Ga naar inhoud

Gebruik tv-logo in applicatie

Geplaatst:

Kevin Janssen

Een goedemiddag HL-collega's,

Allereerst een korte omschrijving: Mijn naam is Kevin. Ik lees erg veel stukjes op deze website die mij als ondernemer al vaak hebben geholpen, maar nu zit ik met een mogelijk probleem waarop ik het antwoord nog schuldig ben.

Ik ben namelijk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe app (voor alle besturingssystemen). In deze app wil ik de logo's van de 10 meest gekeken TV-zenders in Nederland gebruiken, ter gebruiksvriendelijkheid van de app.

Nu vraag ik me af in hoeverre ik hiermee een inbreuk maak op het merkenrecht van deze logo's dan wel het intellectuele eigendom.

Ik heb een aantal rechtzaken gelezen met betrekking tot 2de hands auto dealers, waarbij gelieerdheid met het merk bleek te bestaan waardoor het logo gebruik niet legitiem werd geacht.

Nu wil ik mijn mogelijke users een korte disclaimer laten accepteren waaruit blijkt dat er geen gelieerdheid bestaat. Is dit voldoende?

Ik meld er voor de zekerheid bij op, dat de tv-zenders in eerste instantie niet mega blij zullen zijn met deze applicatie door mogelijk gereduceerde reclame inkomsten.

Bij voorbaat dank,

Kevin

Featured Replies

Geplaatst:

prinsrachid

Nu vraag ik me af in hoeverre ik hiermee een inbreuk maak op het merkenrecht van deze logo's dan wel het intellectuele eigendom.

Daar heb je inderdaad mee te maken, maar soms is het wel toegestaan om logo's te gebruiken als de eigenaar daarvan er geen probleem mee heeft. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bijvoorbeeld heeft richtlijnen voor het gebruik van de NPO logo's. Je zult dus even bij iedere zender separaat moeten controleren of het gebruik van het logo is toegestaan en/of onder welke voorwaarden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Ab Bauer

Hallo Kevin, welkom op HL.

Nu wil ik mijn mogelijke users een korte disclaimer laten accepteren waaruit blijkt dat er geen gelieerdheid bestaat. Is dit voldoende?

Ik ben bang dat het niet zo werkt. Als je de logo's van een organisatie gaat gebruiken zul je dat toch echt vooraf moeten regelen met die organisaties.

Ik weet vanuit mijn ervaring als iOS app bouwer dat je bij het indienen van de app voor de Appstore heel duidelijk moet aangeven aan Apple dat je ALLE rechten op AL het beeldmateriaal hebt geregeld.

Je kunt de keuze dus niet bij je users leggen, je mag simpelweg geen beeldmateriaal in een app hebben waar je de rechten niet goed van hebt afgedekt.

Misschien dat het bij Android anders werkt maar ik denk het niet.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Google is meer van het achteraf corrigeren dan vanaf het vooraf goedkeuren. Er zijn zeker wel apps (geweest) die de logo's van de commerciele zenders gebruikten in tv-gids overzichten en dergelijke, al denk ik niet dat ze zenders reden hadden om die apps op de korrel te nemen.

Maak je iets dat streamen zonder de site van de omroep zelf te bezoeken faciliteert zou dat natuurlijk wel eens heel anders kunnen liggen gezien je opeens een kostenderver bent geworden en ze daarom mogelijk van je af willen.

Overigens vraag ik me af hoeveel meerwaarde het heeft om logo's te gebruiken, als je gewoon 'RLT4' of 'SBS6' als tekst neerzet is dat vast ook wel duidelijk.

Geplaatst:

Kevin Janssen

• Auteur

Alvast erg bedankt voor de reacties.

Helaas wel de uitkomst die ik al vermoedde, dat ik beter de logo's kan gaan ontwijken.

Kan er door het gebruik van de namen van tv-zenders zoals voorgesteld (rlt,sbs etc.) geen inbreuk op een recht van de zenders ontstaan. Ik neem aan dat hier ook enige bescherming aan ontleend kan worden.

Het gaat zoals je beschrijft niet om het doorlinken of streamen. We laten geen enkel beeldmateriaal zien van de zenders, maar het kan wel degelijk een effect hebben op reclame-inkomsten van de zenders zelf.

Schaamteloze promo: Mocht interesse gewekt zijn. De launch date staat gepland in Augustus. Ik zal mensen die interesse hebben waar dit nu op ziet, voorzien van de appnaam tegen die tijd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.