• 0

computerspullen & btw / etc

Hoi, ik heb de afgelopen tijd het een en ander gekocht, zoals een TFT scherm en wat kleine pc onderdelen. Nou vraag ik mij 2 dingen af:

1. kan ik deze BTW terugkrijgen via de belastingdienst straks

2. kan ik deze kosten aftrekken van mijn inkomsten op het eind van het jaar

Ik ging voor beide vanuit van wel (heb het trouwens ook op de naam van mijn bedrijf besteld).

 

Maar ik zat laatst te lezen in het ondernemershandboek (2004):

8. apparatuur, instrumenten en dergelijke van u prive: geen aftrek

Bijvoorbeeld: computers, fax-appratuur, schrijf- en rekenmachines, geluidsapparatuur en muziekinstrumenten. Aftrek van de kosten hiervan (aanschaf, huur, onderhoud) is niet mogelijk als de zaken niet tot het ondernemingsvermogen behoren. Het maakt niet uit of u ze in uw onderneming gebruikt.

(snap de onderstreepte tekst niet echt)

 

Even ter info: ik zit dus in de IT en gebruik deze pc constant voor mn werk, maar natuurlijk buiten "werktijd" ook prive. Alle onderdelen/dingen (zoals het scherm) zijn ook relevant/"nodig" voor het werk (dus geen gamersvideokaart a 300 eur ofzo), dus... Waar valt dit dan onder?

 

Bedankt :).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

als de zaken niet tot het ondernemingsvermogen behoren.

Als je een b.v. hebt, heb je dan een strikte scheiding tussen prive-vermogen en ondernemingsvermogen. De computer en aanverwanten behoren dan in eigendom toe aan de b.v. en niet aan jou in prive. Een computer die eigendom is van je zelf, maar die je wel voor de zaak gebruikt, komt dan niet voor btw/aftrekpost in aanmerking.

 

Ik neem aan dat je echter een eenmanszaak hebt, waar geen scheidslijn tussen de twee valt te trekken. De computerzaken moeten waarschijnlijk wel als inventaris op de balans komen te staan. Maar het lijkt me dat btw gewoon verrekend kan worden, en dat de kosten van de winst afgaan.

 

Andere visies?

Link naar reactie
  • 0

Houd wel rekening met de aftrek van de kosten dat de belastingdienst er vanuit gaat dat de apparatuur een langere levensduur heeft dan een jaar en dat je dus niet automatisch alle kosten in 1 boekjaar kan afschrijven, maar over (voor dit soort apparatuur) 3 of 4 jaar....

 

Tenzij je als starter gebruik maakt van de willekeurige/versnelde afschrijving. Meld dit echter wel duidelijk dat je hiervan gebruik maakt...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.