• 0

BTW nummer zonnepanelen gebruiken voor inkomsten uit overige werkzaamheden

Vorig jaar heb ik zonnepanelen geplaatst.

hiervoor heb ik een btw nummer aangevraagd en uiteraard ontvangen.

Ik ben dus ondernemer voor de BTW

het betreft een B02 nummer gezien ik al eens eerder ondernemer ben geweest.

 

Nu overweeg ik wat (max 1500-2000 eur per jaar, minder dan 100 uur/jr) bij te gaan verdienen onder het kopje 'overige werkzaamheden' zonder een inschrijving te doen bij de KvK

Mag ik (of misschien wel: moet ik) het btw nummer dat ik gekregen heb ivm de aanschaf zonnepanelen gebruiken om BTW te heffen bij mijn opdrachtgever/klant ?

Of dien ik bijvoorbeeld

a) dit ten alle tijde te melden, cq hiervoor een nieuw nummer aan te vragen ? of

b) hiervoor toch een inschrijving KvK te doen ?

Gezien mijn verwachte omzet kan dit natuurlijk interessant zijn ivm KOR-regeling.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gaat diensten verlenen (of goederen leveren) op structurele basis, in het economisch verkeer (dus niet alleen aan je tante), tegen een overeengekomen vergoeding. Dan ben je een btw-plichtige ondernemer.

Daarnaast mag je er van uit gaan dat een KvK-inschrijving dan ook verplicht is, al ben ik minder thuis in die regels.

 

Omdat je al een btw-nummer hebt, hoef je je niet aan te melden bij de Belastingdienst. Ze weten al dat je bestaat.

Omdat je btw-plichtig bent, moet je btw in rekening brengen, een administratie bijhouden en aangifte doen, en de verschuldigde btw afdragen. En als je de door de KOR geen btw hoeft af te dragen, draag je niks af. Maar vergeet niet dat al je inkomsten (en btw) samen genomen worden, jij bent één btw-ondernemer, ongeacht hoeveel btw-nummers je er op na houdt.

 

Je kunt misschien een nieuw btw-nummer aanvragen, maar ik zou het niet doen want het levert je geen voordeel op maar wel administratief gedoe (doe je maar één aangifte ipv twee, heb je toch een boete te pakken). Een redne om dat toch te doen, zou zijn als de aangiftetijdvakken wisselen, je doet bijvoorbeeld voor de zonnepanelen eens per jaar aangifte en vooor de overige werkzaamheden elk kwartaal.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag scarfoot,

 

Voor wat betreft het BTW verhaal sluit ik me aan bij Marcel.

Een inschrijving bij de KvK is aan de orde als je ''ondernemer'' bent; regelmatige activiteiten, met enige omvang, winstoogmerk, meerdere opdrachtgevers, openlijk naar buiten optredend (reclame maken), etc.

Als je je hierin niet herkent, wat ik me kan voorstellen gezien de beperkte omvang, dan zou ik een inschrijving achterwege laten. Fiscaal t.a.v. je inkomen moet je het inderdaad wel opgeven, zoals je zelf ook beschrijft. Als je zakelijke klant(en) hebt zou die een IB47 formulier kunnen invullen. Een verklaring voor een netto betaling van onbelaste werkzaamheden door een externe.

Informatie over het inschrijven bij de K.v.K. kun je trouwens vinden op:

http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

 

Succes in elk geval!

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.