Ik zit in de opstart van een bedrijf (vestigingsplaats NL), dat gaat bemiddelen in de verhuur van Italiaanse vakantiewoningen/appartementen aan consumenten in NL en een aantal andere EU landen.
Wat wij willen gaan doen is het volgende:
- Wij gaan de marketing en het incasseren van huurpenningen doen voor vakantiehuizen/appartementen in Italië. In opdracht van de Italiaanse eigenaren.
- Consumenten kunnen deze huizen boeken en betalen op onze website. Wij adviseren hen op de site en matchen vraag en aanbod.
- De consumenten betalen de aanbetalingen en restantbedragen aan ons. Wij boeken deze sommen geld door naar Italië.
- Als vergoeding houden wij 10% commissie is, welke ten laste komt van de Italiaanse eigenaren. Aan de consumenten die boeken brengen wij dus niets extra's in rekening.
De vraag is: welke facturen moeten wij dan maken voor wie? En hoe zit het BTW?
Ik heb contact gehad met de KvK en de informatie op site Belastingdienst gelezen:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rundfunk
Rundfunk
Ervaring gevraagd: bemiddeling vakantiewoningen buitenland
Ik zit in de opstart van een bedrijf (vestigingsplaats NL), dat gaat bemiddelen in de verhuur van Italiaanse vakantiewoningen/appartementen aan consumenten in NL en een aantal andere EU landen.
Wat wij willen gaan doen is het volgende:
- Wij gaan de marketing en het incasseren van huurpenningen doen voor vakantiehuizen/appartementen in Italië. In opdracht van de Italiaanse eigenaren.
- Consumenten kunnen deze huizen boeken en betalen op onze website. Wij adviseren hen op de site en matchen vraag en aanbod.
- De consumenten betalen de aanbetalingen en restantbedragen aan ons. Wij boeken deze sommen geld door naar Italië.
- Als vergoeding houden wij 10% commissie is, welke ten laste komt van de Italiaanse eigenaren. Aan de consumenten die boeken brengen wij dus niets extra's in rekening.
De vraag is: welke facturen moeten wij dan maken voor wie? En hoe zit het BTW?
Ik heb contact gehad met de KvK en de informatie op site Belastingdienst gelezen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/diensten_in_uit_het_buitenland
Het enige deel antwoord dat ik denk te vinden is, dat de commissie voor de Italiaanse eigenaren een BTW verlegd factuur mag zijn
Resterende vragen:
- klopt mijn veronderstelling inzake de commissie (BTW verlegd)
- wat is hier de beste/juiste manier om de consumenten te factureren en hoe kan ik hier de BTW buitenhouden?
- zie ik een meer logische constructie over het hoofd
Alvast dank voor eventuele reacties/ervaringen
René
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51838-welke-btw-en-factuur-aanpak-bij-bemiddeling-in-verhuur-vakantiewoningen-italie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag