• 0

Holding factureert iets anders dan management fee

Hallo,

 

Ik ben al een paar dagen op zoek naar antwoord de volgende vraag.

 

Situatie:

Ik heb een holding bv. en samen met een aantal partners een werkmaatschappij. (bv)

Vanuit de holding voer ik de management taken uit voor de werkmaatschappij.

> Tot zover niets geks.

 

Nu heb ik persoonlijk de vraag gekregen om advies te geven aan een andere onderneming.

Dit ligt compleet niet in lijn met de diensten die wij vanuit de werkmaatschappij aanbieden en

ik wil het dan ook rechtstreeks vanuit mijn holding facturen.

Nu heb ik het idee dat dat op een of andere manier niet kan / mag.

 

Heeft iemand hier kennis van?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Newpublisher. Het begin al bij titel: "Holding factureert iets anders dan management fee".Facturatie lijkt me het minst belangrijke onderdeel van de hele case namelijk :)

 

Belangrijker lijkt mij dat de Holding activiteiten gaat uitvoeren die

[*]geen holdingactiviteiten zijn (een holding is voornamelijk bedoeld om vermogen en -opbouw uit de risicosfeer van de werkmij te halen en te houden)

[*]risico met zich mee brengen

[*]mogelijk niet vermeld staan in statuten en omschrijving KvK (waardoor bij een overhoopte beroepsaansprakelijkheidsclaim voor een verkeerd advies ook direct de bestuurder in het privé vermogen aansprakelijk te stellen valt)

[*]wellicht strijdig zijn met een non-concurrentiebeding in de management- of aandeelhoudersovereenkomst van de werkmij

 

Nu heb ik het idee dat dat op een of andere manier niet kan / mag.

Het kan, het mag...maar de hamvraag is of het ook verstandig is op deze manier. Ga je dit vaker doen richt dan een werkmij op en voer de activiteiten via deze werkmij uit (en bij advies is verzekering tegen beroepsaansprakelijkheid ook niet onverstandig).

 

Is dit echt incidenteel dan zou ik het alleen overwegen als het een advies met een boterzachte inspanningsverplichting betreft waarin de opdrachtgever jou in de overeenkomst nagenoeg volledig vrijwaart voor de gevolgen van verkeerde adviezen. In alle andere gevallen zou ik incidentele opdrachten gewoon niet doen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Norbert,

 

Ik ben normaliter geen adviseur voor bedrijven, maar zoals je uit mijn forumnaam kunt opmaken ben ik 'uitgever'. Ik heb een andere ondernemer geholpen met het opzetten van een afdeling in zijn bedrijf. Ik heb hier tot nu toe geen vergoeding voor gerekend omdat je als ondernemers elkaar soms een handje helpt. Echter nu de afdeling operationeel is en de ondernemer er succes mee heeft wil hij de afdeling verder uitbouwen. Als dank wil de ondernemer mij een vergoeding geven over eerder gedeelde kennis en een vergoeding om hem te helpen de afdeling verder uit te bouwen. Dat leek mij op zich niet onaardig dus daarom ben ik even aan het onderzoeken hoe en via welke weg ik dit het beste kan factureren.

 

Als ik jou goed begrijp dan 'mag' ik dus een factuur sturen die niet direct betrekking heeft op de in de statuten omschreven bedrijfsactiviteiten van mijn holding bv. Maar adviseer jij wel om duidelijk in een overeenkomst op laten nemen dat de opdrachtgever mij volledig vrijwaart van eventuele gevolgen naar aanleiding van het advies.

 

Als ik het zo goed heb begrepen dan wil ik jou alvast bedanken voor jouw advies. ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik jou goed begrijp dan 'mag' ik dus een factuur sturen die niet direct betrekking heeft op de in de statuten omschreven bedrijfsactiviteiten van mijn holding bv

Jij mag als bestuurder en enig aandeelhouder besluiten dat te doen. Het is niet verboden, hooguit pleeg je een (hoogst theoretisch) economisch delict waar geen haan naar zal kraaien

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.