• 0

Van VOF naar BV

Beste mede forum gebruikers,

 

Wij hebben momenteel 2 vof's en willen eigenlijk alles samenvoegen in 1 bv.

Nu zit ik met wat vragen,

Hoe pak ik dit het beste aan zodat allebei de handelsnamen behouden kunnen blijven?

Er hoeft onderling niets te worden afgerekend, alle activa van beide bedrijven kunnen mee overgenomen worden.

Het is de bedoeling dat er een holding structuur komt zodat een ieder van de vennoten een eigen holding heeft en die holding wordt dan eigenaar van de werk-bv.

Kan ik deze holdings nu al oprichten of moet ik dan dit jaar hiervan nog jaarstukken gaan deponeren bij de kvk ook al doe ik er dit jaar niets meer mee?

Het was eigenlijk de bedoeling dat per 1 januari alles rond is, is dit nog te realiseren denken jullie of wordt dat een onmogelijke opgaaf?

 

Opmerkingen en tips zijn natuurlijk altijd welkom. Alvast bedankt voor jullie tijd!

 

Groet,

 

Dominique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan zeker nog per 1 januari de bv in. Het is namelijk zo dat er cijfers opgesteld moeten worden (jaarrekening) dit gaat dan met terugwerkende kracht gebeuren in 2016.

 

Hier bij diend wel geldt te worden op de termijnen. Deze Kent he boekhouder.

 

Er vind een inbreng plaats ( activa-passiva transactie) waarbij de vof's in gebrCht worden in de nieuwe bv structuur. Je kan hierbij kiezen om direct af te rekenen met de fiscus, omtrent de staking van de vof's of om de belasting claim door te schuiven naar de toekomst. De keuze hiervoor is vrij, en zal jullie boekhouder het beste kunnen uitleggen, wat het voordeeligste is.

 

Kwa handelsnamen kan alles gewoon mee genomen worden. De holdings en bv richt je op bij de notaris en dat kan opgericht worden zodra de cijfers zijn afgerond.

Je boekhouderadministratiekantoor heeft hier een compleet stappenplan voor en zal er voor zorgen dat alles op de juiste manier verloopt.

 

Mijn advies, laat het regelen door je boekhouder/administratiekantoor en praat met hen. Als ze het goed doen heb je er zelf weinig omkijken naar en zullen zij er voor zorgen dat alles optijden op de juist manier

wordt geregeld. Ze zult begrijpen dat je naast de vaste kosten voor de jaarrekeningen wat extra kosten inrekening zal krijgen, maar meer dan een paar honderdduizend zal dit niet zijn en je weet dan dat het goed geregeld is.

 

Succes.

Administratiekantoor DMQ Administratie & Advies - gespecialiseerd in startersbegeleiding.

kijk ook eens op: www.dmq-aa.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dominique,

 

Vanwaar de keuze om beide vof's onder te brengen in een werkmaatschappij?

Weten jullie welke wijzigingen er op jullie pad komen als jullie de VOF verlaten en in een BV gaan werken? Denk met name aan het verschil in belastingdruk, de andere belastingen waar je mee van doen krijgt en vooral de juridische wijzigingen.

 

Paar dingen die me opvallen aan je vragen en wat tips en wedervragen:

1. Of je de holdings nu al kunt oprichten, is nog maar de vraag. Dat hangt met name af van de wijze waarop jullie de VOF's omzetten in de BV.

- Je kunt de vof's gewoon staken en daarna opnieuw in de BV beginnen.

- als de vof's waarde herbergen (activa, passiva) dan kun je ze wellicht verkopen aan de BV.

- als er ook nog stakingswinst is, dan komt het inbrengen van de vof's in een BV aan de orde. Dat kan dan weer op twee manieren, ruisend en geruisloos. Welke de beste wijze van alle voorgaande methodes is, valt niet te zeggen op HL.

 

2. Twee vof's, hoeveel vennoten hebben we het in totaal over en delen die vennoten in elke VOF gelijk?

 

3. Besef je dat lopende contracten met zowel afnemers als leveranciers omgezet moeten worden naar de nieuwe BV. Dat gaat niet automatisch! Doe je dit niet dan blijven die overeenkomsten gewoon doorlopen op naam van de vennoten van de oude vof's.

 

4. Denk ook goed na over de aandelenverdeling. Niet alleen qua stemrecht en winstrecht, maar ook als het aankomt op sociale verzekeringsplicht.

 

Zomaar 4 punten losjes geschoten uit de heup. Waarmee ik wil zeggen dat doe-het-zelven met BV's echt geen aanrader is.

 

En een tip als je dit neerlegt bij je boekhouder: zorg dat hij/zij kan aantonen hier ervaring mee te hebben. Dmq-aa doet het af alsof elke boekhouder hier een pasklaar stappenplan voor heeft. Dat is geenszins het geval! Veel boekhouders hebben nog nooit met dit bijltje gehakt. Tegelijk zijn er ook genoeg die dit wel kunnen, maar weet ook dat er meer bij komt kijken dan alleen cijfers en belastingen. Denk met name aan de financiële kant, de juridische kant en de gevolgen voor de sociale zekerheid.

 

Als hulpmiddel kun je bijvoorbeeld mijn vorige 4 vragen bij een boekhouder neerleggen en dan kijken hoe hij hierop reageert.

 

Succes!

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ze zult begrijpen dat je naast de vaste kosten voor de jaarrekeningen wat extra kosten inrekening zal krijgen, maar meer dan een paar honderdduizend zal dit niet zijn en je weet dan dat het goed geregeld is.

 

;D

Hopelijk zijn dat niet jouw tarieven!

 

Oprechte tip: niet op HL reageren vanaf je mobiele telefoon. Auto-correct is funest voor de inhoud van je posts.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.