• 0

Van ZZPer terug in loondienst met belastingschuld.

Hallo,

 

Ik heb een probleem, waar meerdere ondernemers last van hebben (heb ik me laten vertellen).

Je begint als ZZPer, en je eerste opdrachtgever hanteert een betalingstermijn van 90 dagen. Je rekeningen stapelen op (ik ben begonnen zonder startkapitaal, omdat ik op dat moment al een schuld had, en niet teveel risico wilde lopen) vervolgens komt de eerste factuur binnen, waarmee je alle rekeningen betaalt. Gevolg: Geen mogelijkheid tot het reserveren van je omzetbelasting.

Vervolgens moet de omzetbelasting betaald worden. Dit deed ik met de volgende factuur. Gevolg: geen reservering voor de inkomstenbelasting. Deze moet betaald worden, en je vraagt om een uitstel, daarna regeling met de belastingdienst. De belastingdienst gaat akkoord, maar het moet wel in maximaal 10 termijnen betaald worden. Aan het eind van de regeling blijkt dat de bijdrage ZFW niet is meegenomen in de regeling. Door de te hoge maandtermijn wederom minimaal kunnen reserveren, en een groot deel van het gereserveerde bedrag moet de bijdrage ZFW afgedragen worden, omdat er een nieuwe regeling ingezet moet worden.

Mijn relatie liep op de klippen, met als gevolg nóg meer maandlasten (particuliere huur want te veel inkomsten, kinderalimentatie enz) dus een vicieuze cirkel waar ik niet uit kom.

Nu 9 weken zonder werk, want niemand wil meer ZZPers inhuren, vanwege de verscherpte regelgeving van ons mooie kikkerlandje.

Het liefst ga ik weer in loondienst, maar ik zit met een jaar achterstand bij de belastingdienst.

Is er enige mogelijkheid of niet?

 

Heel lang verhaal. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met advies?

Met vriendelijke groet,

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik voel met je mee, want ik heb exact in dezelfde situatie gezeten. Door sportongeluk tijd uit de running en vervolgens bleven nieuwe opdrachten uit. Heb toen besloten om weer in loondienst te gaan en dat was geen probleem. Ik kon zo overal aan de bak. Toen kon ik weer de financien weer op orde maken wat ook vooral de IB en OB aangiftes waren. Door veel improviseren, schipperen en tijd op een houtje bijten is me dat goed gelukt. De laatste aangifte is bijna betaald en dan ben ik weer helemaal op peil. Het heeft zo'n 8 maanden geduurd om het weer in orde te krijgen, maar het is gelukt en daar ben ik blij om. Overigens bevalt het werken voor een werkgever mij nu uitstekend en wil ik nog lange tijd blijven doen. Scheelt hoop stress. Het sportongeluk heeft me goed laten inzien hoe kwetsbaar je kunt zijn als zelfstandige. Overigens maakt het voor de belastingdienst niet uit als je weer voor een werkgever gaat werken. Ze gaan niet ineens het uitstel terugdraaien ofzo. Althans dat is mijn ervaring.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Dit geeft mij hoop. Knap dat je jezelf herpakt hebt! Ik heb inmiddels contact gehad met de belastingdienst, en die vragen mij schriftelijk contact op te nemen. Ik ga één dezer dagen de brief verzenden, en ik hoop op een positieve reactie. Zodra ik een reactie heb, zal ik dit posten :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Erwin,

 

Wat een ellende zeg!

Maar nog erger is dat je relatie ook nog op de klippen gaat.

En ook niet eerlijk, om er dan vandoor te gaan, als het zakelijk even niet goed gaat.

Maar ik denk dat de keuze makkelijk is.

Kijk wat je inkomsten nu zijn, als je zelfstandig bent en wat je nu kan verdienen in loondienst.

Eventueel kan je ook als freelancer te werk gaan bij grotere bedrijven.

Verdien je wel meer geld, maar je kan de volgende dag gebeld worden, dat er geen werk meer voor je is.

 

Daarnaast zijn er misschien nog andere manieren om geld bij te verdienen.

Denk eens aan avond en weekend werk, je bent nu toch alleen ;)

 

Ziggo zoekt overigens nog altijd monteurs voor in werking stellen van internet, telefonie etc.

Ik wens je heel veel succes en als ik hulp in de telecom nodig heb, zal ik aan je denken.

Even doorbijten, toekomst zal er vast veel en veel beter uitzien!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als je in loondienst wilt werken, de enige oplossing is om een baan te vinden en met de belastingdienst een regeling te treffen voor afbetaling in termijnen. In mijn ervaring wil de belastingdienst niet praten over vermindering, maar wel over betaling in termijnen. Het loont om daarover even te bellen met een fiscalist.

