• 0

Loondienst + geluidsstudio.. waar doe ik goed aan?

Goeiedag,

 

Ik zal heel snel mijn situatie uitleggen, in de hoop dat jullie mij misschien een stukje op weg kunnen helpen want ik voel me een beetje verdwaald in deze materie :)

Momenteel werk ik fulltime, bij een groot bedrijf waar ik al 1.5jaar zit.

Ik heb nu de mogelijkheid om een bedrijfspand te huren welke ik kan inrichten als geluidsstudio. Ik ben al een aantal jaar bezig met het opnemen en mixen van muziek, als hobby.

 

Wat ik graag zou willen doen is een heel kleinschalig bedrijfje op poten zetten. Van wat ik heb gelezen begrijp ik dat het in mijn situatie waarschijnlijk het handigst is om een eenmanszaak te starten.

Ik ben er aanvankelijk niet op uit om er winst mee te maken, hoe ik het voor ogen had is dat alle inkomsten besteed worden aan het bedrijf zelf (huur, apparatuur..) maar, vooral in de eerste maanden, zal het ongetwijfeld meer een kwestie zijn van investeren.

Mijn winst zit hem meer in het feit dat ik dan serieus kan groeien als geluidstechnicus, en dat de ruimte voor de overgebleven tijd door mij gebruikt kan worden als oefenruimte.

 

Wat ik me afvroeg is.. zitten hier verborgen haken en ogen aan?

Ik las ogenschijnlijk tegenstrijdige dingen betreft de uren die ik erin zou moeten steken.. zoals gezegd werk ik fulltime, ik zou het dus voornamelijk van avonduurtjes en weekenden moeten hebben, en enkele weken dat ik vakantie heb bij m'n vaste baan.

Is een eenmanszaak inderdaad de bedrijfsvorm die jullie mij zouden aanraden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alvorens je gaat kiezen voor een bepaalde rechtsvorm is eerst de vraag of er in dit geval sprake is van een onderneming.

 

Je schrijft dat je een hobby uitoefent waarbij er niet direct gestreefd wordt naar winst. Een particulier die een hobby uitoefent wordt niet direct gezien als een ondernemer/eenmanszaak. Mocht er na aftrek van de kosten toch wat overblijven dan kun je deze inkomsten als particulier opgeven als overige inkomsten op je belastingformulier (“overige inkomsten” in box 1) zonder dat je een eenmanszaak hebt.

 

Bij een bedrijf/onderneming wordt er vanuit gegaan dat je wel naar winst streeft. Het maakt daarbij niet uit dat de winst in de aanloopperiode voornamelijk gebruikt wordt voor investeringen en (aanloop)kosten. Het uiteindelijke doel is om je diensten aan meerdere opdrachtgevers tegen een commercieel tarief aan te bieden waardoor je uiteindelijk winst maakt.

 

De eenmanszaak is in dit geval inderdaad de meest voor de hand liggende rechtsvorm. Nadeel is wel dat je privé aansprakelijk bent mocht er iets gebeuren. Op de website van het ondernemersplein staat de eenmanszaak uitgebreid uitgelegd:

 

http://www.ondernemersplein.nl/artikel/de-eenmanszaak/

 

De Kamer van Koophandel heeft de criteria van een onderneming op de website staan, zie hiervoor:

 

http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

 

Om je te kunnen inschrijven in het handelsregister moet je hier wel aan kunnen voldoen. Heb je hier twijfels over neem dan gerust contact met ons op.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marcel Lamers

Bedrijfsadviseur ondernemersondersteuning KvK

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Marcel,

 

Misschien heb ik het verkeerd verwoord.

Uiteindelijk hoop ik er zeker wat aan te verdienen, punt is nu alleen dat ik niet zoveel afzet heb en er dus vooral aan het begin niet echt sprake zal zijn van noemenswaardige winst.

Mijn vraag is dus eigenlijk, stel dat ik in het eerste jaar een tiental opdrachten krijg en daar wat omzet mee genereer, maar in deze periode geen cent winst maak (omdat alle inkomsten meteen weer investeer in de onderneming). Is dit mogelijk?

 

Nog anders geformuleerd; is de intentie om winst te maken voldoende, ookal maak je in werkelijkheid vooralsnog geen winst? (implicerend dat ik ook geen schulden heb uiteraard)

Link naar reactie
  • 0

Ja, in principe is dit mogelijk. Er zijn wel meer startende bedrijven die de eerste tijd geen winst maken (soms zelfs jaren verlies draaien) omdat er investeringen gedaan moeten worden en/of de opstartkosten hoog zijn. Het gaat inderdaad om de intentie.

 

Als je je aan de criteria houdt die op onze website staan dan kunnen we je inschrijven.

Bij twijfel of het voldoende voorstelt qua volume kan er als extra criteria gekeken worden naar de omzet en de uren die je aan het bedrijf besteedt. 10 opdrachten per jaar geeft in ieder geval een bepaalde regelmaat aan en kom je qua omzet (geen winst) richting de € 5.000,-- à € 10.000,-- en besteed je ongeveer 15 uur per week (in jouw geval in de avonduren en in het weekend) aan je bedrijf dan voldoe je duidelijk aan de criteria. Overigens wordt bij het aantal uren, alle uren meegeteld (dus buiten de uren voor de opdracht zelf ook de uren voor acquisitie, voorbereiding, administratie e.d.

 

Bij de belastingdienst wordt overigens ook nog gevraagd om een schatting te maken van je omzet, kosten en winst en uren over eerste 12 maanden. Dit om te bepalen welke fiscale status je daar krijgt en of je ondernemer wordt voor de omzetbelasting (btw). Ze vragen dit natuurlijk ook om te controleren of ze geen hobby aan het bekostigen zijn. Zij gaan er dus ook vanuit dat er op termijn winst wordt gemaakt en belasting betaald moet worden.

