• 0

Handelsmerk vs handelsnaam

Beste,

 

Momenteel beschik ik over een handelsnaam en handelsmerk (benelux) X. Een jaar voor mijn inschrijving heeft handelsnaam Y zich ook bij de KvK aangemeld. Echter hij beschikt niet over een handelsmerk. Handelsnaam Y is gelijk aan mijn handelsmerk/naam X echter zit er bij hem geen "-" in de naam. Aangezien mijn onderneming vrij bekend is geworden, wil ik graag het .nl domein van handelsnaam Y. Is er een kans dat ik een dergelijke rechtszaak win? Of heeft hij meer rechten omdat hij langer bestaat?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kleine toevoeging:

 

De onderneming van handelsnaam Y is waarschijnlijk kleiner dan die van mij. Tevens heeft hij geen grote naamsbekendheid, dwz dat hij voornamelijk voor een kleine klantenkring werkt. Door mijn advertenties ontvangt handelsnaam Y waarschijnlijk een groot aantal bezoekers op zijn website. Handelsnaam Y levert ongeveer dezelfde diensten als ik.

Link naar reactie
  • 0

wanneer je concurrent zich eerder heeft gevestigd dan jij, wordt hij waarschijnlijk in het gelijk gesteld. Heb je geen onderzoek bij KVK gedaan over jouw handelsnaam en/of klankverwantschap?

 

Het doet er in de rechtzaal niet toe wie er een groter bedrijf heeft; jij had alvorens je naam te kiezen moeten (laten) onderzoeken of deze naam al bestond......

 

Misschien kun je zijn domeinnaam beter gewoon kopen?!

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees ook dat bij een evt rechtzaak, je misschien zelfs wel jouw handelsnaam moet gaan wijzigen (jij geeft aan dat er verwarring op kan treden)....Hij was eerder met registratie....

 

Ik denk dat jullie maar eens zonder rechter aan tafel moeten gaan zitten...

Als hij een kleine(re) klantenkring heeft wil hij misschien wel tegen een redelijke vergoeding zijn naam veranderen.

 

Het gaat je zowiezo geld kosten....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Let wel even op dat ik een merkregistratie voor de hele Benelux heb. Hij zal dus nooit mijn naam kunnen 'inpikken'. Een handelsnaam zegt namelijk niet veel.

 

Net als bij domeinnamen wil dat nog niet zeggen dat jij het alleenrecht hebt op het gebruik.

De rechter bepaalt of dit recht voor jou van toepassing is of toch naar diegene gaat die deze naam al langer gebruikt.

 

Zoals al eerder vermeld, ga praten, of gun dat kleintje gewoon het voordeel. Er is zo'n uitdrukking over slapende honden.

Link naar reactie
  • 0

ben het helemaal met de rest eens, ik kwam erachter toen ik handelsnaam a wilde registreren en merkte dat een groot bedrijf het al als merknaam had geregistreerd. ik had in mei domeinnaam, hun in juli merknaam en ik wilde in januari bedrijfsnaam. gebeld met kvk en die zeiden dat ik me om domeinnaam geen zorgen hoefde te maken maar wel om bedrijfsnaam, omdat ik het NA hun merkregistratie wilde doen.

succes met onderhandelen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het domein wil ik graag omdat die persoon nu flink veel voordelen heeft van een reclame campagne van X duizenden euro's. Ik vind het zonde dat de bezoekers naar zijn site gaan terwijl ik denk dat hij zelf vrij weinig klanten heeft.

 

Ik zal morgen even aan mijn advocaat vragen wat hij van de zaak denkt.

Link naar reactie
  • 0

Het domein wil ik graag omdat die persoon nu flink veel voordelen heeft van een reclame campagne van X duizenden euro's. Ik vind het zonde dat de bezoekers naar zijn site gaan terwijl ik denk dat hij zelf vrij weinig klanten heeft.

 

Ik zal morgen even aan mijn advocaat vragen wat hij van de zaak denkt.

 

Wat je moet vragen is welke datum van belang is; datum registratie of datum wanneer je de naam bent gaan gebruiken.

Sommige landen tellen vanaf de eerste datum en andere vanaf de tweede datum om te zien wie er uiteindelijk recht heeft op de naam.

 

Verder ben ik het met mijn gewaardeerde HL-ers eens dat uitkopen van Y een goede oplossing kan zijn.

Je kan behalve een geldbedrag ook aanbieden om een nieuwe registratie voor Y te financieren.

Wees erop bedracht dat hij waarschijnlijk niet zo happig zal zijn nu hij gratis en voor niks met jouw naam en reputatie meelift.

Link naar reactie
  • 0

Wat je moet vragen is welke datum van belang is; datum registratie of datum wanneer je de naam bent gaan gebruiken.

Sommige landen tellen vanaf de eerste datum en andere vanaf de tweede datum om te zien wie er uiteindelijk recht heeft op de naam.

 

Verder ben ik het met mijn gewaardeerde HL-ers eens dat uitkopen van Y een goede oplossing kan zijn.

Je kan behalve een geldbedrag ook aanbieden om een nieuwe registratie voor Y te financieren.

Wees erop bedracht dat hij waarschijnlijk niet zo happig zal zijn nu hij gratis en voor niks met jouw naam en reputatie meelift.

Wat bedoel je precies met datum van registratie? Bij de KvK of het domein?

 

En aan welk bedrag zou ik moeten denken? 500 euro? 1000 euro? Of wellicht nog meer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.