• 0

Bij het beëindigen van het huurcontract voor onze bedrijfsruimte hebben we de laatste maanden huur niet betaald (na conflict met verhuurder). Er stond nog een waarborgsom van 2.500 euro uit. Die krijgen we dus ook nooit meer terug.

Klopt mijn gedachtengang als ik die waarborg som (die op balans stond) nu op balans op 0 zet en in de winst- en verliesrekening bij "bijzondere lasten" opvoer en zo een verliespost van 2500 opvoer?

(eigenlijk is het een verkapte vorm van huurbetaling).

Wel gek is dat we er toen geen btw over betaald hebben dus nu die "verkapte" huur ook zonder btw betalen.

Kloppen dit zo?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50583-waarborgsom-niet-terugbetaald/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij het beëindigen van het huurcontract voor onze bedrijfsruimte hebben we de laatste maanden huur niet betaald (na conflict met verhuurder). Er stond nog een waarborgsom van 2.500 euro uit. Die krijgen we dus ook nooit meer terug.

Klopt mijn gedachtengang als ik die waarborg som (die op balans stond) nu op balans op 0 zet en in de winst- en verliesrekening bij "bijzondere lasten" opvoer en zo een verliespost van 2500 opvoer?

(eigenlijk is het een verkapte vorm van huurbetaling).

Persoonlijk denk ik dat ik dat niet zo zou doen, als het niet hoeft. Zeker omdat je zo ook nog btw hebt misgelopen misschien!

Je hebt die laatste maanden wellicht niet betaald, maar zijn ze - waarschijnlijk - wel verschuldigd (daar ga ik even vanuit). Je moet die maanden huur (met btw) dus gewoon als kosten inboeken en de btw daarop terugvragen in je btw-aangifte.

Als je die factuur of facturen vervolgens niet hebt betaald, dan staan ze nog gewoon open in je boekhouding. Als de waarborgsom vrijvalt, dan moet je die 2.500 euro eerst tegen de nog openstaande huurfacturen wegboeken. Op die manier wordt de huur alsnog 'betaald'.

Vervolgens kan het zijn dat je nog steeds een stukje huur hebt openstaan. Als de verhuurder daar niet meer achteraan gaat, dan heb je dus eerder nog een eenmalige baat wegens betalingsverschillen of bijzondere baten (waar huurkosten tegenover staan).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Nou, dat zou wel problemen kunnen geven (met de BTW als voorbelasting, bedoel ik):

Meestal krijg je bij belaste (ver)huur een factuur (zonder BTW!) voor de waarborgsom. Deze factuur komt op de balans (als bezitting).

En nu wordt deze bezitting dus afgeboekt - dan kan je moeilijk voorbelasting terugvragen, lijkt mij.

Maar uiteraard: als je allerlei huurtermijnen in rekening gebracht hebt gekregen (en deze onbetaald zijn) en je dit met de waarborgsom gaat verrekenen, dan zou het inderdaad wel moeten kunnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar