• 0

Eenmanszaak - prive auto

Het is vraag die al veel is voorgekomen, echter is het antwoord niet eenduidig en ik hoop dan ook via deze weg meer duidelijkheid te verkrijgen.

 

Korte vraagstelling:

Hoe werkt het principe van een eenmanszaak en een auto op naam van een privé persoon?

 

Aanvullende informatie:

Marge-auto met een aanschafwaarde van € 3.000, bouwjaar 2003 en de nieuwwaarde € 20.000

 

Autokosten per jaar:

Afschrijving: (2.500(exc btw) - 10% / 5jaar ) € 450

Bijtelling 25%: € 5000 per jaar

Overige autokosten, excl BTW € 1.000

Brandstof bij +/- 10k KM: € 1.500

Wegenbelasting € 750

De verhouding tussen privé/zakelijk 70% / 30%.

Voor het gemak 7000 KM prive en 3000KM Zakelijk.

 

Ik heb wat research gedaan en volgens mij zijn er 2 opties mogelijk

Ik reken even met een termijn over 5 jaar, gezien het dan een eerlijkere vergelijking geeft

 

==============================

 

Optie 1: Ik neem de auto op in mijn balans.

 

Rekensom:

Cash Out

Aanschafwaarde € 3.000

Autokosten € 6.050 ( 1.000 * 1.21 * 5 )

Brandstof € 9.075 ( 1.500 * 1.21 * 5 )

Bijtelling € 5.000

Wegenbelasting € 750

Totaal € 23.875

 

Cash In

Aanschafwaarde BTW € 500

Autokosten BTW € 1.050 ( 6.050 *21% * 30% )

Brandstof BTW € 1.575 ( 9.075 *21% * 30% )

Totaal € 3.125

 

Per saldo € 8.635

 

 

Optie 2: Ik reken 0,19 per KM aan mijn eenmanszaak en privé kost het mij in 5 jaar:

 

Cash Out

Aanschafwaarde € 3.000

Autokosten € 6.050 ( 1.000 * 1.21 * 5 )

Brandstof € 9.075 ( 1.500 * 1.21 * 5 )

Wegenbelasting € 750

Totaal € 18.875

 

Cash In

Aanschafwaarde BTW € 0

Zakelijke KM € 2.850 ( 15000 * 0,19 )

Autokosten BTW € 315 ( 6.050 *21% * 30% )

Brandstof BTW € 470 ( 9.075 *21% * 30% )

Totaal € 3.635

 

Per saldo € 15.240

 

==============================

 

Mocht bovenstaande berekening onjuist zijn, dan verneem ik dat graag.

 

Maar nu komt het “probleem”

 

De eenmanszaak, is een bijverdienste voor in de avonduren naast mijn vaste baan.

Op jaarbasis is de winst circa € 8.000 (omzet-kosten) van de eenmanszaak. Nu zou de eenmanszaak hierdoor dus in een verliessituatie komen, ben ik dan nog wel ondernemer? Mocht deze situatie niet veranderen.

 

Zijn er nog tips, of dingen waar ik rekening mee moet houden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal zijn er geen twee opties er zijn vier opties.

 

Je kan namelijk de auto op verschillende manieren etiketteren:

- voor de ib privé en voor de btw privé

- voor de ib privé en voor de btw zakelijk

- voor de ib zakelijk en voor de btw privé

- voor de ib zakelijk en voor de btw zakelijk

 

Dat zijn de keuze opties die er zijn. Deze keuze moet wel direct gemaakt worden bij oprichting van de onderneming of bij de aanschaf van de auto.

 

Je moet ook nog eens rekening houden met eventuele bijtelling van de auto in de inkomstenbelasting en de eventuele correctie btw privé gebruik.

 

Wat de beste oplossing is. dat is voor iedere ondernemer anders en hangt ook af van de situatie.

 

Overleg dit met je boekhouder/accountant deze kan precies berekenen en adviseren wat fiscaal de het best voor je is.

