Ik heb een auto op de zaak(eenmanszaak) staan. Je moet natuurlijk in de laatste aangifte van de maand corrigeren je BTW - privé gebruik. Ik heb altijd geleerd, dat het een onttrekking is uit de zaak.
Je maakt dan de volgende boeking:
Privé opname
a/ BTW privé gebruik te betalen
Ik las nu het volgende artikel in het blad Belastingbelangen:
BTW op privégebruik auto: een kostenpost
Ondernemers met een auto van de zaak moeten in het laatste kwartaal BTW afdragen over privégebruik auto. Die afdracht is meestal 2,7% van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Die BTW-afdracht is een correctie op de eerder als voorbelasting afgetrokken omzetbelasting op de kosten van de auto van de zaak. De omzetbelasting op de aan het privégebruik van de auto toe te rekenen kosten kan niet als voorbelasting worden verrekend. Maar die – alsnog – af te dragen BTW vormt wél een kostenpost in de zaak. De wet bepaalt immers dat de correctie op de autokosten wegens het privégebruik niet meer hoeft te zijn dan 25, 20, 14, 7 of 0% van de cataloguswaarde van de auto. Vergeet u de BTW niet als kosten op te voeren?
Als ik het goed hier heb gelezen, staat er dat de correctie een kosten post is.
De volgende boeking ontstaat hier uit:
BTW - Correctie prive gebruik
De volgende punten, waar ik nou benieuwd naar ben zijn:
- Heb ik de BTW correctie altijd verkeerd gedaan?
- Kunnen jullie mij laten zien, waar ik het nog meer terug kan vinden bijvoorbeeld wetsartikelen?
- Bestaat de 75% correctie van de voorbelasting nog voor het privé gebruik. (past mijn vriendin toe)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mister-roberto
Mister-roberto
Beste Forumleden,
Ik heb een auto op de zaak(eenmanszaak) staan. Je moet natuurlijk in de laatste aangifte van de maand corrigeren je BTW - privé gebruik. Ik heb altijd geleerd, dat het een onttrekking is uit de zaak.
Je maakt dan de volgende boeking:
Privé opname
Ik las nu het volgende artikel in het blad Belastingbelangen:
BTW op privégebruik auto: een kostenpost
Ondernemers met een auto van de zaak moeten in het laatste kwartaal BTW afdragen over privégebruik auto. Die afdracht is meestal 2,7% van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Die BTW-afdracht is een correctie op de eerder als voorbelasting afgetrokken omzetbelasting op de kosten van de auto van de zaak. De omzetbelasting op de aan het privégebruik van de auto toe te rekenen kosten kan niet als voorbelasting worden verrekend. Maar die – alsnog – af te dragen BTW vormt wél een kostenpost in de zaak. De wet bepaalt immers dat de correctie op de autokosten wegens het privégebruik niet meer hoeft te zijn dan 25, 20, 14, 7 of 0% van de cataloguswaarde van de auto. Vergeet u de BTW niet als kosten op te voeren?
Als ik het goed hier heb gelezen, staat er dat de correctie een kosten post is.
De volgende boeking ontstaat hier uit:
BTW - Correctie prive gebruik
De volgende punten, waar ik nou benieuwd naar ben zijn:
- Heb ik de BTW correctie altijd verkeerd gedaan?
- Kunnen jullie mij laten zien, waar ik het nog meer terug kan vinden bijvoorbeeld wetsartikelen?
- Bestaat de 75% correctie van de voorbelasting nog voor het privé gebruik. (past mijn vriendin toe)
Ik zie uit naar jullie reactie,
Robin
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51442-correctie-auto-van-de-zaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag