• 0

Financiering aandelen/certificaten van werkgever

Ik ben in loondienst bij mijn werkgever en die wil mij een regeling aanbieden om certificaten in een Stichting Administratie Kantoor te verwerven.

De waarde van de BV is door een onafhankelijk bureau gewaardeerd en die wil ik nu even voor waar aannemen. Het is bepaald op 5.000.000 en het doel is ca 5% aandelen (in de vorm van certificaten) in prive te verwerven. 5% is dus 250.000 en die heb ik niet, ik zoek gangbare manieren om dat te financieren.

 

Mijn vragen:

1. verwerf je met 5% of meer in een STAK constructie altijd een aanmerkelijk belang?

2. wat zijn gebruikelijke constructies om de overdracht te financieren? Ik begreep van mijn prive bank dat ze een dergelijke constructie niet of nauwelijks kunnen/willen financieren.

 

alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Darky

 

Eerst even iets rechtzetten: je zult echt geen aandelen in de STAK verwerven. Die STAK is namelijk de scheiding tussen stemrecht en geen stemrecht. De STAK houdt alle aandelen met stemrecht en jij kunt +-5% van de certificaten van aandelen kopen, dus zonder stemrecht. Dat is namelijk het doel van een STAK. De STAK heeft het stemrecht en geeft vervolgens certificaten van aandelen uit met enkel winstrecht aan anderen. Dit is overigens geheel gebruikelijk qua werknemersparticipaties.

 

Je vraagt je vervolgens af hoe je die 250k koopsom kunt financieren. Dat komt op mij over als een vreemde vraag! Ik kan me zo voorstellen dat je werkgever bij de aankondiging van het potentiële aandeelhouderschap voor werknemers ook goed nagedacht heeft over de koopsom en of die koopsom wel betaalbaar is voor werknemers. Zij vragen dus 250k voor 5%. Dat is geen bedrag waarvan menig werknemer zegt "okay, ik bel mijn vaste contactpersoon bij de bank wel even".

 

Tja, als jij het niet hebt en de bank wil niet, dan is het doorgaans de werkgever die een lening verschaft waarmee de koopsom via dividend betaald wordt.

 

Hoe dan ook, je vraag heeft niets met ondernemen van doen en ik kan het ook niet rijmen met je vorige vraag waarin je aangeeft al een BV te hebben, terwijl dit nu duidelijk over werknemerschap gaat.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.