• 0

waardering aandelen in verleden fout

In mijn BV heb ik als belegging een aandelenportefeuille.

 

Nu is het accountantskantoor waar ik mijn cijfers liet verwerken overgenomen door een ander kantoor.

 

De nieuwe accountant geeft wat meer informatie en achtergronden. Zodoende ben ik er achter gekomen dat deze aandelenportefeuille in de afgelopen 6 jaren te hoog is gewaardeerd.

In het verleden betaalde ik nog geen Vpb (want er werd verlies gemaakt), over afgelopen jaar voor het eerst wel.

 

Nu geeft mijn accountant aan dat hij alleen de waardering van het afgelopen jaar hoeft aan te passen, omdat ik nu pas belasting betaal. Aanpassing van de waardering in eerdere jaren is niet nodig, zegt hij.

 

Ik overzie niet helemaal de consequenties, want ik zou (anders dan accountant) denken te hoog gewaardeerd levert minder verlies. En aangezien verlies gecompenseerd wordt, zou ik dus eerder aan belastingbetaling toekomen.

 

Overigens gaat het om gemiddeld 2000 euro per jaar (met uitschieter in 2012 van 4500 euro te hoog gewaardeerd) en worden aandelen gewaardeerd tegen laagste waarde van historische aanschafprijs of huidige marktwaarde.

 

Heeft mijn accountant gelijk? Of wil hij de consequenties van overgenomen fouten niet dragen?

 

Ik zou erg blij zijn met een antwoord, want nu blijft er een zweem van twijfel hangen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Karen,

 

Ik verwacht net zoals jouw accountant dat er uiteindelijk ook kleine verschillen zijn, maar de enige manier om erachter te komen of dit veel scheelt in de VpB is dit per boekjaar te bekijken. In ieder geval dient er per balansdatum een overzicht te zijn van de kostprijs (wat je voor een specifiek aandeel hebt betaald) of lagere marktwaarde dan de kostprijs (per balansdatum). Dit kan dan vergeleken worden met de waardering die in de aangifte VpB is opgenomen.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hallo Richard,

Dank je voor je reactie.

 

Inderdaad zijn de historische waarden in elke van de voorgaande lager dan wat er in de Vpb-aangiftes staat.

Het gaat om gemiddeld 2000 euro hoger gewaardeerd in Vpb-aangifte dan de werkelijke historische aanschafwaarde, met in 2012 uitschieter van 4500 te hoog gewaardeerd.

 

Accountant gaf aan dat hij niet hoefde te corrigeren, omdat ik in die jaren toch verlies maakte.

Maar dat snap ik niet, want als hij wel corrigeert en de waardering van beleggingen met gem. 2000 verminderd, wordt het verlies toch groter? En dat verlies kan gecompenseerd worden, dus in de toekomst minder Vpb-betaling.

Of klopt deze redenering niet?

 

En ik snap dat het niet om grote verschillen gaat, maar wie wil er nu teveel belasting betalen? En zeker niet door "fouten" van de accountant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Accountant gaf aan dat hij niet hoefde te corrigeren, omdat ik in die jaren toch verlies maakte.

Maar dat snap ik niet (...)

 

Maar waarom vraag je dat dan niet aan hem/haar? Als je het niet begrijpt, dan zeg je dat toch gewoon.

 

En zoals Richard al verwachte: het effect lijkt wel mee te vallen. Dus waarschijnlijk kost het even veel om het te proberen te herstellen allemaal (als het überhaupt mogelijk is dan).

Maar nogmaals: dat kan je beter bij je nieuwe accountant neerleggen dan op een forum.

 

Wat verwacht je nou eigenlijk? Dat iemand hier, op basis van een paar zinnen gaat zeggen:

"Jouw nieuwe accountant snapt er niks van! En de oude ook niet!".

 

Als je de mensen die je al ingeschakeld hebt niet vertrouwt, dan zou ik anderen zoeken als ik jou was.

Je zou een "second opinion" (eigenlijk: "third opinion"...) bijvoorbeeld aan Richard kunnen vragen.

Hij is ook accountant - maak een afspraak!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen, ik verwacht dat je door deze hogere waardes afgeboekt worden in het laatste jaar, omdat dan een extra verschil afgeboekt moet worden om weer op de kostprijs of de lagere marktwaardes uit te komen. Dit betekent dat het verlies eigenlijk vooruit wordt geschoven naar het laatste jaar van correctie. Dus de te hoge waarderingen zijn gecorrigeerd in het laatste jaar. Ik zou aan je accountant vragen of hij je dat kan voorrekenen. Dan is er in ieder geval niet te veel belasting betaald als er alleen maar verlies is geleden. Het verlies is dan opgeschoven naar het laatste jaar.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.