 

De verkoopprijs is wat ik uiteindelijk gestort krijg, maar daarvan heb ik nog wel verzendkosten. Dus als ik het goed begrijp mag ik deze niet van de verkoop afhalen terwijl ik het wel betaal?

Dus de winstmarge is uiteindelijk dus de kale inkoop minus kale verkoop en de verzendkosten buiten beschouwing laten?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp mag ik deze niet van de verkoop afhalen terwijl ik het wel betaal?

Dus de winstmarge is uiteindelijk dus de kale inkoop minus kale verkoop en de verzendkosten buiten beschouwing laten?

 

Je betaalt wel meer dingen: telefoonkosten, papier, reiskosten, advertenties enz. En dat mag je inderdaad ook niet bij de inkoopprijs voor de margeregeling tellen.

 

Als de leverancier 90 euro plus 10 euro verzendkosten wil hebben voor zijn/haar 2e hands iPhone, dan is de inkoopprijs wel 100 lijkt mij.

Maar als hij/zij 90 wil hebben en jij moet iemand 10 euro betalen om het op te halen, dan blijft het 90.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dank je wel Peter,

 

Maar even voor mijn duidelijkheid: ik verkoop een produkt voor 150 euro en krijg dit ook gestort. Ik zelf stuur deze op voor zeg € 6,75. Blijft mijn verkoopprijs dan 150 euro? dus ook dit bedrag voor de winstmarge??

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Jouw verkoopprijs is dan 150 euro.

De 'extra 6,75' die je moet betalen zijn gewoon vracht-/porto-/verzendkosten voor jou.

 

En de inkoopprijs is dus datgene je aan de leverancier betaalt voor het goed.

 

En nu ga ik het helemaal ingewikkeld maken, want dit is namelijk (in mijn ogen) een beetje een "vaag punt" in deze (en misschien dat daarom de belastingtelefoon ook een beetje 'vaag' soms hierover doet):

 

Formeel is de inkoopprijs: "het bedrag dat de handelaar ter zake van de aankoop heeft voldaan of nog moet betalen".

Dat 'ter zake' zou je misschien ook wel zo uit kunnen leggen dat je inderdaad ook de kosten van vervoer van de leverancier naar de handelaar bij de inkoopkosten zou kunnen tellen...

Maar het vervoer van de handelaar naar de koper sowieso niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.