• 0

Kasstelsel (BTW) en overlopende posten

Mijn vriendin heeft sinds 2015 een schoonheidssalon, en ik verzorg haar boekhouding. ( Ik heb uit het verleden ervaring met boekhouden, maar dat betrof het factuurstelsel)

 

Bij de jaarafsluiting van 2015 loop ik tegen de volgende vraagpunten aan:

 

1.

 

Op 18 december 2015 is er voor € 1500 producten gekocht voor de salon, maar de factuur wordt pas in januari betaald.

Vraag: moet ik deze goederen bij de voorraad opnemen ? ( er zijn immers al weer producten van verkocht/gebruikt)

 

2.

 

Op 8 januari komt er een factuur binnen van de telefoonkosten van nov en dec 2015

Bij het kasstelsel maakte je dan een boeking

Telefoonkosten

aan Nog te betalen

Hoe gaat dit bij het kasstelsel ?

 

Hoor graag hoe ik hier mee om moet gaan.

Bvd

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

het kasstelsel is alleen relevant voor de btw. voor de inkoopfacturen (je vraag 1) mag je ook nog zelf kijken wat pratischer is btw terugvragen op basis van de factuur of op basis van het betaalmoment als je maar altijd op hetzelfde moment doet. (een methode kiezen om dubbele aftrek te voorkomen)

 

kosten en voorraadboekhouding zijn onderdeel van de reguliere boekhouding te behoeve van de winstaangfite / inkomstenbelasting en daarvoor gebruik je in principe geen kasstelsel maar de gewone boekhoudregels. je boeking bij vraag 2 is dus hetzelfde zowel bij btw kasstelsel als factuurstelsel en je voorraadboeking wijzigt ook niet daardoor.

 

Dus alleen bij je btw aangifte hou je rekening met het feit of een factuur al wel is betaald of nog niet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.