• 0

BTW bij Import

Ik heb produkten (ex vat=btw) besteld uit Amerika voor wederverkoop. Bij aflevering kreeg ik een rekening voor Douanekosten en BTW. Van onze eigen belastingen welteverstaan.

 

Maar hoe zit dat nu met de btw-afdracht van de verkopen? Ik heb de btw wél bij de kostprijs inberekend, maar is dat dan niet voor mijzelf? Ik heb de btw inmiddels al vooruit betaald?

 

Logischerwijs is de btw van de verkochte goederen meer dan van de goederen bij inkoop, dus lijkt het mij ook het meest logisch dat ik dan de inmiddels door mij betaalde btw daarvan aftrek, en de rest afdraag. Anders zou ik immers tweemaal btw over hetzelfde artikel betalen? ???

 

Of is het niet zo simpel? :-[

 

Henriette

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BTW die je moet betalen bij de douane mag je weer aftrekken bij je BTW aangifte. De BTW die je krijgt bij verkoop moet je weer afdragen (als je een btw nummer hebt tenminste).

 

Het princiepe is heel simpel. Als bedrijf mag je alle btw die je moet betalen (aan leveranciers of douane) aftrekken en moet je alle btw die je ontvang (van klanten) afdragen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

de btw die je hebt betaald mag je terugvragen want zoals je zelf al zegt moeten jouw klanten straks ook weer btw betalen. ;) dus de btw moet je niet meerekenen als je verkoopprijs wilt uitrekenen, wel de invoerrechten want die krijg je niet terug.

 

verder heb ik een tip: je moest nu btw betalen over je import, terwijl je het later weer terug kan vragen. niet zo praktisch want het gaat soms over grote bedragen wat je moet betalen en vervolgens terug kan krijgen, wat je dus wel een tijdje mist. als je regelmatig importeert, kan je gebruik maken van 'artikel 23'. ik kan het niet zo gauw heel precies en duidelijk uitleggen, maar het komt erop neer dat je uitstel krijgt van belasting betalen. omdat jij het weer gaat verkopen waar je dan belasting over moet betalen, hoef je geen belasting te betalen als je het binnen krijgt. de belasting die je nu hebt betaald krijg je immers toch terug, tis fijner als je het gewoon niet hoeft te betalen.

 

ikzelf had hierover gebeld naar de belastingdienst en die zei dat ik een brief met mijn gegevens moest sturen naar de lokale belastingdienst met daarin de vraag of ik gebruik mocht maken van artikel 23. ik kreeg toen een formulier terug met vragen (zoals wat koop je, welke landen, voor hoeveel geld ongeveer) en vlak daarna kreeg ik bericht dat ik voortaan uitstel krijg. dit moest ik vervolgens doorgeven aan de bedrijven die mijn import afhandelen en hierdoor hoef ik geen btw aan hun te betalen. heel fijn vind ik.

Link naar reactie
  • 0

1-Belastingdienst benaderen voor BTW nummer. Je krijgt van daaruit

ook te horen over de omzetbelasting aangiftenformulieren. met deze meldt je periodiek (maand/kwartaal/jaar) aan hoeveel BTW je hebt betaald en hoeveel ontvangen. Het saldo wordt verrekend.

 

2-Je schrijft de belastingdienst een brief waarin je uitlegt dat je regelmatig gaat importeren, uit welke landen en voor globaal welke bedragen. Een proforma commercial invoice verduidelijkt de zaak voor de belastingdienst, vraag je leverancier een voor je te maken.

 

3-Je expeditiebedrijf/forwarder/transportbedrijf geef je voordat je goederen

binnenkomen : originele faktuur, met handtekening en liefst firma-stempel

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

(sorry, stukje gemist)

 

-bill of laying (vrachtbrief)

-certificate of origin (oorsprongsbewijs)

-brief waarin je je BTWnummer meldt en dat je je btw mag verleggen onder artikel 23( geloof ik) van de belastingdienst

 

en ik geloof dat je missschien de bill of laying moet tekenen ipv de

commercial invoice

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

Ik heb precies hetzelfde 'probleem'. Gelukkig geeft dit topic al een goed antwoord op de vraag. Maar voor de zekerheid vraag ik het toch even na:

 

Op de factuur van mijn expediteur staat onderaan VAT 0,0%. Op de factuur staan diverse kostenposten, oa. "Douane BTW" en "China Import Fee". Klopt het dat ik de eerst kostenpost wel kan aftrekken en de "China Import Fee" zijn de zogehete invoerrechten, deze zijn niet aftrekbaar.

 

Heb ik het zo goed begrepen? :)

Link naar reactie
  • 1

De "douane btw" kun je aftrekken als voorbelasting op je OB aangifte.

De andere kosten kun je gewoon meenemen als kosten op resltaatrekening/IB aangifte.

 

de VAT 0,0% op de factuur van je expediteur had daar volgens mij helemaal niet mogen staan. Import en aflevering van goederen vallen onder een vrijstelling van BTW. BTW "geen" dus. Helaas is er in de Nederlandse belastingwetgeving een verschul tussen "0" en "geen". Miniscuul, maar toch. Eerst even navragen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Vraagje;

Ik wil lingerie importeren uit Engeland, een leverancier biedt mij aan lagere prijzen te kunnen hanteren dan een leverancier uit Amerika waar ik zaken mee wilde gaan doen. Mooi dus! Om concurerende prijzen af te kunnen geven wil de leverancier uit Engeland weten welke kosten er voor mij bijkomen als ik uit Engeland ga importeren.

Volgens mij alleen BTW maar ik moet dit even zeker weten. Kan iemand mij dit bevestigen en mij wellicht aangeven waar ik op moet letten/ rekening mee moet houden?

 

Wil vooraf zeker weten dat ik achteraf niet bedrogen uitkom....

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Vraagje;

Ik wil lingerie importeren uit Engeland, een leverancier biedt mij aan lagere prijzen te kunnen hanteren dan een leverancier uit Amerika waar ik zaken mee wilde gaan doen. Mooi dus! Om concurerende prijzen af te kunnen geven wil de leverancier uit Engeland weten welke kosten er voor mij bijkomen als ik uit Engeland ga importeren.

Volgens mij alleen BTW maar ik moet dit even zeker weten. Kan iemand mij dit bevestigen en mij wellicht aangeven waar ik op moet letten/ rekening mee moet houden?

 

Wil vooraf zeker weten dat ik achteraf niet bedrogen uitkom....

 

In principe komen er geen kosten bij, naast verzendkosten. Aangezien je importeert uit een EU-land ben je in principe vrij van invoerrechten etc. Bij invoer zal je wel BTW moeten betalen, maar dit kan niet als kosten worden gezien..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.