Ga naar inhoud

Journaalpost Ontvangen Commissie

Geplaatst:

beginner74

Beste deskundigen,

wij hebben voor een ander bedrijf diensten verkocht en krijgen daar een x bedrag aan commissie voor.

Hoe boek ik dat geld? Het geld hebben we per kas gekregen. Mag ik dat in de 8000 groep boeken met vermelding ontvangen commissie.

Moet ik over die commissie nog btw afdragen.

Alvast hartelijk dank voor het antwoorden.

Featured Replies

Geplaatst:

4711

Waarom denk je dat juist jij geen omzetbelasting over ontvangen commissie verschuldigd zou zijn?

Betreft het misschien diensten die vrijgesteld van BTW zijn (zoals verzekeringen, om maar wat te noemen)?

Ik vraag het (naast het feit dat ik de indruk krijg dat je niet heel goed nagedacht hebt over je 'handel', zeg maar) omdat "commissie" eigenlijk zoiets als "verkoop" is.

Dus de vraag is, althans als je een beetje een zinnige antwoord zou willen hebben:

Waar gaat het om? Waar krijg je commissie over dan?

Overigens (etiquette, hé...): Welkom bij HL...

Geplaatst:

beginner74

• Auteur

Het was een vraag? maar ik begrijp dat het antwoord ja is.

Commissie gaat over motorverhuur. Wij hebben flyers staan van iemand die motors verhuurt en daar krijgen wij een klein percentage over.

Bedankt dat u reageerde. Mag ik u nog vragen of ik de ontvangen commissie gewoon in de 8000 groep moet boeken of is dit een domme vraag?

Geplaatst:

4711

Ah! Commissie over verhuur van motoren...

Ja, dat wordt inderdaad belast met (21%) BTW.

En "domme vragen" bestaan niet (nou, bijna nooit...). Althans dit is zeker geen 'domme' vraag. Echter is het wel zo dat je helemaal zelf moet weten hoe je dit "boekt" eigenlijk. Alleen moet je er wel voor zorgen dat dit (in je jaarstukken) als omzet verantwoord wordt.

Dus als je een bepaald systeem gebruikt waar 'omzet' een soort cijferreeks '8000' of dergelijke kent, dan is het wel zo handig en overzichtelijk om dit dan ook te volgen.

Geplaatst:

beginner74

• Auteur

Ok. helder antwoord bedankt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.