• 0

Word helemaal gestoord van m'n klant

Contact persoon en eindverantwoordelijke voor de IT bij een systeembeheer klant van me is echt te suf voor woorden. Heb een aantal weken geleden, op verzoek, een inventarisatie gemaakt van de beveiliging van de informatie/PCs. Netje uitgewerkt met suggesties voor aanpassingen, training/educatie van gebruikers en eisen/consequenties m.b.t. wettelijke eisen. Documentje ligt nu ergens op een hoop met als enige reactie 'ik heb het gelezen'. Inhoud ligt het niet aan. Is al 5 jaar een klant van me en vertrouwen op m'n kennis. Krijg het idee dat hij dat document alleen wil hebben omdat een paar medewerkers, geheel terecht, wat kritische vragen hebben gesteld.

 

De organisatie is ook flink aan het groeien en de oude opzet met mini netwerkjes voor locaties met 2-6 pc's past niet meer. Ze moeten dus over op wat anders. Niet mijn werk of interesse dus op zoek naar een andere partij. Eerst moet er gekozen worden tussen twee technologieen waar de informatiestroom binnen de diverse locaties de grootste factor is. Ik doe wat onderzoek, leg uit wat de technologieen met voor- en nadelen zijn en vraag of hij in kaart kan (laten) brengen wat de informatie behoefte is. Twee weken later is er nog niets gebeurd dus stel ik de vraag nog maar een keer. Weer twee weken later nog steeds niets. Na wat lukraak rondbellen vind ik een bedrijf dat werkt met de ene techniek en wel wil laten zien hoe het een en ander werkt (Eerste keer dat ik aan 'cold calling' doe en valt eigenlijk best mee :D) Afspraak voor vanmiddag om 14.00. Ik bel om 13.30 op om door te geven dat ik rechtstreeks naar dat bedrijf ga i.p.v. eerst langs te komen. Wat blijkt hij kan er niet bij zijn!! Gr#@$1.

 

Kan nog wel een paar a4tjes doorgaan met dit soort voorbeelden. Lijkt op complete onverschilligheid zolang z'n personeel maar niet te hard klaagt gaat het wat hem betreft wel goed.

 

Wat moet je nou met zo'n klant?? Heb het draadje 'hoe kom ik van een klant af' nog maar een keer doorgelezen en zal blij zijn als ik het zaakje overgedragen heb (maandje of 6 schat ik in)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik begrijp dat de laatste werkzaamheden zoals je beschrijft niet betaald worden, daardoor voelt het allemaal wat minder leuk.

 

overleg met je klant en leg uit dat dit:

a. niet effectief is, en

b. ook betaald moet worden.

 

dan zal de klant ineens harder gaan lopen.

 

overigens: dit is nou eenmaal het lot van de externe consultant....

 

daarnaast, als je ze toch al kwijt wilt, laat ze zelf iemand zoeken?

 

er is niets vervelender dan een klant die energie wegzuigt. meteen nokken dus?

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

VC je bent een stuk commercieler/harder ingesteld dan ik ben :)

 

Ik begrijp dat de laatste werkzaamheden zoals je beschrijft niet betaald worden, daardoor voelt het allemaal wat minder leuk.

Deze tijd breng ik ook gewoon in rekening en dat weet de klant.

 

a. niet effectief is, en

b. ook betaald moet worden.

Punt a. is het grote probleem en heb dat meerdere keren uitgelegd tot op het niveau van 'op deze manier werk ik voor Jan met de korte achternaam'. Dringt gewoon niet door. Punt b. is dus niet zo'n probleem.

 

daarnaast, als je ze toch al kwijt wilt, laat ze zelf iemand zoeken? er is niets vervelender dan een klant die energie wegzuigt. meteen nokken dus?

Vraag me af of dat een goed idee is. Bij een klant waar ik 1 klus heb gedaan geen probleem. Maar als je 5 jaar voor iemand gewerkt hebt vind ik dat je het fatsoen moet hebben het netjes af te ronden. Gewoon even doorbijten, wat strakker nee zeggen tegen klusjes die niet heel belangrijk zijn (en waarschijnlijk onzinnig) en de frustratie even van me afschrijven (handig zo'n forum :D)

Link naar reactie
  • 0

ok. je hebt gelijk.

 

het betaalt zich altijd terug als je tot het laatste moment je inzet voor de klant en een goede opvolger voor hem zoekt en je kennis goed overdraagt.

 

even doorbijten dus.

