• 0

Via overleden vader verkregen pand renoveren, evt. splitsen en verhuren - box 3?

Beste leden,

 

Ik heb uiteraard reeds het forum doorgespit op zoek naar 'het' antwoord, maar ik ben er nog niet geheel zeker van, vandaar dat ik dit topic aanmaak.

 

Ik bezit een oud pand (rijksmonument), dat ik feitelijk geerfd heb van mijn vader. Het is zo'n 70 jaar in familiebezit. Helaas is het pand afgeleefd en hard toe aan een grondige (interne) renovatie, voordat ik het eventueel kan verhuren om uit de kosten te komen. Mogelijk splits ik het zelfs in twee aparte woningen, het is namelijk vrij groot. Het renoveren zou gebeuren door een professionele derde (aannemer), of wellicht meerdere aannemers.

 

Het is mij natuurlijk bekend dat het 'opknappen' van panden met het oogmerk om deze met winst door te verkopen al snel kan worden aangemerkt als 'actief vermogensbeheer', waardoor een overgang van box 3 naar box 1 plaatsvindt. Het is mij echter nog niet geheel duidelijk waar de grens wordt gesteld. Ik heb dit pand weliswaar enkele jaren geleden 'gekocht' van mijn vader, een half jaar voor zijn overlijden. Dit was echter niet met het oogmerk om winst te maken en gebeurde tegen een ruimschoots marktconforme prijs. Het was destijds om diverse redenen fiscaal gunstiger om niet te 'wachten' op zijn overlijden, zo legde de notaris ons uit.

 

Ik ben een leek op vastgoedgebied en ik heb geen oogmerk om dit pand binnen afzienbare tijd te verkopen, laat staan met winst. Wél zou ik uiteraard graag mijn toekomstige, forse investering er op termijn uithalen door een goede huurprijs te krijgen, eventueel dus door het 'splitsen' van het pand in twee aparte woningen, indien dat naar verwachting rendabeler is. Wat daarbij meespeelt is dat ik nooit zelf in het pand zal gaan wonen.

 

Kan op basis van deze informatie worden gezegd of ik met dit pand in box 3 kan blijven? En wordt het antwoord op de vraag fundamenteel anders wanneer ik dit pand (na renovatie en al dan niet 'gesplitst') tóch zou verkopen? Dat is momenteel absoluut niet mijn bedoeling, maar je weet natuurlijk nooit precies hoe de situatie over een jaar of twee zal zijn.

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Robert,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Dan het minder goede nieuws: dit topic gaat, helaas voor jou, op slot omdat het geen aan ondernemen gerelateerde vraag is.

 

Ik adviseer je je vraag op een meer geschikt forum te stellen zoals goeievraag.nl, een vastgoedforum of een vermogensbeheerforum. Of nog beter: benader een fiscalist met kennis van deze materie

 

Groet,

 

Norbert Bakker

 

HL moderator

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.