• 0

Belastingdienst als steunvordering.

Geachte leden,

 

Ik heb de navolgende vraag :

 

Als eigenaar van een eenmanszaak is er een faillissement voor mijn bedrijf aangevraagd.

Als steunvordering hebben ze de Belastingdienst genoemd.

Naar mijn mening heb ik geen openstaande vorderingen meer bij de belastingdienst.

Mag dit zo maar ? Belastingdienst heeft geen voordeel bij een faillissement en ze hebben toch geheimhouding.

 

Graag met spoed jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Of en wie de steunvordering heeft, weet je pas op de zitting. Schakel een advocaat in (kan op basis van gefinancierde rechtsbijstand bij een faillissementsaanvraag) en bereid je terdege voor.

 

De belastingdienst heeft zeker geen geheimhoudingsplicht. De belastingdeurwaarder werkt daarom ook mee aan faillissementsaanvragen (maar dat betekent ook dat het gaat om aanslagen die al bij dwangbevel ingevorderd worden).

Link naar reactie
  • 0

Een belastingdienst heeft een geheimhoudingsplicht op grond van artikel 67 AWR en artikel 67 van de IW 1990. Daar zijn veel uitzonderingen op. Over het algemeen met betrekking tot instellingen die een publiekrechtelijk taak moeten uitvoeren.

 

Volgens mij valt een gewone (=niet belasting) deurwaarder niet onder die uitzonderingen. Wat veel gebeurt is dat men op een andere weg informatie heeft verkregen. Ook komt het regelmatig voor dat de schuldenaar zelf heeft aangegeven aan de deurwaarder niet te kunnen betalen door belastingschulden.

 

Naar een faillissementszitting gaan zonder juridische begeleiding is hoogst riskant. Zo'n zitting duurt 5 minuten en 9 van de 10 keer kom je als failliet naar buiten.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.