 

 

een leuke anekdote:

ik had ooit een klant, waarbij ik vanaf de eerste seconde wist: dit wordt niets. we lagen elkaar gewoon niet (dit waren echt zeldzame zuigers, je kent dat wel). ik heb er direct een andere projectleider opgezet en die heeft de opdracht (een grote, zo'n 150K) netjes afgerond. reeds gedurende de opdracht kwamen ze altijd bij mij zeuren, altijd wat extra willen zonder extra te betalen. we konden het nooit goed doen.

 

na 4 jaar werd het tijd voor een nieuw systeem, en kwam er een nieuwe tender. ik er langs en uitgelegd dat ik niet wilde inschrijven voor de nieuwe tender, aangezien ik geen goed gevoel had. de klant vond dat hij dan gezichtsverlies zou leiden en wilde per se dat ik ook inschreef. tenslotte hadden wij het beste product en absoluut adequate service.

 

om nu te voorkomen dat we zouden winnen, heb ik onze tarieven verdubbeld en het werk 60% meer ingeschat. hierdoor werden we dus ruim twee keer zo duur als de concurrent.

 

je raad het al, de concurrent had extra laag geboden en we waren effectief drie keer zo duur. ik blij, de klant koos voor de ander en ik was van het gezeik af.

 

extra leuk: het systeem dat de concurrent zou bouwen is nog steeds (nu drie jaar later) niet life. haha. :P :P :P

 

 

sterkte.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Verhaal van mijn laatste werkgever, een gerenommeerd landschapsarchitect: op een gegeven moment komt er een aanvraag van een zeer klein en lokaal architectenbureau die graag een ontwerp wilde voor de voortuin van het kantoor. Landschapsbureau doet allang geen tuinen meer, maar vooral stedenbouw en grootschalige landschapsplannen (Schiphol bijvoorbeeld).

 

Zelfde strategie als bovenstaand gevolgd: vreselijk hoge offerte uitgebracht. Kwam ondertekend terug. Plannetje getekend in 1,5 uur tijd: tuin bestaat uit grote heuvel aarde met gras en paardebloemen. Project is aldus uitgevoerd en factuur was geloof ik 3000 gulden.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet je nou met zo'n klant?? Heb het draadje 'hoe kom ik van een klant af' nog maar een keer doorgelezen en zal blij zijn als ik het zaakje overgedragen heb (maandje of 6 schat ik in)

 

Zolang hij ervoor betaald en/of jij behaald er voordeel uit moet het toch geen probleem wezen. Indien dit niet het geval is en hij laat geen gewenste waardering uit dan help je hem voortaan niet meer.

 

 

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0

Zolang hij ervoor betaald en/of jij behaald er voordeel uit moet het toch geen probleem wezen.

Mocht de markt nog eens zo ontzettend instorten dat ik tomaten moet gaan plukken om te kunnen eten dan zal ik het motto 'als het maar betaald' zeker ter harte nemen. Tot die tijd werk ik vooral voor mezelf om lol in m'n werk te hebben.

 

Indien dit niet het geval is en hij laat geen gewenste waardering uit dan help je hem voortaan niet meer

Een klant 'dumpen' na 5 jaar samenwerking past niet binnen m'n mores. Zie ook m'n andere reactie.

Link naar reactie
  • 0

Je probleem is herkenbaar.

 

Het principe van je probleem, zoals ik het inschat, is het gebrek aan omgangsvormen van je klant.

Dat hij gistermiddag niet even het fatsoen had, om ruim van te voren zélf even aan te geven dat hij niet naar de geplande afspraak zou komen, is een teken van de grootst mogelijke lompheid.

Ik vrees dat je hem dat gedrag niet snel kunt afleren; dat moet 'ie zelf inzien...?

 

Dus ik kan me best begrijpen dat je een dergelijke klant de deur wil gaan wijzen. Ik ben zelf ook uitermate allergisch voor dergelijke lomperikken. Handel het wel netjes af; maar dat was je ook wel van plan.

 

Dergelijke klanten bezorgen je doorgaans meer stress en ergernissen dan de Arbo-wetgeving een mens toestaat.

Afhandelen en opzouten met dergelijke klanten!

 

Tip voor een leuk afscheidskado :D

Het boek van de Spaanse schrijver Baltasar Gracián genaamd: 'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid.'

Dat boek stamt uit 1647 en is een machiavellistische handleiding voor de omgang met mensen.

(Het boek kan ik eigenlijk elke ondernemer aanraden.)

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.