• 0

Eindheffing bij relatiegeschenk

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik weet dat er 75% eindheffing afgedragen dient te worden bij een geschenk aan een relatie (> EUR 136 per geschenk). Geldt deze 75% ook als de relatie een buitenlander is?

Voor zover ik weet: ja. De eindheffing van 45% of 75% geldt namelijk voor giften aan anderen dan uw werknemers.

 

Ik ga er uiteraard voor het gemak even vanuit dat je met 'buitenlander' bijvoorbeeld een klant bedoelt die in het buitenland is gevestigd. De nationaliteit van de relatie is niet van belang, maar de status van die persoon voor uw onderneming.

 

Let overigens op bij het aangeven van deze eindheffing. Sinds dit jaar moet je die namelijk aangeven onder de vreemd geformuleerde rubriek "Eindheffing tijdelijke knelpunten van ernstige aard".

 

Let verder nog op de behandeling van de btw over relatiegeschenken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Wordt een duur relatiegeschenk zo. En zeker omdat de btw inderdaad hier ook niet voor aftrekbaar is.

Dat is maar de vraag. Als je geschenk onder de 227 euro exclusief btw blijft, is de btw gewoon aftrekbaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat er 75% eindheffing afgedragen dient te worden bij een geschenk aan een relatie (> EUR 136 per geschenk).

 

Nou, het hoeft niet maar het mag wel. Althans wanneer je werknemers bij dezelfde gelegenheid hetzelfde geschenk krijgen.

En dan moet je de ontvanger hiervan op de hoogte stellen (want dan hoeft hij/zij daar verder geen belasting over afdragen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat er 75% eindheffing afgedragen dient te worden bij een geschenk aan een relatie (> EUR 136 per geschenk).

Nou, het hoeft niet maar het mag wel. Althans wanneer je werknemers bij dezelfde gelegenheid hetzelfde geschenk krijgen.

Ik denk dat je mogelijk in de war bent met oud-werknemers. Dezelfde soort relatiegeschenken voor oud-werknemers mogen binnen de vrije ruimte vallen. Het gaat hier om een geschenk aan een niet-werknemer. Daarvoor geldt de werkkostenregeling (en de vrije ruimte) dus niet, maar de afwijkende heffing over 'Voordelen buiten de dienstbetrekking' (45%/75%).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor geldt de werkkostenregeling (en de vrije ruimte) dus niet, maar de afwijkende heffing over 'Voordelen buiten de dienstbetrekking' (45%/75%).

 

Nee, dat weten we. En juist daarom mag je (onverplicht) eindheffing toepassen als je dat met alle geweld wil.

 

Meestal geef je het overigens (volgens mij) gewoon weg en laat je de ontvanger eventuele 'belastingperikelen' zelf regelen (voor zover iemand dat in de praktijk doet dan).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.