• 0

nieuw plan, hoe te financieren, hoe op te zetten?

Op dit moment ben ik bezig met een internet project waarbij ik een aantal oud-collega's wil betrekken. Zij zijn allen expert in hun markt en hebben allemaal bij de twee grootste online travel bedrijven gewerkt. Hierdoor zal het verzorgen van de product geen probleem vormen.

 

Ik heb nu de mogelijkheid om met een IT bedrijf in India (waarvan de MD baas was van systems van bovengenoemde bedrijven) samen te werken die alle IT kan verzorgen. Dit bedrijf is bereidt tegen een aandeel alles op te leveren wat wij nodig hebben en dit te blijven onderhouden en updaten waar nodig. Tevens is het IT bedrijf in de travel industry erg bekend van huidige effiency software voor hotels. Deze effiency willen wij ook in het platform inbouwen waardoor we met een klein team veel werk kunnen verzetten en hoge marges kunnen behalen.

 

Om het product te verkopen zal er aan naamsbekendheid opgebouwd moeten worden en is er volume (traffic) nodig. De naam die wij hebben geregistreerd is een naam die voorheen bekend stond als het beste op het gebied van travel.(en was een directe concurrent van bovengenoemde bedrijven) In 2000 is dit bedrijf failliet gegaan. Er nog steeds bekendheid van de naam.

 

Vraag 1: Is het verstandig een oude bekende naam op te pakken en te her-lanceren?

 

Vraag 2: Aangezien alle oud-collega's in diverse landen zitten wat is de beste set-up voor het bedrijf? En hoe zit het met een aandeel? Of werken met sales agent model?

 

Vraag 3: Om het plan naar het volgende niveau te trekken is er financiering nodig. Wat is de beste manier om aan financiering te komen?

 

Vraag 4: Wat is een redelijk percentage voor het IT bedrijf in India? Of toch zelf alles bouwen met financiering?

 

Alvast veel dank voor jullie tijd en moeite en antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik raad je aan, aangezien het allemaal oud-collega's zijn, eerst goed de doelstellingen, aandelenkapitaalverdeling en vooral zeggenschap af te spreken en (contractueel) vast te leggen.

 

in veel gevallen gaat het mis, doordat men denkt 'we kennen elkaar toch goed', terwijl jullie nu in plaats van collega-werknemers ineens ondernemers zijn geworden.

 

kijk vooral ook naar de verkoop kant. de backoffice is natuurlijk belangrijk, maar waar het uiteindelijk om draait is marketing en sales. regel eerst je verkoopkanalen!

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

ik ben me er zeer van bewust dat het samenwerken met oud-collega's gevaren met zich meebrengt. Het initiatief ligt geheel aan mijn kant en heb reeds duidelijk geschetst dat hun belang minimaal zal zijn. Hierover is reeds duidelijk gesproken.

 

De verkoop kanalen zijn zeer duidelijk: internet, travel agents (via web interface en call centers (mits volumes het toelaten). Meest belangrijke kanaal zal toch zeker het internet worden, hierin hebben we allemaal de meeste ervaring en de juiste mensen gevonden die het bedrijf online kunnen pushen.

 

Wat merk registratie betreft; dit heb ik net nagekeken en er zit nog een trademark op. Ik heb gelezen dat er in ieder geval een cancellation aangevraagd kan worden. Aangezien de naam al 5 jaar niet meer wordt gebruikt zie ik hier nog wel kansen. Als er binnen 2 maanden geen reactie komt zouden we met deze naam door kunnen, ga ik even verder uitzoeken..Zo niet, niet getreurd en een nieuwe naam verzinnen.

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog alleen deze vragen open...;

 

Vraag 3: Om het plan naar het volgende niveau te trekken is er financiering nodig. Wat is de beste manier om aan financiering te komen? Is er voldoende interesse in travel concepten bij investeerders?

 

Vraag 4: Wat is een redelijk percentage voor het IT bedrijf in India? Of toch zelf alles bouwen met financiering?

 

Wederom dank!

Link naar reactie
  • 0

ik raad je aan eerst de columns van Ties te lezen over externe financiering. dan zal je een hoop duidelijk worden.

 

als ik het goed begrijp is de 'backoffice'-kant min of meer gereed (echter nog niet getest) en moet je nu de marketing en de sales op gaan zetten.

 

op basis van deze aanname is externe financiering geen onmogelijkheid. Je zult echter met je partners niet alleen tijd moeten investeren, maar ook eigen vermogen: put your money where your mouth is.

 

ik zou zeggen dat je de volgende dingen nu eerst moet doen:

1. maak waterdichte afspraken over doelstellingen, aandelenkapitaalverdeling en vooral zeggenschap;

2. schrijf je businessplan;

3. maak een investerings- en liquiditeitsbegroting;

 

als dit alles klaar is en eventueel door derden beoordeeld, kan je naar financiering gaan zoeken.

 

rest de vraag voor het indiaase it-bedrijf: ook hier zijn vele mogelijkheden, zoals percentage aandelenkapitaal of een earn-out constructie waarbij zij een percentage van de omzet of winst krijgen. wees creatief.

 

succes, en blijf vragen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een vraag was: Wat is een redelijk percentage voor het IT bedrijf in India? Of toch zelf alles bouwen met financiering?

 

 

Bericht aangepast wegens promotie van de eigen activiteiten (SPAM)

 

mod>

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed begrijp, is de software kant en klaar en biedt de functionaliteit die jullie wensen.

 

je kunt dus zelf uitrekenen hoeveel tijd (bestede tijd én doorlooptijd) het kost om dezelfde functionaliteit zelf te bouwen. hang daar vervolgens een prijskaartje aan. dat is feitelijk de 'waarde' van die software voor jou, zij het dat je dan pas over een jaar de markt op kan.

 

maak nu een realistische schatting van je omzet en winst. relateer die aan de investering in je software etc en daar komt je maximale verhoudingsgetal uit. dat is dan de maximale 'waarde' van de software.

 

make sense?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

naar aanleiding van eerdere posting hier het vervolg..

 

Het businessplan is bijna klaar en de de samenwerking met oud-collega's zal nu niet meer een participatie zijn maar een gewone indiensttreding. Hierdoor zal het grootste aandeel aan mijn kant liggen.

 

Ik ben nu in verdere onderhandeling met het IT bedrijf in India en graag jullie mening of dit een redelijke constructie is.

 

Het IT bedrijf zal in ruil voor de software een aandeel krijgen in het nieuw op te richten bedrijf, dit zal een aandeel zijn zonder stemrecht. Ze delen ook niet mee in de winst die het bedrijf maakt, bij verkoop zullen zij hun eventuele winst pakken. Het IT bedrijf verwacht een onderhoudsfee per maand (op mijn eis ipv fee per boeking, reservering) om de kosten te dekken die ze moeten maken om de software verder voor mij uit te breiden, tevens zijn er hosting kosten. De eigendomsrechten van de software zullen volledig bij de nieuwe entiteit liggen. De software krijgt een minimale waardering om te voorkomen dat ik het bedrijf binnen een maand voor 1 euro van de hand doe. Ik heb de keuze om later de gedocumenteerde software te kopen tegen de waarde van het aandeel met een minimum van de waardering van de software.

 

Voordelen van de partij zijn:

 

- zeer veel kennis van de industry

- snelle start, lage/geen investering bij aanvang

- snelle start, niet het wiel opnieuw moeten uitvinden bij evt. andere IT provider

 

Zodra dit is afgerond kunnen we serieus op zoek naar een investeerder.

 

Alvast dank voor jullie visie hier op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.