• 0

Investeren van tijd met provisie bij verkoop

Zojuist een gesprek gehad over een project waarin ik tijd mag investeren en bij verkoop van het product een percentage van de winst krijg. Het gaat een aantal mensen die werken in de branche waarvoor het product bedoelt is. Daarnaast gaat er regelgeving komen waarvoor het product nodig is. Er is concurrentie maar (nog) niet met de interne contacten binnen en kennis van de branche. De opdracht is verder helemaal mijn ding. Klinkt goed dus.

 

Maar wat is nu een zinnig bedrag om hier voor te vragen? Er is sprake van renteverlies (hoe snel gaat het lopen) en het risico dat het niet verkocht wordt (gaat het wel lopen) Het product gaat als abonnement verkocht worden dus op de langere termijn komt er wel wat geld binnen. Er is ook al 1 klant.

 

[edit]

De opdrachtgever wil een maximum aan het bedrag dat ik ontvang.

[/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

reken je niet rijk(er), meestal gaat het niet zo snel, ook al is er regelgeving. wellicht kan je iets meer specifiek zijn.

 

overigens raad ik je aan een percentage van de omzet te vragen in plaats van de winst. een creatieve ondernemer weet het altijd zo te boeken dat er nihil winst op dat product ontstaat.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me zeker niet rijk aan het rekenen. Gezegde 'de huid niet verkopen voor de beer geschoten is' ken ik ook ;D Schat dat het 1 tot 2 jaar gaat duren voor er wat meer geld gaat komen als het al gaat komen. Mijn standaard uurtarief met compensatie voor rente derving + een percentage voor het risico lijkt me een aardig uitgangspunt. Vraag is alleen wat die percentages moeten zijn. De commerciele man van het trio heb ik nog gesproken. Of het gaat lopen is dus moeilijk in te schatten.

 

In hoeverre is het voor die percentages relevant om specifieker te zijn? Of zit ik met deze gedachtengang helemaal verkeerd?

 

Goede tip over winst vs. omzet.

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reus.

 

als jij de marketing en de verkoop voor ze regelt, lijkt mij een procent of 20 van de omzet redelijk. het is lastig exacte % te verzinnen, zonder dat ik weet over welke volumes (tijd én omzet én omzet per deal) we het hebben. kan je publiek herover iets meer melden? anders per pm.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mijn inbreng is waarschijnlijk alleen ontwikkelwerk, beheer en support. Geen invloed op de marketing en verkoop dus.

 

Het product wordt als abonnement aangeboden a 3-5 euro per gebruiker per maand. Er zijn ca. 300 klanten die varieren van 20-500 gebruikers. Gemiddelde grootte moet ik nog uitzoeken. Hele natte vinger schatting is 50 gebruikers per deal = 1800 euro per jaar. Mijn investering in tijd ligt zo ergens tussen de 5 en 10k euro als ik uitga van alleen ontwikkelwerk.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nooit een winstaandeel accepteren. Winst is een opinie. Bij software zijn er geen grote inkoopkosten, dus je kunt gewoon gaan voor een omzetaandeel. Het blijft trouwens altijd een lastige zaak dit soort afspraken. Zakelijk leverd het meestal niet zo veel op. Ik zou het alleen doen als je de mensen aardig vindt en het werk een uitdaging voor je is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Probeer je te bedenken of je zelf genoemd product zou willen kopen, of te kijken of je er zelf 100% vertrouwen in hebt dat het goed te verkopen is. Alleen als je er zelf helemaal achter staat kan zoiets werken.

 

Percentages van de omzet hier neerzetten lijkt me heel moeilijk. In het algemeen is iets doen op provisiebasis wel tricky business, zelfs al maak je afspraken die er qua getallen goed uitzien.

Link naar reactie
  • 0

Om tot een globale indicatie van het OMZET aandeel te kopen moet je als volgt rekenen. Wat investeer jij aan uren. Wat investeren die anderen (vergeet de initiale marketing kosten niet) Jouw investering gedeeld door de totale investering is jouw aandeel in de omzet. (a/(a+b)*100%=A) ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Product heb ik, mits goed uitgevoerd, al vertrouwen in, dat is het punt niet. Er is ook een markt voor al baseer ik dat op hun (geloofwaardige) voorstelling van zaken. Deze ga ik, voor zover mogelijk, nog wel controleren.

 

Of het leuke mensen zijn is een heel andere vraag ;D

 

Zie dat ik vergeten ben te melden dat ze een maximum bedrag dat ik ontvang willen. Het gaat dus om twee percentages: het deel van de omzet dat ik ontvang en hoeveel ik over mijn investering moet rekenen om tot dat maximum te komen.

 

@Nils de drie heren doen dit als project naast hun vaste baan. Ik denk aan een verdeelsleutel die een stuk voordeliger is voor mij. Zij lopen minder risico qua inkomen, hebben geen maximum en als ze zelf in hun product geloven moet het geen probleem zijn lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zouden jouw verdiensten gelimiteerd moeten zijn, als jij net zo goed investeerd als zij? Zijn ze zo geniaal geweest of zo? Hebben ze al heel veel geïnvesteerd voordat jij aan boord kwam?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Waarom zouden jouw verdiensten gelimiteerd moeten zijn, als jij net zo goed investeerd als zij? Zijn ze zo geniaal geweest of zo? Hebben ze al heel veel geïnvesteerd voordat jij aan boord kwam?

 

Er van uitgaand dat mijn inbreng eenmalig is en zij verder gaan met de marketing en verkoop vind ik het op zich niet zo verkeerd. Als het bv 4x mijn investering in tijd is in combinatie met een hoger deel van de omzet.

 

Ik bouw nu vooral eenmalig applicaties en zie niets van de winst/omzet die gemaakt wordt (moet ook eens veranderen ;D) Enige extra winst die ik boek is dat ik veel modulair maak en dus kan hergebruiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.