 

Zelf merkte ik na het faillissement van mijn bedrijf dat geen bedrijf me wilde inhuren in loondienst omdat ik overgekwalificeerd was of omdat ze een ex-ondernemer te lastig vonden. Ben ik toch maar als freelancer aan de slag gegaan, deels via contacten op HL. Maar dat gaat natuurlijk alleen als de markt waarin je zit genoeg vraag kent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo SSVR, Christine,

 

Als u een ingang weet om bij Ziggo aan te sluiten als ZZP/freelance hoor ik graag van u ;)

Voor de rest ben ik inmiddels al weer 1,5 jaar in een nieuwe relatie, en zelf heb ik nog twee kinderen die ik om het weekend heb, en dan kijk je uit naar een weekendje voor jezelf :) avond zou geen probleem moeten zijn. Ik zou alleen niet weten waar ik zoeken moet haha, ben al via diverse vacaturesites aan het zoeken, maar dit is magertjes helaas. Het liefst zou ik voorlopig nog ff doorgaan als ZZP, net zoals freelance loop ik toch wel op nul uren, ook als ZZP zijnde. Dit om in ieder geval te proberen de schade bij de bdienst te beperken.

Zit er belastingtechnisch nog verschil tussen ZZP en freelance? moet ik dan nog iets veranderen bij de KvK ofzo om als freelancer te beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Merk op dat de belastingdienst zelf het woord 'freelancer' in een betekenis gebruikt die haaks staat op hoe DE REST VAN DE WERELD hem gebruikt. Als je tegen de belastingdienst zegt dat je freelancer bent, denken zij 'hobbyist'. Rare jongens, die belastingdienst.

 

Dus alhoewel zowel belastingtechnisch als watdanooktechnisch freelancer en zzp hetzelfde zijn, moet je uitkijken tegenover de bd het woord 'freelancer' te gebruiken; voor hen ben je een 'ondernemer'.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Erwin een zakelijk krediet bij je bank aanvragen heb je dit al gedaan?Dit geeft je eventueel de ruimte om rekeningen te betalen die dringend en noodzakelijk zijn.Ook mijn vriend is vanaf de grond gestart maar om je onkosten op nul te houden is niet te doen.Ook ik vind het sneu dat je relatie hierdoor is stukgelopen maar ik begrijp het wel want als partner ga je ook mee in dit traject of je nu wilt of niet.Dat jij onder druk staat van de betalingen zal af en toe best wel zichtbaar zijn geweest en dringt ook de privé sfeer ik kan dit beamen.Dat je nu contact opneemt met de belasting is goed want je geeft aan dat je graag wilt maar af en toe klem staat en dit begrijpen zei helemaal.Terwijl mijn vriend nog 2013 aan het af betalen was lag de voorlopige aanslag 2014 al op de mat.Deze moest betaald worden in 5 maanden tijd de andere dag heb ik totaal in paniek de belasting gebeld en dit uitgelegd.Gelukkig kregen wij toch hier 12 maanden de tijd voor maar achteraf kon mijn vriend het toch in 5 maanden redden alles te betalen maar we hadden in ieder geval de ruimte gekregen.

 

De positieve kant van alles dat wij leerden te budgetteren, en met een zakelijk krediet konden rekeningen die noodzakelijk waren worden betaald.Het is ook leren omgaan met een ander soort leven als die je gewend was,want bij sommige nieuwe ondernemers staat soms een heel nieuw wagen park voor de deur.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi FryskFamke

 

Een zakelijk krediet is helaas niet mogelijk, aangezien de jaarcijfers negatief zijn, door teveel priveuitgaven. Ik heb al een regeling met de dienst, maar die moet in 10 maanden worden afgelost. Deze bedragen zaten de afgelopen jaren zo tussen de 400 en 750 per maand. Voor de scheiding in 2011 was ik al aardig op de rit met reserveren voor het nieuwe jaar, maar na de scheiding kwam ik natuurlijk voor hogere kosten te staan (huur, gas/water/elektra, levensonderhoud, kinderalimentatie van 600(!) in de maand) waardoor er even een dip kwam, en weer opnieuw moest beginnen met reserveren. In 2013 was ik wederom aardig op de rit, toen er een controle kwam van de dienst (LET OP VOOR STARTERS DIT GAAN ZE IN 90% VAN DE GEVALLEN DUS IN DE EERSTE 4 JAAR DOEN! Dus zorg ervoor dat je dit ook zo veel mogelijk reserveert) en tot overmaat van ramp begaf de auto het ook >;(. Dus weer terug bij af...

Dus dank voor de tip voor het krediet, maar de bank werkt niet mee ;D.

1 lichtpunt: door het veranderen van het kindgebonden budget naar kinderkopkorting per 01-01-2015, ben ik (na een rechtzaak) aanzienlijk omlaag gegaan met de kinderalimentatie, maar mijn ex is er niets op achteruit gegaan. (dus bij deze nog een opsteker voor mensen die te veel kinderalimentatie betalen, het loont de moeite om dit opnieuw te laten berekenen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.