Bijna een jaar geleden zijn mijn compagnon en ik een bedrijf begonnen in een BV vorm. Beide hebben wij ook een Holding (BV's) opgestart om daar onze management fee van te ontvangen en deze (deels) als salaris uit te keren.

 

Structuur is dus HoofdBV, HoldingA (ik - Full-Time medewerker), HoldingB (compagnon-part time). Verdeling is 50/50 van de HoofdBV.

In HoofdBV hebben we twee werknemers. Eentje full-time en eentje part-time. Die krijgen gewoon loon vanuit HoofdBV. Wij krijgen een Management Fee uit HoofdBV naar Holding A en Holding B. Ik keer mijn loon uit vanuit HoldingA. Dit is de eerste paar maanden gelukt maar nu na 8 maanden halen wij onze doelen/omzet niet.

 

Het probleem is dat wij (nu al) weten dat wij niet onze 44.000 kunnen en of gaan halen. De laatste 5 maanden heb ik geen ManagementFee en ook geen loon ontvangen.

Wel heeft HoofdBV genoeg gedraaid om de Full-timer en Part-timer te kunnen uitbetalen. Echter is de regel ook dat is als eigenaar/aandeelhouder niet minder mag verdienen dan mijn werknemers. Dit is nu echter wel het geval.

 

Mijn vraag is daarom wat de fiscus hier van gaat zeggen en wat er kan gaan gebeuren in dit geval. Ik heb de zoekfunctie en ook google geraadpleegd maar helaas hier niet iets over kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie hier wat inzicht in geven. Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49793-bvs-niet-genoeg-winst-startup/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Samsterdam, allereerst welkom op Higherlevel! En erg prettig om te lezen dat je zelf eerst al het nodige hebt gedaan om de oplossing te zoeken.

 

Mijn vraag is daarom wat de fiscus hier van gaat zeggen

Niets zolang jullie de loonheffing over die 44.000 maar wel afdragen. Dat je het netto salaris niet uitkeert maar - bijvoorbeeld - in RC verrekend zal de fiscus worst zijn.

 

In het overige geval lijkt mij zo spoedig mogelijk contact zoeken met een fiscalist heel verstandig of zelfs noodzakelijk! Misschien is het nog niet te laat om met de fiscus afspraken te maken over verlaging of zelfs tijdelijk niet hoeven toepassen van het gebruikelijke loon.

 

In deze situatie is het in ieder geval beter om vooraf toestemming te vragen in plaats van vergiffenis achteraf

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

 

 

  • 0

Hi Norbert, bedankt voor je snelle antwoord. En dat op dit tijdsstip, had gedacht morgen een antwoord te hebben.

 

Laten we van het ergste uit gaan en dat wij de loonheffing niet kunnen betalen. Betekent dit het einde van 1 van onze Holding BV's of zelfs de HoofdBV?

 

Gezien de markt waar wij in werken is er al verlaging aangevraagd (22000 Euro bruto) en zou dat betekenen dat er dus loonheffing betaalt zou moeten worden over dit bedrag. Althans, dat lijkt mij logisch. En even snel berekend een kleine 3800 euro?

 

(http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html)

  • 0

Begrijp me niet verkeerd, maar als je te weinig omzet hebt om lonen te betalen aan jezelf en je compagnon, is er blijkbaar ook te weinig werk. Wat is dan de reden om de personeelsleden aan te houden? Of is er wel meer dan genoeg werk, maar schort er dan iets aan de offrering/facturering?

Zelfstandige loonslaaf

  • 0

Hi Fvddungen,

 

Bedankt voor je antwoord en nee, terecht dat je het vraagt. Ik zal onze situatie uitleggen, we zijn een winkel in startup en helaas is er nog niet genoeg aanloop qua klanten.

Degene die wij als fulltime hebben aangenomen is juist ter promotie/branding/social media en dergelijke om meer klanten in de winkel te krijgen.

Dus het ligt niet aan de facturering of iets dergelijke.

  • 0

Klanten trekken en omzet genereren lijkt me een primaire taak voor jullie ondernemers!? Daarbij kun je een specialist als werknemer aantrekken, maar die is niet hoofdverantwoordelijk, dat zijn jullie zelf naar mijn mening.

 

Wat doen jullie beide dan bij welke urenbesteding?

 

Zijn jullie pure winkel zonder webshop?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Dit is een draadje in het 'fiscale zaken' subboard, laten we hier daarover verder gaan. Ik ken jullie business niet, maar ik snap in ieder geval weinig van jullie management/taakverdeling/verantwoordelijkheden, prioriteren en leiderschap/controle over werknemers bij wegzakken van omzet.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Prioriteiten liggen op meer omzet draaien. Met andere woorden meer klanten over de vloer.

 

Het bedrijf is een doorstart van mijn vorige bedrijf die 5 jaar prima heeft gedraaid. Nu zijn we op een nieuwe lokatie begonnen en hadden, in onze voorspellingen, op een betere/grotere groei gerekend en daarom ook van een eenmanszaak naar BV structuur te zijn gegaan. Achteraf (tsja) was een VOF beter geweest maar de situatie is nu niet anders.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    12 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.