• 0

Beste,

Op dit moment ben ik vennoot in een (kleine) vof. De andere vennoot heeft besloten de vof te verlaten. De vennootschap wordt dus ontbonden en ik zal verder gaan als eenmanszaak.

Onze balans zag er per 31-12-14 ongeveer als volgt uit:

Goodwill 6.000

Bank 1.500

EV 7.500

Vier jaar geleden hebben wij deze vennootschap samen overgenomen voor het bedrag van 10.000. Hier hebben wij dus inmiddels 4x 1.000 op afgeschreven. Omdat het steeds minder ging met het bedrijf is zij akkoord gegaan met een bedrag van 2.800 bij uittreding als vennoot. Zij maakt nog aanspraak op een deel van de liquide middelen, dit bedrag wordt apart overgemaakt.

Ik heb hier een aantal vragen over:

1) Klopt het dat er in dit geval geen sprake is van een stakingswinst? Zij had na afschrijving immers nog 3.000 goodwill van de oorspronkelijke overnamesom in het bedrijf zitten.

2) Welke boeking moet er gemaakt worden voor deze uitkoop?

Vanwege de geringe bedragen sta ik niet direct te springen om een dure adviseur in te schakelen. Daarom probeer ik het eerst hier.

Alvast bedankt.

Daan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49206-stakingswinst-vof-naar-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

En als jij nou uittreedt? En gewoon "voor jezelf" begint?

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie VOF overeenkomst eruit ziet (voor zover die er is), maar dat lijkt mij misschien voordeliger.

Als de VOF niet meer bestaat is de goodwill waardeloos. Verder is er 1500,- euro op een bankrekening.

Waarom zou jij daar 2800,- (plus een gedeelte van 1500,- ook nog eens!) voor betalen?

Of is haar kapitaalaandeel (in de 7500,- EV) veel groter dan die van jou? Dus dat je eigenlijk (nu al) geld aan haar verschuldigd bent?

• 0

Ons kapitaalaandeel is gelijk. Zelf uittreden is niet echt een optie. Ondanks dat het minder gaat met het bedrijf dan toen wij het overnamen hebben we nog wel een aantal klanten waar op termijn geld aan verdiend kan worden. Als ik uittreed gaat zij het bedrijf verkopen aan een derde partij, dan ben ik al die klanten kwijt. Dus alleen het klantenbestand is voor mij de 2.800 al waard.

Voor mij is het vooral belangrijk om te weten wat deze transactie fiscaal voor gevolgen gaat hebben. Vandaar ook mijn vraag over de stakingswinst.

• 0

Als iemand uittreedt, houdt de VOF op te bestaan. Blijft er 1500,- over op een rekening (750,- p.p.) want de goodwill is dan niet meer lijkt mij.

Als zij dan 2800,- extra moet hebben, dan is dat wel stakingswinst lijkt mij. En jij dus hetzelfde bedrag verlies.

• 0

Bij het uittreden eindigt de vof en moet er worden vereffend. In dit geval neemt een van de vennoten alle activa over, behalve de helft van de liquide middelen. Qua waarde dienen beide vennoten te krijgen waar ze recht op hebben: hun aandeel in het vermogen. In dit geval ieder 50%. Daarvoor moet eerst het vermogen worden bepaald. De boekwaarde is niet relevant, het gaat om de werkelijke waarde. Die kan gelijk zijn aan de boekwaarde, maar dat hoeft niet. Een klantenpakket heeft alleen waarde als iemand er iets mee gaat doen: verkopen of zelf exploiteren. Dat gebeurt hier, dus moet die waarde verdeeld worden. Het is zeker niet zo dat het niets waard is, omdat de uittredende vennoot niets zou gaan doen met haar aandeel in de goodwill/klantenpakket. Jullie hebben de waarde kennelijk vastgesteld op €5.600 (althans, als de liquide middelen ook door de helft gaan). Zij krijgt voor de helft een vordering op jou, jij krijgt het hele pakket (en zet dat ook op jouw balans).

Bij deze cijfers levert de staking een klein verlies op. Jij kunt doorschuiven, maar dat is wellicht minder logisch. Het (fiscale) belang is uiteraard bijzonder gering.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar