• 0

Aangifte IB 2014 [zakelijk versus prive kosten]

Hallo allemaal,

 

In 2014 ben ik begonnen als zzp’er. Ik heb netjes een ondernemersrekening geopend en zelf mijn boekhouding gedaan. Een vrij eenvoudige boekhouding. Voor de IB 2014 ( moet voor 01-09 ingediend zijn) heb ik 2 vragen:

 

1) Zoals ik al aangaf heb ik een ondernemersrekening geopend. Voor mijn administratie heb ik geprobeerd alleen deze te gebruiken. Helaas is dit niet gelukt. Ik heb vaak wat betaald via mijn privérekening. Hoe kijkt de belastingdienst hiernaar? Moet ik ook alle inkomsten kunnen verantwoorden? Zo hebben mijn ouders ook af en toe wat gestort op mijn zakelijke rekening. Hoe boek ik dit weg. Ik neem aan dat ik hier geen inkomstenbelasting over hoef te betalen?

 

2) Ik heb een vraag over de aftrekpost partner alimentatie omdat mijn ex in ons huis woont.

Ik ben nog voor 50% eigenaar van deze woning. We zijn langer dan 2 jaar uit elkaar.

 

Nu las ik net dat mijn woningschuld, 50% van de hypotheekschuld naar box 3 gaat. Ook gaat 50% van de WOZ waarde naar box 3. Ik hoef in box 1 geen 50% eigenwoningforfait meer aan te geven, maar kan nog wel een aftrekpost van 50% van dit eigenwoningforfait aftrekken als partner alimentatie.

 

De vraag is klopt dit en zijn hier nog bepaalde voorwaarden aan verbonden zoals een

convenant als bewijs?

 

Daarnaast hoe weet ik wat het eigenwoningforfait is? Normaal gesproken rekent het programma dit zelf uit. Maar omdat ik niks meer hoef in te vullen bij box 1 moet het nu handmatig.

 

Kan iemand mij helpen?

 

Thanks!!

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Zoals ik al aangaf heb ik een ondernemersrekening geopend. Voor mijn administratie heb ik geprobeerd alleen deze te gebruiken. Helaas is dit niet gelukt. Ik heb vaak wat betaald via mijn privérekening. Hoe kijkt de belastingdienst hiernaar? Moet ik ook alle inkomsten kunnen verantwoorden? Zo hebben mijn ouders ook af en toe wat gestort op mijn zakelijke rekening. Hoe boek ik dit weg. Ik neem aan dat ik hier geen inkomstenbelasting over hoef te betalen?

Dat klopt. Dit wordt allebei gezien als privéstorting. In het eerste geval geeft "privé" geld aan de zaak (privéstorting) en vervolgens betaalt de zaak daarmee de rekening. In het tweede geval is dat eigenlijk ook zo. Ouders geven geld aan "privé" en "privé" stort het naar de zakelijke rekening. Ook een privéstorting. Als ze meer dan 5.200 euro hebben gestort, moet je nog even aangifte schenkbelasting doen (ook als die uiteindelijk 0 euro is).

 

2) Ik heb een vraag over de aftrekpost partner alimentatie omdat mijn ex in ons huis woont.

Ik ben nog voor 50% eigenaar van deze woning. We zijn langer dan 2 jaar uit elkaar.

 

Nu las ik net dat mijn woningschuld, 50% van de hypotheekschuld naar box 3 gaat. Ook gaat 50% van de WOZ waarde naar box 3. Ik hoef in box 1 geen 50% eigenwoningforfait meer aan te geven, maar kan nog wel een aftrekpost van 50% van dit eigenwoningforfait aftrekken als partner alimentatie.

Dit is geen ondernemersvraag meer. ;)

 

Let voor de WOZ-waarde wel goed op de peildatum! Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij moet je in box 1 de WOZ-waarde van 1 januari van het voorgaande jaar gebruiken (dus 1 januari 2013), maar voor box 3 geldt de waarde in het economisch verkeer (~WOZ-waarde?) van het aangiftejaar zelf (dus 1 januari 2014).

 

Als je in box 3 50% van de waarde van het huis als bezit opgeeft, dan weet je in ieder geval de waarde. Het eigenwoningforfait in 2014 was in 2014 0,70% van de WOZ-waarde (van 2013!).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.