• 0

Account aansprakelijk stellen

Een accountant heeft een jaarrekening gemaakt voor 2012 en 2013 voor mijn klant. Het is wel definitief vastgesteld. Ik als een beginnende administrateur, heb ik kans om dit te redden? De klant moest onterecht veel belasting betaald.

 

Hier zijn de feiten:

 

1-In 2012 is er een Doblo die kun je afschrijven en in 2013 zijn er naast Doblo en Opel Combo gekocht en een personenauto geleased.

 

Het punt is , in beide jaren onder de rubriek algemene kosten - prive gebruik personenauto is het zelfde bedrag van € 8.781 bijgeteld. Dat kan niet .

 

2- Een vrachtwagen die in 2013 geleasd is , maar het staat wel in jaarrekening 2012.

 

3- De investeringen in 2012 zijn:

Een vrachtwagen is in 14/6/2012 voor € 47.000 financieel geleasd

Een oplegger is in 14/6/2012 voor € 9.000 financieel geleased

Gps systeem is in 17/5/2012 voor € 3.260 gekocht.

 

Dus heeft het bedrijf wel € 15. 470 recht op investeringsaftrek.

 

 

Maar in de jaarrekening de vrachtwagen en de oplegger staan als operationele lease. Dus geen recht op investeringaftrek. Volgens de jaarrekening heeft het bedrijf alleen recht op investeringaftrek voor GPS van € 3.260x28 %= € 913.

 

I.P.V € 15.470, ALLEEN € 913.

 

4- Hoewel hij in de 52% schijf was, liet de accountant hij niet van de oudedagsreserve genoten. In 2012 hadden de vennoten recht van € 9.542 dotatie maken voor de oudedagsreserve.

 

5- In de 2de helft van 2013 gekochte vrachtwagens had hij recht op willekeurige afschrijving. Hij kon € 65.000 afschrijven voor deze 2 vrachtwagens maar dit ook is niet gedaan bij de accountant.

 

6- In 2013 is het verhaal andersom. Omdat de financiele geleased auto's zijn operationeel geboekt, kreeg hij € 9.973 investeringsaftrek i.p.v € 8.227.

 

7- Totaal 6 financieel lease vrachtwagens zijn geboekt als operationeel lease.

 

Ik denk dat ik recht op verzoek op ambtshalve vermindering. Maar in dat geval kunnen we ook dotatie voor oudedagsreserve maken en willekeurige afschrijvingen doen. En wat kan er gedaan worden over de accountant? (Hij heeft wel heel dik gefactureerd)

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Kursat

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.