Als je je bij ons inschrijft dan kan deze schatting via ons aan de belastingdienst worden opgegeven zodat je dat niet nog een keer apart hoeft te doen. Bij een eenmanszaak geven wij dan ook meteen het voorlopige btw-nummer af.

 

Groeten,

 

Marcel Lamers

Adviseur Ondernemersondersteuning KvK

06-50127841

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Sommige van de grootste bedrijven in Nederland hebben geen winstoogmerk. Om jezelf bedrijf of onderneming te noemen hoef je geen winst te maken en hoef je niet als doel te hebben winst te maken.

 

Het gaat er in dit specifieke geval meer om of er sprake is van een onderneming of dat er een hobby wordt uitgeoefend door een particulier. Jouw opmerking is naar mijn mening dan ook niet relevant voor deze situatie maar strikt formeel heb je wel gelijk Branco.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Sommige van de grootste bedrijven in Nederland hebben geen winstoogmerk. Om jezelf bedrijf of onderneming te noemen hoef je geen winst te maken en hoef je niet als doel te hebben winst te maken.

 

Het gaat er in dit specifieke geval meer om of er sprake is van een onderneming of dat er een hobby wordt uitgeoefend door een particulier. Jouw opmerking is naar mijn mening dan ook niet relevant voor deze situatie maar strikt formeel heb je wel gelijk Branco.

 

Sorry Branko natuurlijk :)

 

Groeten,

 

Marcel Lamers

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik weer. :)

Ik vroeg me af hoe het financieel gezien in elkaar zit.

Ik gok dat ik (de eerste maanden) ongeveer 200euro per maand omzet te hebben.

Is dit voldoende?

Ook; hoe zit dit kwa belasting? Stel een client betaald 200euro. minus 21%=158euro, correct??

 

Belasting van huur en gas/water/licht kan ik ook aftrekken?

Wat als over een jaar blijkt dat het niet gaat werken? kan ik dan gewoon stoppen zonder vervelende gevolgen?

 

Link naar reactie
  • 0
1) Ik gok dat ik (de eerste maanden) ongeveer 200euro per maand omzet te hebben.

Is dit voldoende?

2 )Ook; hoe zit dit kwa belasting? Stel een client betaald 200euro. minus 21%=158euro, correct??

3) Belasting van huur en gas/water/licht kan ik ook aftrekken?

4) Wat als over een jaar blijkt dat het niet gaat werken? kan ik dan gewoon stoppen zonder vervelende gevolgen?

Wat een hoop losse flodders zeg. Misschien moet je eerst nog maar wat huiswerk doen.

1) voldoende voor wat? Huiswerk: maak een ondernemingsplan.

2) welke belasting? Huiswerk: hoeveel is 158 + 21% ?

3) welke belasting? aftrekken waarvan? Huiswerk: bestudeer het (gratis) Handboek Ondernemen

4} welke gevolgen vrees je? Huiswerk: zie 1)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Is dat voldoende om als bedrijf ingeschreven te staan? Of is er geen minimum oid?

2. Stel ik reken 200 inc btw voor een project. Betaal ik dan meteen 21 procent aan de overheid? Of wordt dat per maand of kwartaal verrekend?

3. BTW

4. Ik vraag me gewoon af of ik gewoon kan uitschrijven bij KVK als blijkt dat ik het niet redt. En of er dan niet nog kosten bij komen kijken oid.

 

Ik heb hier gewoon echt 0 ervaring mee.

Ik zal dat handboek eens opzoeken.

Link naar reactie
  • 1

1. Ik heb meegemaakt, dat ik, toen ik de belastingdienst belde om te vragen hoe ik het hele btw-verhaal moest aanpakken, ik te horen kreeg dat ze voor de soort omzetten die ik verwachtte geen btw-nummer gingen aanmaken en dat ik geen btw in rekening hoefde te brengen. Maar dat was in 1997. Het beste bel je de belastingdienst even, die kunnen je vertellen wat ze gaan doen. Wij kunnen dat alleen maar raden.

 

2. Om te beginnen mag je geen btw in rekening brengen als je niet ondernemer bent voor de omzetbelasting. Je moet dus eerst een btw-nummer hebben ontvangen. Heb je dat niet, dan breng je geen btw in rekening op je facturen.

 

Voor mijn gevoel kun je btw het beste zien als een belasting die de afnemer betaalt, en waarvoor jij namens de overheid de inner bent. Je houdt dat geld dus in reserve en maakt het na aangifte over aan de belastingdienst. Zie het als een aparte portemonnee die je voor iemand bewaart.

 

De 21% is over het exclusiefbedrag. Een inclusiefbedrag van 200 euro bestaat uit een exclusiefbedrag van 165,29 euro (200 / 1,21) en uit 34,71 euro btw (165,29 * 0,21 of 200 - 165,29). Wat jij met je klant afspreekt, hangt er over het algemeen vanaf of deze een consument (privé persoon) of een bedrijf is.

 

Een exclusiefbedrag van 158 euro leidt tot een btw van 33,18 euro en een totaalbedrag (inclusiefbedrag) van 191,18 euro.

 

De belastingdienst laat je weten met welke regelmaat je aangifte moet doen. Het bedrag wat je aangeeft (na aftrek van de btw die jij hebt betaald over bedrijfskosten) maak je over op het nummer van de belastingdienst. Daarvoor heb je een maand de tijd na de aangifteperiode.

 

Merk ten slotte op dat áls de belastingdienst je als ondernemer voor de btw ziet en je hebt slechts 200 euro per maand af te dragen, je in de buurt komt van de kleineondernemersregeling (KOR). Google dit, want het bespaart je een hoop geld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.