 

 

Administratiekantoor DMQ Administratie & Advies - gespecialiseerd in startersbegeleiding.

kijk ook eens op: www.dmq-aa.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou verhaal goed begrijp heb ik nu dus enkel de opties

 

- voor de ib privé en voor de btw zakelijk (optie 2)

- voor de ib zakelijk en voor de btw zakelijk (optie 1)

 

benoemd?

En voor IB kan het zijn dat het verplicht privé of zakelijk is. En voor zover er wel een keuze is, moet dat bij aanvang van aanschaf of onderneming gebeuren en kun je niet tussentijds switchen.

 

Maar hebben we het hier nu eigenlijk over een daadwerkelijke casus of is dit een vraag om de eigen hersenspieren te trainen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook nog een berekening gemaakt:

 

Voor de IB is het verstandig om de auto privé te houden, want aangezien de beschrijving 5000 euro per jaar zal zijn, zijn de kosten maar 3700 per jaar bestaande uit.

450 afschrijving per jaar

1000 overige kosten ( ik neem aan reparaties, onderhoud, wasserette e.d.)

1500 benzine kosten

750 wegen belasting

( Ik mis hier trouwens de verzekeringspremie)

 

Nu zal de bijtelling nooit hoger zijn als de kosten dus zal de bijtelling 3700 bedrijven en is het voordeel om de auto voor de IB als zakelijk t bestempelen dus 0 euro zijn.

 

Als je hem privé houdt dan kan je 3000 km x 0,19 cent = 570 aan kosten van de omzet afhalen.

 

Voordeel privé IB t.o. Zakelijk IB is dus 570 euro per jaar.

 

 

Voor de o.b. Is het sowieso lood om oud ijzer of het privé of zakelijk wordt aangezien het een marge auto betreft en er dus geen btw over betaald en deze kan je dus ook niet als voorbelasting in mindering brengen. Hoe je aan die 500 komt snap ik dus niet.

 

Bij beide constructies heb je 210 euro aan btw betaald voor de overige kosten en 315 aan btw voor de benzine. Totaal maakt dat 525 aan btw aftrek.

 

Wat wel interessant is om te kijken is of je beter een kilometeradministratie kan bijhouden of gebruik maken van de bijtelling van 1,5% van de nieuw waarde.

 

Bij de km administratie heb je 525 euro aan btw betaald maar mag je die maar voor 30% aftrekken. Dit is 157,50.

 

Zonder km administratie heb je 525 euro aan btw maar moet je een tegenboeking doen van 300 euro( 1,5% van 20.000 euro). Hier houd je dus een aftrek van 225 euro over

 

Voordeel is dus om geen km administratie bij te houden. Voordeel is 225-157,50= 67,50 euro.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou verhaal goed begrijp heb ik nu dus enkel de opties

 

- voor de ib privé en voor de btw zakelijk (optie 2)

- voor de ib zakelijk en voor de btw zakelijk (optie 1)

 

benoemd?

En voor IB kan het zijn dat het verplicht privé of zakelijk is. En voor zover er wel een keuze is, moet dat bij aanvang van aanschaf of onderneming gebeuren en kun je niet tussentijds switchen.

 

Maar hebben we het hier nu eigenlijk over een daadwerkelijke casus of is dit een vraag om de eigen hersenspieren te trainen?

 

Het is daadwerkelijk een serieuze casus. Het is wellicht niet heel uitgebreid uitgelegd maar ik ben dan ook geen boekhouder of accountant... maar voor ik met een boekhouder ga praten, wil ik eerst zelf weten waar ik over praat, vandaar mijn vraag op dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd hoe de belastingdienst hier tegen aankijkt wanneer de kosten van de auto structureel hoger zijn als de omzet?

Exactly

Beantwoord de Belastingdienst hier ook vragen, of moet hiervoor contact worden gezocht met de Belastingdienst? (Wellicht via een boekhouder/accountant)

Link naar reactie
  • 0

je hoeft niet met de boekhouder te praten: de auto prive aanhouden.

