Ga naar inhoud

Google adwords maakt inbreuk op merkrecht

Geplaatst:

TTY

In Frankrijk zijn er al aardig wat rechtszaken geweest mbt tot google adwords welke inbreuk maaktte op merkenrechten. Is dit ook al in Nederland gebeurd?

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Voor zover ik heb meegekregen is er hier nog geen zaak voorgekomen, maar google let er al wel op. Ik heb een tijdje advertenties op zoektermen met paypal gehad, die heeft men toen verwijderd na de eerste verloren zaak in frankrijk... niet dat er sprake was van misbruik (ik lever betaaloplossingen met paypal voor e-commerce), maar het ging toen al puur om de merkenkwestie.

Geplaatst:

WelleKe

Ik blijf het wel een moeilijk iets vinden. Niet zozeer dat het niet mag, maar wel dat Google daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.

Ik zie "ze" nog geen blad aanklagen omdat er een advertentie instond die misleidend was bijvoorbeeld. Hierbij gaan "ze" toch echt achter de adverteerder zelf aan.

Het is een potentieel groot risico voor het businessmodel van Google. Want hoe wapent die zich tegen dit soort problemen? Tenslotte kunnen ze niet van elke adverteerder nagaan of die de rechten heeft op een bepaald merk.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Ik vind het ook vreemd dat google de klappen krijgt, en niet de adverteerder die blijkbaar onrechtmatig bezoekers wierf met de bedrijfsnaam van de concurrent. Blijkbaar kwam de 'dagblad-analogie' bij de franse rechter niet helemaal over.

Of het een bedreiging is voor google betwijfel ik overigens, zelfs al zou het adwords voor adverteerders gevestigd in frankrijk onmogelijk maken.. als het probleem echter de hele EU of iets dergelijks gaat beslaan wordt het mogelijk wel een bedreiging, maar misschien is het voor google wel af te vangen door een goede klachtenservice te maken.

Geplaatst:

Wilbert Philippo

De clou bij Google is natuurlijk dat zij de klanten met Adwords zoveel mogelijk zelf willen laten doen. Zelf alles nalopen kost ze gewoon te veel geld (naar hun mening natuurlijk). Nu is Frankrijk wel een apart geval. Een rechtzaak waarbij de het bedrijf (Google) Amerikaans is (en ik meen de adverteerder ook) en een advocatenkantoor dat van origine ook Amerikaans is. Het 'slachtoffer' is in dit geval een Frans bedrijf. Per definitie betekend dat in Frankrijk nog steeds dat je heel weinig kans maakt......

In Nederland is het wel zo dat als je kunt aantonen dat iemand op jouw merknaam adverteerd en je dit schriftelijk (op papier ;D) bij ze meldt, ze alle advertenties die op de betreffende merknaam komen weigeren. Maarja, als je bedrijfsnaam geen merknaam is dan ben je dus nergens.

Verder laat Google het er gewoon op aankomen. Waarom een hoop geld in een policy steken, terwijl je gewoon kunt afwachten of iemand je een proces aandoet en dan wachten op de jurisprudentie.. :)

Of dit echt een bedreiging is? Ik denk het niet.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

Hope is not a strategy!

Geplaatst:

WelleKe

Of dit echt een bedreiging is? Ik denk het niet.

Het is in potentie een dreiging zei ik ;) In werkelijkheid hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk, het is de Franse rechterlijke macht en ja die Fransen zijn toch erg apart hierin. Zo lang de Amerikaanse rechterlijke macht het niet overneemt is er voor Google niet zoveel aan de hand.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.