• 0

Wel of geen ondernemer voor de BTW?

Hallo,

 

De vraag of ik wel of niet een ondernemer voor de BTW ben is voor mij niet duidelijk.

 

De case is als volgt:

 

Ik (particulier) wil een privé bezit gaan verhuren aan wie maar wil (particulieren).

Mijn intentie is niet om winst te maken, mijn intentie is het onderzoeken of er vraag is naar de verhuur van dit artikel. Op het moment dat er (naar mijn mening) voldoende vraag is naar mijn te verhuren artikel wil ik het via een dan op te richten bedrijf gaan verhuren.

 

 

Nu vraag heb ik twee vragen:

1) Wordt ik op het moment dat ik mijn privé bezit verhuur direct aangemerkt als ondernemer voor de BTW (onafhankelijk van het winstoogmerk)? Waarom wel/niet?

 

2) Mijn idee is het privébezit te verhuren (zonder BTW te berekenen) en de inkomsten als overige inkomsten voor de IB op te geven. Mag dit? Waarom wel/niet?

 

Alvast hartelijk dank!

 

Groet,

 

Erik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

...nou, dat gaat me wel wat snel hoor.

Een vorig topic ging over een boot, nu heb ik ook opeens een boot voor ogen. Die je dus af en toe eens verhuurt.

- heb je daarnaast nog inkomsten?

- welke bedragen praten we over?

- hoe vaak verhuur je die boot dat object?

 

Zo lang het in de hobbysfeer zit, valt het niet onder de btw. Maar voor de btw zit je eerder aan 'ondernemen' dan voor de IB.

Er is overigens niks mis mee hoor om btw te rekenen: zolang je inkomsten gering zijn vla je onder de KOR en verandert er dus per saldo niks

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst staan o.a. het volgende:

 

Voorwaarden ondernemerschap

 

Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op de volgende zaken:

Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?

Als u zelfstandig werkt en u hebt inkomsten, dan bent u meestal ondernemer voor de btw. U kunt ondernemer zijn voor de btw, ongeacht de rechtsvorm die u kiest.

Hebt u regelmatig inkomsten?

U moet regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst beoogt of maakt. Mogelijk maakt u in het begin van uw onderneming zelfs verlies. Ook dan moet u btw betalen over uw omzet.

 

Met name punt twee is in mijn geval lastig te voorspellen, en er is een reële kans dat ik weinig of geen inkomsten hieruit zal krijgen. (dit weet ik pas als ik het object ga verhuren)

 

In het kort komt het erop neer dat ik min of meer een proefperiode met bijv. een apart facebookpagina van ongeveer 6 maanden wil starten om te kijken of er wel echt vraag is naar mijn idee. Daarom wil ik ook niet direct als ondernemer (voor de BTW) aangemerkt worden, als blijkt dat er genoeg vraag is dan pas wil ik als (parttime) ondernemer aan de slag.

 

Daarnaast ben ik in loondienst (dus aan het urencriterium voldoe ik waarschijnlijk ook niet)

De bedragen zijn relatief laag, denk aan maximaal € 50,- per dag

Hoe vaak ik het wil verhuren is waarschijnlijk 1 x per week

 

De vraag is ook wanneer is het wel / niet in de hobby sfeer?

Link naar reactie
  • 0

De vraag is ook wanneer is het wel / niet in de hobby sfeer?

 

Dit is een voorbeeld van "hobby" voor de omzetbelasting (de BTW dus):

 

Een kruidenier die als hobby schilderijen maakt en soms verkoopt is daarover geen omzetbelasting verschuldigd.

 

Dat is behoorlijk anders dan jouw situatie (met een 'proefperiode'), zoals je ziet.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.