Je bent eigen ondernemer, dus alle wat je prive niet betaalt, betaalt je bedrijf wel, maar dat ben je ook zelf.

Prive heb je nog wel die bijtelling erbij, die moet je dus zien goed te maken.

 

Het enige punt waarop je kunt goedmaken, is dat je nu btw terug kunt vragen. maar de btw over brandstof en onderhoud mag je ook terugvragen, náást de 19 cent.

Maar sowieso speelt dat probleem niet, want met je genoemde jaaromzet van 8000 betaal je helemaal geen btw. Je valt onder de KOR.

 

Dan hebben we het hooguit nog over één ding: dat je hele hoge autokosten zou maken, die gaat betalen van je 8000 bedrijfsomzet, en zo buiten de IB houdt. Maar: ook et 19 ct per km geef je al kosten op ten laste van de winst. Omdat je een vrij oude auto rijdt, € 3000 dagwaarde, zul je redelijk voor 19 ct /km kunnen rijden, dus of je nou de werkelijke autokosten of de 19 ct rekent maakt voor de bedrijfswinst niet uit.

 

Dus: prive rijden, 19 ct per km rekenen PLUS de btw van tanken en onderhoud.

Bonnetjes bewaren PLUS betalen met een bankpas (of tankpas)

En alleen die admin rompslomp als je ook boven de 7800 omzet uit komt

(of die forfaitaire 1,5% van hierboven nog eens bekijken)

 

 

___________

zelfpromotielink verwijderd

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat overigens niet om 8000 omzet, maar om resultaat (omzet-kosten)

Maargoed stel dus inderdaad dat je de KOR toepast (wat ik in verleden al eens heb gebruikt).

 

Is het dan echt zo "eenvoudig":

 

- prive rijden, 19 ct per km rekenen declareren PLUS de btw van tanken en onderhoud voor 100% claimen. Zitten er verder geen addertjes onder het gras? Ik hoef dus geen KM administratie bij te houden, ik kan zowel prive, als zakelijk zoveel KM's rijden als dat ik wil en al het onderhoud kan ik als kosten in de eenmanszaak opvoeren?

 

 

 

______

onnodige volledig citaat van het direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

ik schreef:

Dus: prive rijden, 19 ct per km rekenen PLUS de btw van tanken en onderhoud.

Bonnetjes bewaren PLUS betalen met een bankpas (of tankpas)

En alleen die admin rompslomp als je ook boven de 7800 omzet uit komt

(of die forfaitaire 1,5% van hierboven nog eens bekijken)

eeeh, ik schreef bonnetjes bewaren, maar inderdaad ook de km administratie.

 

Ik heb het zelf ook, dus nagevraagd bij bel dienst.

Een complete admin, dus van alle priveritjes, hoeft niet.

Als je alle ritjes zakelijk maar kunt verantwoorden. Als dat op bezoek bij een klant is, die daarvoor betaalt, ligt het bewijs in de factuur. De andere ritten, die wel zakelijk zijn, moet je wellicht iets meer verantwoorden. Of aannemelijk maken.

 

Dan tel je al die ritten op, maar dat doe je dus ook al om die 19 ct te claimen.

Totaal kom je dan op bijv 2000 km zakelijk

Dan nog de totaalstanden van je auto, 1/1 en 31/12, noteren. Stel je rijdt totaal 10.000 km.

 

Zakelijk heb je nu 20% gereden. Je mag van alle bonnetjes 20% van de btw aftrekken.

benzine + onderhoud. Omdat je een vrij oude auto hebt, kan onderhoud nog behoorlijk oplopen,

een rekening van 600 euro zit toch 100 euro btw op.

 

je stelt 100% btw aftrekken, neen dat mag dus niet. Zie boven die 20% in het voorbeeld.

 

maar zoals gezegd, dan nog even rekenen of je met het forfaitaire bedrag (1,5% van de nieuwwaarde van de auto) niet beter uit bent.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.