• 0

Hoeveel BTW vragen (B2C) binnen en buiten de EU?

Hallo,

 

Binnenkort gaat er een website van mij online waarbij gebruikers credits kunnen kopen en besteden aan verschillende diensten. De website is volledig gericht op B2C (consumenten), en zal dus niet voor bedrijven zijn.

 

De website zal voor gebruikers zijn binnen en buiten de EU. Wat ik begrepen heb is dat je binnen Nederland 21% btw over het bedrag moet verrekenen en binnen een andere EU land het BTW bedrag moet betalen van het land (correct me if i'm wrong).

 

Deze informatie heb ik hier vandaan gehaald:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen/elektronische_diensten_in_en_uit_niet_eu_landen

 

Hoe zit dat als iemand vanuit Amerika of Turkije wilt betalen? Moet ik dan gewoon standaard 21% btw rekenen over het bedrag of moet ik dan iets anders vermelden?

 

Mag je altijd 21% verrekenen aan elke consument (niet afhankelijk van land)?

 

Alvast bedankt voor de informatie en antwoorden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag je altijd 21% verrekenen aan elke consument (niet afhankelijk van land)?

Nee. Het antwoord staat nota bene in de link die je zelf meestuurde!

 

"Uw klant is een ondernemer of particulier buiten de EU? U hoeft geen EU-btw te betalen!"

 

De fiscus vindt het misschien niet erg als je onnodig 21% in rekening brengt bij klanten buiten de EU. Die klanten daarentegen...

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Credits, dat klinkt meer als een tegoedbon/vouchers...... dan wordt de BTW pas in rekening gebracht bij het inwisselen.

Bedankt voor je antwoord!

 

In principe heeft de klant er geen last van want de prijzen staan altijd vast (dus dan zou het bijv. 10 euro incl. btw zijn, of 10 euro zonder extra BTW), aangezien ik met vaste prijzen wil werken. Mocht dit niet slim zijn dan hoor ik dat graag, maar dit klonk logisch in mijn oren.

 

De enigste die hier dan last van heeft is ikzelf omdat ik dan potentieel geld misloop, omdat ik sommige facturen/kwitanties kan verleggen (denk ik)?

 

 

Edit:

Verleggen kan trouwens niet aangezien het niet om andere ondernemers gaat. Dus ik bedoelde dat ik gewoon 0% BTW kon vermelden.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Credits, dat klinkt meer als een tegoedbon/vouchers...... dan wordt de BTW pas in rekening gebracht bij het inwisselen.

De klant kan credits inkopen (bijv. 100 credits voor 10 euro). Daar wordt direct (evt.) BTW over verrekend en vervolgens een factuur/kwitantie naar gestuurd. De klant kan daarna zelf bepalen waar hij zijn credits aan besteed.

Link naar reactie
  • 0
De enigste die hier dan last van heeft is ikzelf omdat ik dan potentieel geld misloop, omdat ik sommige facturen/kwitanties kan verleggen (denk ik)?

 

Hoezo potentieel geld mislopen? Aan BTW verdien je niets/verlies je ook niets.

 

De klant kan credits inkopen (bijv. 100 credits voor 10 euro). Daar wordt direct (evt.) BTW over verrekend en vervolgens een factuur/kwitantie naar gestuurd. De klant kan daarna zelf bepalen waar hij zijn credits aan besteed.

 

Hoezo "direct (evt.)"? BTW belast je wel of niet, er is geen "eventueel". Volgens de belastingdienst wordt er geen BTW in rekening gebracht bij verkoop van cadeaubonnen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo potentieel geld mislopen? Aan BTW verdien je niets/verlies je ook niets.

Hiermee bedoel ik dat als ik altijd een vaste prijs van bijv. 10 euro hanteer (incl. btw), dan zou het als volgt zijn:

 

Klant uit Nederland:

Price € 10

Subtotal € 8.26

VAT (21%) € 1.74

Total € 10

 

Klant uit Amerika:

Price € 10

Subtotal € 10

VAT (0%) € 0

Total € 10

 

Dan verdien ik toch aan iemand uit Nederland € 8.26 en iemand uit Amerika € 10.00?

 

Hoezo "direct (evt.)"? BTW belast je wel of niet, er is geen "eventueel". Volgens de belastingdienst wordt er geen BTW in rekening gebracht bij verkoop van cadeaubonnen.

Met evt. bedoelde ik dat ik bij iemand uit Nederland 21% moet vermelden, maar iemand uit Amerika 0% moet vermelden.

 

Ik heb geen idee of mijn product valt onder cadeaubonnen. De klant kan credits gebruiken om zichzelf te adverteren op mijn platform op verschillende manieren. Denk hierbij bijv. aan 1 credit om jezelf weer bovenaan te plaatsen op een forum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan verdien ik toch aan iemand uit Nederland € 8.26 en iemand uit Amerika € 10.00?

Dan loop je toch geen geld mis?

Met evt. bedoelde ik dat ik bij iemand uit Nederland 21% moet vermelden, maar iemand uit Amerika 0% moet vermelden.

Wat doe je dan met die andere 27 BTW-tarieven?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.