Ga naar inhoud

Boekhoudkundig verwerken 'vermissing' artikelen

Geplaatst:

Arthur - dekleinebhshop.nl

Beste,

Ik google me de hele dag al suf, ook op deze site, maar kan geen passend antwoord vinden. Ik ben een beginnend webshophouder en daarmee ook een beginnend boekhouder. Ik bestel mijn artikelen in de US. Bij één van onze bestellingen, die door de douane gecontroleerd is, zijn 8 artikelen niet bij ons aangekomen (ergens bij de douane blijven liggen).

Ik heb 2000,- betaald en geboekt op 7000 Inkopen

Over deze 2000,- heb ik Invoerrechten (4745) en BTW (1600 Voorbelasting) betaald

Ik heb echter voor 300,- minder aan goederen ontvangen en wil dit dus in de boekhouding corrigeren.

Kan ik dan eenvoudig dezelfde rekeningen tegenboeken of moet ik dan iets via bijvoorbeeld bijzondere lasten boeken (en hoe ziet deze boeking er dan uit).

Alvast bedankt

Arthur

Featured Replies

Geplaatst:

Erik vd Weerdhof

Als de vermissing voor jouw rekening komt hoef je in principe niks meer te corrigeren. Je hebt de hele € 2.000 al op inkopen geboekt en daarmee staat het al in de kosten. Stel dat je per vandaag een balans zou opmaken zonder iets te hebben verkocht, dan zou je (simplistisch gesteld) boeken Voorraad aan Inkopen voor € 1.700. En de € 300 die je niet hebt ontvangen komt dan dus al tot uitdrukking in het resultaat.

Wel kan de vraag spelen of je die € 300 niet anders moet benoemen dan inkopen. Dat deed me denken aan dit onderwerp. In jouw geval is de situatie echter weer wat anders. Zeker weten doe ik het niet, maar er lijkt me veel voor te zeggen om het in jouw geval als inkopen te laten staan, want het zijn toch kosten die zijn opgetreden in relatie met het inkopen/invoeren.

N.b. mochten er specifieke bijzonderheden met de BTW of invoerrechten zijn, dan zijn die niet meegenomen in dit boekhoudantwoord.

Geplaatst:

Erik vd Weerdhof

Aanvullend: je zou natuurlijk een aparte grootboekrekening kunnen gebruiken om de kosten van de missende € 300 op te boeken, zodat je dat zichtbaar houdt in de administratie. Dan boek je dus # 7xxx Vermiste artikelen aan # 7000. Iets dergelijks kan je ook doen met de bijbehorende invoerrechten. Sowieso lijken die me kostprijs van de omzet en geen bedrijfskosten.

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Aanvullend: je zou natuurlijk een aparte grootboekrekening kunnen gebruiken om de kosten van de missende € 300 op te boeken, zodat je dat zichtbaar houdt in de administratie.

Voor voorraadverschillen kun je inderdaad het beste een aparte grootboekrekening gebruiken, net zoals voor bijvoorbeeld kasverschillen. Je wilt immers administratief verantwoorden dat er te weinig is geleverd (inclusief eventuele bewijsstukken van het manco) en dat de voorraden niet werden verlaagd door bijvoorbeeld een onttrekking voor privégebruik of een twijfelachtige transactie waarbij goederen via de achterdeur zonder btw-factuur het magazijn verlaten hebben.

Daar komt nog bij dat je een en ander later eventueel kunt/moet verrekenen met de leverancier. Die heeft immers voor € 300 te weinig geleverd: dat geld zou je terug kunnen krijgen, de leverancier kan alsnog tot levering overgaan, de leverancier kan het tegoed verrekenen als gedeeltelijke betaling van een volgende inkooporder of de leverancier of jijzelf kan de schade misschien verhalen op een verzekering. Dergelijke vorderingen of transacties kun je dan eveneens inzichtelijker verwerken met een aparte grootboekrekening.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.