Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Reclame voor levensmiddelen moet aan nieuwe eisen voldoen, dat meent althans de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) waar ca 500 fabrikanten bij zijn aangesloten. Ze hebben regels opgesteld die nu waarschijnlijk door de Reclame Code Commissie worden gecontroleerd.
Vandaag in het AD:
De Reclame Code Commissie is een zelfreguleringsinstituut. Daar zitten de grote uitgevers in, de zenders en vertegenwoordigers van de industrie en Consumentenbond. Voldoet een reclame niet aan hun regels, dan wordt die geweerd uit de betrokken media.
Voor de overheid zijn zulke instellingen mooi makkelijk. Er hoeft geen wetgeving gemaakt te worden, en naleving hoeft niet door de overheid gecontroleerd te worden. Dat doet 'de sector' immers zelf. Maar het is wel een arbitrair systeem, waarbij de arbiter niet volstrekt onafhankelijk is. Het risico is niet ondenkbeeldig dat de regels (of de besluiten van de commissie) gevestigde partijen bevoordelen.
Wat vinden jullie van zo'n zelfregulering?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag