• 0

<18 scholier en ondernemer: verplicht ziekenfonds?

Hoi,

 

Ik ben 15 jaar, scholier en ondernemer (eenmanszaakje, ict). Ik heb me 1 maand geleden ingeschreven bij de kamer van koophandel.

Mijn vraag:

Nu ben ik particulier verzekerd via mijn ouders. Maar volgens mijn informatie ben ik verplicht ziekenfondsverzekerd. Dat vind ik minder leuk, want als 3e kind ben ik gratis meeverzekerd bij mijn ouders en nu moet ik geld gaan betalen, of niet?

Ik werk minder dan 1225 uren per jaar, ik vraag me af of ik eronderuit kan komen.

Wie weet raad?

Sander

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij ben jij gewoon ondernemer volgens de omzetbelasting maar niet voor de inkomstbelasting. En dat zal betekenen dat je die andere 'onzin' niet hoeft te tellen.

 

Dus alleen BTW aangifte, en verder geen regeltjes. Maar dat moet een expert ondersteunen :)

 

Niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting betekent niet dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Was het maar zo'n feest. Ik weet geen antwoord op bovenstaande vraag, maar ik weet wel dat jouw antwoord niet klopt ;)

 

Ik ben overigens nog wel gratis meeverzekerd met mijn moeder (welliswaar ook ziekenfonds, maar niets anders dan voorheen)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Jelmer, jij had het wel bij het goede eind...

 

Niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting is wat anders dan niet inkomstenbelasting betalen...

 

Uiteraard moet je inkomstenbelasting betalen over je verdiensten, maar als je niet ondernemer voor de inkomstenbelasting bent dan kun je inderdaad gewoon bij je ouders in het ziekenfonds blijven, heb je geen recht op de ondernemersfaciliteiten (startersaftrek/ondernemersaftrek), en geef je je inkomsten niet op bij "inkomsten uit onderneming" maar bij overige inkomsten niet uit dienstbetrekking.

 

Je kan dus gewoon bij je ouders in het ziekenfonds blijven. Vraag dus bij de belastingdienst aan dat je alleen ondernemer voor de omzetbelasting wil zijn en dat je dusdanis weinig uren en verdiensten maakt dat je niet als "ondernemer voor de inkomstenbelasting" gezien wil worden.

 

suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Je kan dus gewoon bij je ouders in het ziekenfonds blijven. Vraag dus bij de belastingdienst aan dat je alleen ondernemer voor de omzetbelasting wil zijn en dat je dusdanis weinig uren en verdiensten maakt dat je niet als "ondernemer voor de inkomstenbelasting" gezien wil worden.

 

suc6

 

Mijn ouders zijn niet ziekenfonds, maar particulier verzekerd, kan ik dit ook gewoon blijven?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.