Beste Higher level leden,

Ik heb deze forum en google al afgezocht, maar kon er niet helemaal uit wijs worden. Vandaar dan ook mijn vraag hier.

Als bv koper bij mij iets wilt kopen met een letter of credit, is het mogelijk om dan deze letter of credit te gebruiken als een onderpand bij een bank om een letter of credit van mij voor mijn leverancier voor elkaar te krijgen? Zoja, hoe lang is jullie ervaring dat dit proces ongeveer in beslag neemt? Een letter of credit op een letter of credit zeg maar. Mijn leverancier en ik lopen dan beiden geen risico. Uiteraard wil ik niet dan beide partijen met elkaar in contact komen.

Het gaat hierbij om grote bedragen. Ik wil bekijken of ik op deze manier mijn handel kan financieren zonder zelf eerst grote risico's te nemen. Uiteraard zal ik ook contact opnemen met mijn bank hierover. Ik wil alleen graag ook ervaringen van mede-ondernemers hierover (mits die er zijn natuurlijk).

Alvast mijn dank voor uw reaktie en hulp!

MvG

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Maverix,

Om je vraag goed te beantwoorden moet ik iets meer weten wat je precies verhandeld en tussen welke landen bijvoorbeeld. Met andere woorden wie gaat met wat waar naartoe en met welk doel. Dan kan ik je rondom Letter of Credit beter adviseren.

Robin de Haan

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/#findComment-498740
Delen op andere sites

• 0

Beste Maverix,

Om je vraag goed te beantwoorden moet ik iets meer weten wat je precies verhandeld en tussen welke landen bijvoorbeeld. Met andere woorden wie gaat met wat waar naartoe en met welk doel. Dan kan ik je rondom Letter of Credit beter adviseren.

Robin de Haan

Mijn klanten kunnen over de hele wereld zitten, ikzelf koop in in Azie en Zuid-amerika. Ik ben zelf eigenlijk meer een trader, ik hoef zelf dus bv ook niets te ontvangen of op te slaan.

Stel Partij A (mijn koper) wilt een container commodities van mij kopen met een letter of credit. Ik wil met deze letter of credit als onderpand bij mijn bank een letter of credit op mijn naam voor partij B (mijn leverancier) laten maken, is dit mogelijk? De waarde van de letter of credit van partij A naar mij is hoger dan de waarde van mijn letter of credit naar partij B.

Het transport van de container gaat direct van partij B naar partij A, zonder dat ik het eerst hoeft te ontvangen. Ik heb dit al verzorgd met mijn internationale NL reder. Ik ben op zoek naar de kennis of ik het op deze manier kan financieren, zonder zelf eerst grote risico's te lopen. Ik wil uitsluitend werken op basis van een letter of credit, aangezien het om grote bedragen gaat. Op deze manier wil ik financiele risico's zo veel mogelijk uitsluiten.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/#findComment-498751
Delen op andere sites

• 0

Hallo Maverix,

Voor het verder uitwerken van de beste vorm van L/C is contact met je (eigen) bank noodzakelijk, die internationaal opereert.

Je geeft aan dat je een L/C wilt openen en in plaats van geld te blokkeren, gebruik te willen maken van de L/C met de koper. Als bank zou je dit kunnen zien als een orderportefeuille op basis waarvan een krediet kan worden verstrekt. Ook het L/C is een kredietvorm, dus het lijkt logisch dat het L/C met de koper kan worden gebruikt voor het L/C met de leverancier. Dit wordt ook wel de back to back accreditief genoemd. Maar dat is wel afhankelijk van de bank zelf dus je moet je daar bij de bank goed op laten voorlichten. Een risico kan bijvoorbeeld zijn dat het L/C met de koper niet wordt geopend. En dan zit hij wel met een krediet voor de betaling aan de leverancier.

Ook kan er misschien zelfs met één L/C worden gewerkt waarin alle partijen vermeld staan. Wordt wel gecompliceerd en mogelijk is dit ook niet gewenst omdat de koper dan weet wie de leverancier is.

Hiernaast zie ik ook nog wel een paar haken en ogen aan de risico’s voor het halen van de levertijden. Als door vertraging bij de leverancier (bijvoorbeeld documenten die mogelijk nodig zijn voor invoer bij zijn klant) leveringsvertraging tot stand komt? Dan kun je aan de voorwaarden binnen het L/C met de koper niet voldoen. Goede planning is dus zeker gewenst. En wat zeker ook belangrijk is, dat is de datum/tijd wanneer de betaling gedaan wordt. Betaald het L/C met de koper later uit dan de betalingstermijn met de leverancier, dan zit daar een gat tussen. Hoe gaat de bank daar mee om?

Tenslotte de Incoterms. De beperking van de financiële risico’s kunnen niet gedaan worden door gebruik te maken van Incoterms. Wel de risico’s voor wat betreft het transport. Daar valt natuurlijk wel een financieel onderdeel onder, namelijk de verzekering en het transport zelf. Maar niet de betalingsrisico’s die je noemt.

Met de rederij ben je neem ik aan ook Incoterms overeengekomen? Gezien jouw plannen met vervoer over zee denk ik dat de Incoterm CIF (cost insurance and freight) het beste past. Je regelt het zeevervoer regelen vanaf de haven van de leverancier naar de haven van de koper. Let wel op dat de verzekering op naam van hem komt te staan, maar dat in de polis is opgenomen dat de koper direct bij de verzekeringsmaatschappij kan claimen. Dat komt omdat bij het opstellen van de B/L tussen de verkoper en de rederij het risico voor beschadiging en verlies overgaat op de koper door het laden van de goederen op het schip.

Ik wens je veel succes met je plannen.

Robin de Haan

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/#findComment-498786
Delen op andere sites

• 0
Met de rederij ben je neem ik aan ook Incoterms overeengekomen? Gezien jouw plannen met vervoer over zee denk ik dat de Incoterm CIF (cost insurance and freight) het beste past.

Beste Robin,

[*]Incoterms zijn leveringsvoorwaarden, geen vervoerscondities. Die kom je dus niet overeen met je reder, maar met je leverancier enerzijds en je klant anderzijds

[*]CIF is geen geschikte incoterm voor containervervoer. Gebruik in plaats daarvan CIP

[*]Houdt er rekening mee dat een L/C andere eisen aan de verzekering stelt dan een *I-incoterm: daarin hoeft de verkoper alleen de meest minimale ICC C-dekking te regelen tbv koper, terwijl de L/C verstrekkende bank een ICC A dekking zal verlangen, of een sellers' interests dekking (bij transferable L/C buyers's interest ). Sterker nog: ik vermoed dat de verstrekkende bank ook eisen stelt aan de gebruikte incoterm.

[*]@"Let wel op dat de verzekering op naam van hem komt te staan, maar dat in de polis is opgenomen dat de koper direct bij de verzekeringsmaatschappij kan claimen. " Het eerste is een contractuele verplichting binnen *I-incoterms; en het tweede de logische consequentie daarvan

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/#findComment-498799
Delen op andere sites

• 0

Hallo Maverix,

Met de juiste en zinvolle aanvullingen van Norbert hoop ik dat je met het advies uit de voeten kunt?

Wil je meer gaan handelen dan is meer kennis over de incoterms ook op te doen via Fenedex, ik zie dat ze 2 juli een 2 daagse intensieve masterclass incoterms organiseren bijvoorbeeld.

Hallo Norbert,

Beste Robin,

1Incoterms zijn leveringsvoorwaarden, geen vervoerscondities. Die kom je dus niet overeen met je reder, maar met je leverancier enerzijds en je klant anderzijds

2CIF is geen geschikte incoterm voor containervervoer. Gebruik in plaats daarvan CIP

3Houdt er rekening mee dat een L/C andere eisen aan de verzekering stelt dan een *I-incoterm: daarin hoeft de verkoper alleen de meest minimale ICC C-dekking te regelen tbv koper, terwijl de L/C verstrekkende bank een ICC A dekking zal verlangen, of een sellers' interests dekking (bij transferable L/C buyers's interest ). Sterker nog: ik vermoed dat de verstrekkende bank ook eisen stelt aan de gebruikte incoterm.

4@"Let wel op dat de verzekering op naam van hem komt te staan, maar dat in de polis is opgenomen dat de koper direct bij de verzekeringsmaatschappij kan claimen. " Het eerste is een contractuele verplichting binnen *I-incoterms; en het tweede de logische consequentie daarvan

ad 1 Helemaal mee eens

ad 2 Indien de trading inhoudt dat er altijd multimodaal vervoer is, dan is het ten alle tijden juist en dient CIP gebruikt te worden. Als de handel uitsluitend is rondom het rederijcontact en zij het zeevervoer regelen vanaf de haven van de leverancier naar de haven van de koper, dient Maverix de verzekering op naam van hem laten staan, maar dan in de polis laten opnemen dat de koper direct bij de verzekeringsmaatschappij kan claimen. Dat komt omdat bij het opstellen van de Bill of Lading tussen de verkoper en de rederij het risico voor beschadiging en verlies overgaat op de koper door het laden van de goederen op het schip.

ad 3 Juist, maar hierin kun je heel ver gaan, terwijl het ook met de aard van de lading te maken heeft. hebben we het over badeendjes of elektronika/machines van half miljoen per stuk ? Dat zal ook de aard van de dekking bepalen.

ad 4 Dank voor de verduidelijkende aanvulling.

Robin de Haan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49837-letter-of-credit/#findComment-498837
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar